Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Dydaktyka zespołu kameralnego (obligatoryjnie 2 sem.)
symbol | jezyk |
2/5286 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
|
bibliografia podstawowa |
-
Rozporządzenie
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 grudnia 2010 roku
w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i
placówkach artystycznych – Dziennik Ustaw z 2011 r. nr 15, poz.
69.
-
Rozporządzenie
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 grudnia 2010 roku
w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa
artystycznego w publicznych szkołach i placówkach artystycznych –
Dziennik Ustaw z 2011 r. nr 15, poz. 70.
-
Wybrane
autorskie programy nauczania przedmiotu ‘zespół kameralny’ i
‘zespół instrumentalny’ w Szkołach Muzycznych I i II
stopnia.
-
Marchwiński,
Jerzy : O
partnerstwie w muzyce. Esej. [AMFC]
Warszawa 2001.
-
Bacewicz,
Kiejstut : Rola
muzyki zespołowej w procesie kształtowania muzyka. (W:)
Zeszyt
naukowy II, red.
nauk.doc. F. Wesołowski, [PWSM] Łódź
1973.
-
Strokosz-Michalak,
Regina : Wybrane
zagadnienia kameralistyki fortepianowej. [Wyższa
Szkoła Pedagogiczna] Częstochowa
1994.
-
Gwizdalanka,
Danuta : Przewodnik
po muzyce kameralnej.
[PWM] Kraków 1998.
-
Anna
Prabucka-Firlej, Krzysztof Sperski – Z zagadnień wykonawczych
kameralnej muzyki baroku, [Akademia Muzyczna], Gdańsk 1988. Prace
Specjalne. 43
|
bibliografia uzupełniająca |
brak |
efekty kształcenia - wiedza |
|
efekty kształcenia - umiejętności |
|
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
|
Semestry
Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instrumenty orkiestrowe) (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Mirosława Sumlińska, | 2/5286/14321 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści
kształcenia i tematyka zajęć:
-
przegląd
różnych formacji zespołów kameralnych na tle epok
-
problematyka
pracy w kameralnych zespołach smyczkowych na różnych etapach
nauki
-
specyfika
pracy w zespołach z fortepianem, klawesynem, organami
-
problematyka
kształtowania wspólnego brzmienia oraz intonacji w zespołach
instrumentalnych
-
analiza
partytury z uwzględnieniem relacji pomiędzy instrumentami,
planowanie zadań wykonawczych i interpretacyjnych
-
podstawy
fizjologiczne gry na instrumentach tworzących dany zespół
kameralny
-
analiza
i przydatność poszczególnych form muzycznych wykorzystywanych na
różnych etapach nauki w pracy zespołem kameralnym
-
dobór
repertuaru w zgodzie ze zdolnościami i zaawansowaniem
instrumentalnym uczniów
-
zagadnienia
związane z tworzeniem programów koncertowych dla uczniów oraz
praca z zespołem konkursowym
Cele
nauczania:
-
zapoznanie
studentów z metodycznymi i praktycznymi zagadnieniami pracy z
zespołem kameralnym na różnych poziomach zaawansowania
instrumentalnego
-
znajomość
zagadnień podstaw fizjologii gry na instrumentach tworzących
zespół
-
opanowanie
metod pracy z zespołem w różnych grupach wiekowych i stopniu
zaawansowania instrumentalnego uczniów
-
umiejętność
odczytania struktury utworu kameralnego (z uwzględnieniem
wewnętrznej hierarchii głosów) oraz świadomego realizowania
zadań związanych z interpretacją utworów kameralnych
-
nabywanie
umiejętności w optymalnym wykorzystywaniu wiedzy teoretycznej z
psychologii i podstaw pedagogiki w kształtowaniu wrażliwości
estetycznej i wyobraźni brzmieniowej uczniów w zespole
-
znajomość
obiegowej literatury zespołowej z uwzględnieniem stopnia
zaawansowania grających
|
metody dydaktyczne |
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
zaliczenie z oceną |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Mirosława Sumlińska, | 2/5286/14328 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści
kształcenia i tematyka zajęć:
-
przegląd
różnych formacji zespołów kameralnych na tle epok
-
problematyka
pracy w kameralnych zespołach smyczkowych na różnych etapach
nauki
-
specyfika
pracy w zespołach z fortepianem, klawesynem, organami
-
problematyka
kształtowania wspólnego brzmienia oraz intonacji w zespołach
instrumentalnych
-
analiza
partytury z uwzględnieniem relacji pomiędzy instrumentami,
planowanie zadań wykonawczych i interpretacyjnych
-
podstawy
fizjologiczne gry na instrumentach tworzących dany zespół
kameralny
-
analiza
i przydatność poszczególnych form muzycznych wykorzystywanych na
różnych etapach nauki w pracy zespołem kameralnym
-
dobór
repertuaru w zgodzie ze zdolnościami i zaawansowaniem
instrumentalnym uczniów
-
zagadnienia
związane z tworzeniem programów koncertowych dla uczniów oraz
praca z zespołem konkursowym
Cele
nauczania:
-
zapoznanie
studentów z metodycznymi i praktycznymi zagadnieniami pracy z
zespołem kameralnym na różnych poziomach zaawansowania
instrumentalnego
-
znajomość
zagadnień podstaw fizjologii gry na instrumentach tworzących
zespół
-
opanowanie
metod pracy z zespołem w różnych grupach wiekowych i stopniu
zaawansowania instrumentalnego uczniów
-
umiejętność
odczytania struktury utworu kameralnego (z uwzględnieniem
wewnętrznej hierarchii głosów) oraz świadomego realizowania
zadań związanych z interpretacją utworów kameralnych
-
nabywanie
umiejętności w optymalnym wykorzystywaniu wiedzy teoretycznej z
psychologii i podstaw pedagogiki w kształtowaniu wrażliwości
estetycznej i wyobraźni brzmieniowej uczniów w zespole
-
znajomość
obiegowej literatury zespołowej z uwzględnieniem stopnia
zaawansowania grających
|
metody dydaktyczne |
wykład |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
zaliczenie z oceną na podstawie obecności na zajęciach oraz egzaminu pisemnego |