symbol | jezyk |
---|---|
2/5281 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
‒ rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego, słuchu harmonicznego i wrażliwości na barwę, ‒ uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej, ‒ wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze 1‒4 głosowej, ‒ wprowadzenie do problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce, ‒ kształcenie pamięci muzycznej, ‒ uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki, ‒ kształcenie korelacji słuchowo-wzrokowej, ‒ kształcenie umiejętności czytania nut a vista. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne realizowane na pierwszym roku jako przedmiot obligatoryjny, na drugim roku – jako przedmiot fakultatywny | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
‒ umiejętność notacji dyktand w fakturze 1- i 2-głosowej, ‒ znajomość interwałów prostych i złożonych, ‒ umiejętność słuchowego rozpoznawania struktur akordowych, ‒ umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
‒ ćwiczenia harmoniczne, ‒ elementy improwizacji, ‒ elementy kompozycji.
| |
bibliografia podstawowa | |
Alekseev B., Blûm D., Sistematičeskij kurs muzykalʹnogo diktanta, Izdatelʹstvo "Muzyka", Mockva 1969. Alekseev B., Garmoničeskoe solʹfedžio. Posobie po sluhovomu analizu, Izdatelʹstvo "Muzyka", Mockva 1975. Anczykowska-Wysocka W., Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem, Prace Specjalne 62, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk 2004. Danyszowa H., Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska-Nazar K., Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu, PWM, Kraków 1978. Dobrowolska-Marucha D., Dyktanda muzyczne, PWM, Kraków 1988. Dobrowolska-Marucha D., Ćwiczenia do kształcenia słuchu. Wybór z utworów Fryderyka Chopina, PWM, Kraków 1992. Dzielska J., Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu, PWM, Kraków 1976. Dzielska J., Kształcenie słuchu muzycznego, PWN, Warszawa 1988. Dzielska J., Kaszycki L.M., Podręcznik do kształcenia słuchu, PWM, Kraków 1993. Kowalska-Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego ― od tonalności do atonalności, Skrypty i Podręczniki 30, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk 2000. Lasocki J.K., Solfeż II. Ćwiczenia 1-, 2-, 3-, i 4-głosowe, PWM, Kraków 1999. Peret-Ziemlańska Z., Ćwiczenia do samodzielnego kształcenia słuchu, WSiP, Warszawa 1980. Stachurska E., Zagadnienia rytmu w kształceniu słuchu, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2003. Szewczyk E., Materiały do czytania nut głosem, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1996. Targońska I., Kształcenie pamięci muzycznej, CEA, Warszawa 1999. Targońska I., Podstawy korekty błędów I–II, Akademia Muzyczne im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2004. Wacholc M., Czytanie nut głosem I–III, PWM, Kraków 1992–1994. Zbiór zadań z egzaminów wstępnych z kształcenia słuchu do Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina 1984-2004, red. D. Dobrowolska-Marucha, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2004.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Materiały nutowe do czytania a vista: ‒ J.S. Bach: Kantaty kościelne, Kunst der Fuge, ‒ Pieśni: F. Schuberta, R. Schumanna, J. Brahmsa, ‒ K. Szymanowski, Stabat Mater, ‒ I. Strawiński, Symfonia psalmów, ‒ D. Szostakowicz, 24 preludia i fugi, ‒ R. Wagner: Wesendonk Lieder, Tristan i Izolda, ‒ M. Musorgski, Kącik dziecięcy.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Absolwent kursu: - posiada ogólną znajomość literatury muzycznej (K_W01), | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Absolwent kursu: ‒ potrafi realizować zadania z udziałem wyobraźni twórczej (K_U02), | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student: ‒ akceptuje konieczność samodzielnej pracy nad poprawą własnego słuchu (K_K01), |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | as. mgr Dagmara Dopierała, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, as. mgr Agata Krawczyk, | 2/5281/14544 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
‒ problematyka ćwiczeń utrwalających słyszenie tonalne w fakturze 1- i 2-głosowej, ‒ ćwiczenia zmienności tonacyjnej i transpozycji w fakturze 1- i 2-głosu, ‒ dyktanda pamięciowe w fakturze 1-głosowej, ‒ notacja 2-głosowych konstrukcji muzycznych, ‒ czytanie a vista utworów tonalnych w fakturze 1‒4-głosowej, ‒ 1-głosowe ćwiczenia metro-rytmiczne, ‒ dyktanda harmoniczne z zastosowaniem środków diatonicznych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
‒ ćwiczenia ogólno-słuchowe kształcące percepcję zjawisk muzycznych, ‒ notacja zjawisk muzycznych z fortepianu i nagrań CD, ‒ realizacja testów kształtujących cząstkowe umiejętności słuchowe, ‒ czytanie nut głosem a vista.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
‒ minimalna frekwencja na zajęciach ― 70%, ‒ zaliczenie wszystkich jednostkowych ćwiczeń w semestrze, ‒ uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | as. mgr Dagmara Dopierała, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, as. mgr Agata Krawczyk, | 2/5281/14545 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
‒ problematyka ćwiczeń utrwalających słyszenie tonalne i w poszerzonej tonalności, w fakturze 2-głosowej, ‒ ćwiczenia zmienności tonacyjnej i transpozycji w fakturze 2-głosowej, ‒ ćwiczenia wprowadzające do percepcji zjawisk atonalnych, ‒ dyktanda pamięciowe w fakturze 1-głosowej w rozszerzonej tonalności, ‒ notacja 2-głosowych konstrukcji muzycznych w rozszerzonej tonalności, ‒ 2-głosowe ćwiczenia metro-rytmiczne, ‒ czytanie a vista utworów w poszerzonej tonalności w fakturze 1‒4-głosowej, ‒ dyktanda harmoniczne z zastosowaniem środków diatonicznych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
‒ ćwiczenia ogólno-słuchowe kształcące percepcję zjawisk muzycznych, ‒ notacja zjawisk muzycznych z fortepianu i nagrań CD, ‒ realizacja testów kształtujących cząstkowe umiejętności słuchowe, ‒ czytanie głosem a vista, ‒ zadania z zakresu korekty błędów i uzupełniania brakujących dźwięków w zapisie nutowym.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
‒ minimalna frekwencja na zajęciach ― 70%, ‒ zaliczenie wszystkich ćwiczeń jednostkowych w semestrze, ‒ uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów, ‒ uzyskanie pozytywnej oceny na egzaminie końcowym (elementy egzaminu: dyktando 2-głosowe w rozszerzonej tonalności, dyktando harmoniczne z zastosowaniem środków diatonicznych).
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | as. mgr Dagmara Dopierała, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, as. mgr Agata Krawczyk, | 2/5281/14300 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
‒ problematyka ćwiczeń utrwalających słyszenie tonalne w fakturze 3-głosowej, ‒ ćwiczenia zmienności tonacyjnej i transpozycji w fakturze 2- i 3-głosowej, ‒ dyktanda atonalne 1-głosowe, ‒ dyktanda pamięciowe w fakturze 2-głosowej, ‒ notacja 3-głosowych tonalnych konstrukcji muzycznych, ‒ 2-głosowe ćwiczenia metro-rytmiczne z zastosowaniem grup nieregularnych, polimetrii, rytmów synkopowanych, ‒ czytanie a vista utworów w poszerzonej tonalności w fakturze 1‒4-głosowej, ‒ dyktanda harmoniczne z zastosowaniem środków chromatycznych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
‒ ćwiczenia ogólno-słuchowe kształcące percepcję zjawisk muzycznych, w tym również z zakresu muzyki XX i XXI w., ‒ notacja zjawisk muzycznych z fortepianu i nagrań CD, ‒ realizacja testów kształtujących umiejętności słuchowe, ‒ obserwacja zjawisk słuchowych występujących w utworach XX i XXI wieku, ‒ czytanie głosem a vista, ‒ zadania z zakresu korekty błędów i uzupełniania brakujących dźwięków w zapisie nutowym.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
‒ minimalna frekwencja na zajęciach ― 70%, ‒ zaliczenie wszystkich ćwiczeń jednostkowych w semestrze, ‒ uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | as. mgr Dagmara Dopierała, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, as. mgr Agata Krawczyk, | 2/5281/14546 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
‒ problematyka ćwiczeń utrwalających słyszenie w fakturze 3-głosowej, ‒ ćwiczenia zmienności tonacyjnej i transpozycji w fakturze 2- i 3-głosowej, ‒ dyktanda atonalne 2-głosowe, ‒ dyktanda pamięciowe w fakturze 2-głosowej, ‒ notacja 3-głosowych konstrukcji muzycznych, ‒ 2-głosowe ćwiczenia metro-rytmiczne z zastosowaniem grup nieregularnych, polimetrii, rytmów synkopowanych, ‒ czytanie a vista utworów w poszerzonej tonalności w fakturze 1‒4-głosowej, ‒ dyktanda harmoniczne z zastosowaniem środków chromatycznych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
‒ ćwiczenia ogólno-słuchowe kształcące percepcję zjawisk muzycznych, w tym również z zakresu muzyki XX i XXI w., ‒ notacja zjawisk muzycznych z fortepianu i nagrań CD, ‒ realizacja testów kształtujących umiejętności słuchowe, ‒ obserwacja zjawisk słuchowych występujących w utworach XX i XXI wieku, ‒ czytanie głosem a vista, ‒ zadania z zakresu korekty błędów i uzupełniania brakujących dźwięków w zapisie nutowym.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
‒ minimalna frekwencja na zajęciach ― 70%, ‒ zaliczenie wszystkich ćwiczeń jednostkowych w semestrze, ‒ uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów, ‒ uzyskanie pozytywnej oceny na egzaminie końcowym (elementy egzaminu: dyktando 3-głosowe, dyktando harmoniczne z zastosowaniem środków chromatycznych).
|