symbol | jezyk |
---|---|
2/5277 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. Opanowanie podstaw analizy i interpretacji dzieła muzycznego z uwzględnieniem różnych metod. 2. Nabycie umiejętności przeprowadzenia analizy formalnej i stylistycznej utworów z repertuaru instrumentu głównego (solowych, kameralnych i z orkiestrą, od baroku do współczesności) na podstawie znajomości modeli formalnych, technik kompozytorskich i cech stylu. 3. Uporządkowanie i rozszerzenie wiedzy o gatunkach i formach muzycznych w rozwoju historycznym. Charakter przedmiotu determinuje – z jednej strony - metodologię analizy dzieła muzycznego, z drugiej zaś – przygotowuje studentów do percepcji i recepcji dzieła muzycznego pod względem własności konstrukcyjnych, formalnych, stylistycznych i estetycznych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość podstawowych własności form muzycznych (instrumentalnych) na poziomie szkoły muzycznej II stopnia. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod. Skrypt dla studentów Akademii Muzycznych, Gdańsk, 1990. Chomiński Józef M., Wilkowska-Chomińska Krystyna, Formy muzyczne, t. I, Teoria formy. Małe formy instrumentalne, Kraków, 1983. Podhajski Marek, Formy muzyczne. Skrypt dla studentów, Warszawa, 1991. Podhajski Marek, Jeszcze raz o budowie okresowej w Mazurkach Chopina, w: Muzyka fortepianowa V, Gdańsk 1983, s. 59-96. Seria: Prace Specjalne 29. Chomiński Józef M., Wilkowska-Chomińska Krystyna, Formy muzyczne, t. II, Wielkie formy instrumentalne, Kraków, 1987. Podhajski Marek, Cechy formy sonatowej, w: Muzyka fortepianowa II, Gdańsk, 1977, s. 175-198. Seria: Prace Specjalne 12. Podhajski Marek, Zasady analizy relacji przeciwstawności w formie sonatowej, w: Muzyka fortepianowa IV, Gdańsk, 1981, s. 235-247. Seria: Prace Specjalne 25. Podhajski Marek, Relacje przeciwstawności pomiędzy tematami form sonatowych w sonatach fortepianowych K. Szymanowskiego, w: Muzyka fortepianowa IV, Gdańsk 1981, s. 249-271. Seria: Prace Specjalne 25. Kozłowska-Lewna Alicja, Polska sonata fortepianowa 1845-1910 na tle sonaty europejskiej, Gdańsk, 1994. Seria: Prace Specjalne 51. Nowak Anna, Współczesny koncert polski, Bydgoszcz, 1997. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Bukofzer Manfred, Muzyka w okresie baroku. Od Monteverdiego do Bacha, tłum. E. Dziębowska, Warszawa, 1970. Einstein Alfred, Muzyka w epoce romantyzmu, przełożyli M. i S. Jarocińscy, Warszawa, 1965. Poniatowska Irena, Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX. Aspekty artystyczne i społeczne, Warszawa 1991. Helman Zofia, Neoklasycyzm w muzyce polskiej, Kraków, 1985. Hasła rzeczowe i biograficzne z encyklopedii muzycznych i leksykonów; artykuły z czasopism muzycznych i wydawnictw seryjnych (zeszyty naukowe uczelni, prace specjalne itp.). | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Teresa Błaszkiewicz, prof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, as. mgr Beata Kotłowska, dr hab. Renata Skupin, | 2/5277/14282 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Do podstawowych efektów kształcenia należą: - umiejętność doboru metod analitycznych adekwatnych do przedmiotu i celu analizy, - opanowanie warsztatu analitycznego, - umiejętność prezentacji wyników analizy i interpretacji dzieła muzycznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter seminaryjny i ćwiczeniowy. Teorię form i podstawy metod analizy studenci poznają w oparciu o materiały przygotowane przez prowadzącego oraz wskazane pozycje literatury przedmiotu. Zajęcia poświęcone są przede wszystkim praktyce analizy dzieł muzycznych oraz ugruntowaniu wiedzy na temat teorii poznania dzieła muzycznego i metod jego analizy. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest:
|