Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - wiolonczela

symboljezyk
2/5267
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania studentów gry na wiolonczeli jest pełne przygotowanie absolwentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego czy też nauczyciela przedmiotu. Bardzo ważne jest, aby procesowi temu towarzyszyła praca nad rozwojem artystycznej osobowości wykonawcy.

 

Zakres treści nauczania obejmuje cztery główne obszary:

  • Poszerzenie praktycznej znajomości repertuaru zróżnicowanego pod względem epoki i stylu.
  • Wszechstronny rozwój i doskonalenie techniki instrumentalnej polegający na gruntownym poznaniu zagadnień teoretycznych i następnie przeniesieniu ich w praktykę.
  • Doskonalenie umiejętności samodzielnego zarządzania procesem realizacji wyznaczonych zadań.
  • Przygotowanie do czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym - koncertach, konkursach oraz upowszechnianie wartości estetycznych sztuki muzycznej.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny i pomyślnie ocenione kolejne etapy kształcenia.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w koncertach, mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych przez rodzimą uczelnię oraz poza nią. Zajęcia praktyczne z Techniki Alexandra.

bibliografia podstawowa
  • M.Eisenberg - Współczesna sztuka gry na wiolonczeli
  •  R.Suchecki – Wiolonczela od A do Z
bibliografia uzupełniająca
  • W. Boettcher - Das Violoncello
  • G. Piatigorski - Mein Cello und ich
  • G. Mantel - Cello uben
  • Ruch Muzyczny
  • Źródła inetrnetowe (artykuły, wywiady, lekcje mistrzowskie itp.)
efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instrumenty orkiestrowe) (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, dr hab. Marcin Zdunik, 2/5267/14250
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty i muzyka orkiestrowego - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

 

Wymagania programowe:

w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.

 

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

listopad - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;

styczeń/luty - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, dr hab. Marcin Zdunik, 2/5267/14272
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty i muzyka orkiestrowego - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

 

Wymagania programowe:

w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.

 

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kwiecień - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;

czerwiec - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0011.0ćwiczeniaegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, dr hab. Marcin Zdunik, 2/5267/14296
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty i muzyka orkiestrowego - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

 

Wymagania programowe:

w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.

 

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

listopad - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;

styczeń/luty - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, dr hab. Marcin Zdunik, 2/5267/14317
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty i muzyka orkiestrowego - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

 

Wymagania programowe:

w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.

 

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

II recital dyplomowy (zróżnicowany program trwający ok. 60 min.) oraz obrona pracy magisterskiej.

wykonanie: www.ansta.pl