Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - skrzypce

symboljezyk
2/5263
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

Głównym celem nauczania przedmiotu Gra na skrzypcach jest gruntowne wykształcenie muzyka instrumentalisty, który ma opanowaną technikę gry na instrumencie oraz umiejętność samodzielnego rozwiązywani problemów wykonawczych i interpretacyjnych w stopniu pozwalającym na publiczne występy solo i w zespole kameralnym , podjęcie pracy w charakterze muzyka orkiestrowego, nauczyciela skrzypiec w szkolnictwie muzycznym I stopnia oraz podjęcie studiów II stopnia na kierunku Instrumentalistyka .

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

 

-zaawansowanie instrumentalne na poziomie absolwenta klasy skrzypiec szkoły muzycznej II st.

- świadectwo maturalne

pozytywnie zdany egzamin wstępny

 

program egzaminu wstępnego:

 

 

Dwie kontrastujące części dowolnej sonaty lub partity na skrzypce solo J.S.Bacha

Dowolny kaprys

I lub II i III część dowolnego Koncertu skrzypcowego

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

 

- koncerty Katedry Instrumentów Smyczkowych

- audycje klasowe

- seminaria i lekcje otwarte prowadzone przez zaproszonych wybitnych instrumentalistów organizowane przez Katedrę.

Pomoce naukowe

- odpowiednie materiały nutowe

- sprzęt audiowizualny

- lustra /do obserwacji aparatu gry/

bibliografia podstawowa

 

T.Wroński – Zagadnienia gry skrzypcowej

C.Flesch – Sztuka gry skrzypcowej

Z.Jahnke,Z.Sitowski – Literatura skrzypcowa

J.Kusiak – Skrzypce od A do Z

F.Steinhausen – Fizjologia prowadzenia smyczka

 

bibliografia uzupełniająca

 

D.Boyden – Dzieje gry skrzypcowej

T.Wroński – Zdolni i niezdolni. O grze i antygrze na skrzypcach

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instrumenty orkiestrowe) (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0ćwiczeniaegzamindr Adam Bruderek, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/5263/14246
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

KOLOKWIUM

Dwa dowolne kaprysy lub etiudy

 

EGZAMIN

Koncert /w całości/* 

 

*Jeżeli w czasie studiów licencjackich w aMuz nie był prezentowany na egzaminie - obligatoryjnie jeden z wielkich koncertów romantycznych lub XX-wiecznych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0ćwiczeniaegzamindr Adam Bruderek, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/5263/14268
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

KOLOKWIUM

Dwa dowolne kaprysy lub etiudy

 

EGZAMIN

Koncert /w całości/*

 

*Jeżeli w czasie studiów licencjackich w aMuz nie był prezentowany na egzaminie - obligatoryjnie jeden z wielkich koncertów romantycznych lub XX-wiecznych

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0011.0ćwiczeniaegzamindr Adam Bruderek, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/5263/14292
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

KOLOKWIUM (PUBLICZNY KONCERT): • Dowolna 3- lub 4-częściowa sonata z fortepianem*** albo jedna część sonaty*** i 2 kaprysy lub etiudy EGZAMIN: • jak w semestrze I/I st. ***​W ciągu II i III r./I st. oraz I r./II st. należy wykonać sonaty reprezentujące 3 różne epoki. *​Z wyjątkiem sonat z fortepianem i utworów napisanych po roku 1950 nienależących do ​kanonu literatury skrzypcowej (wyjątek ten nie ma zastosowania przy egzaminach ​wstępnych).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0012.0ćwiczeniaegzamindr Adam Bruderek, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/5263/14313
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I i II RECITAL DYPLOMOWY: ➢ Łącznie w programach recitali dyplomowych może się znaleźć po jednej pozycji prezentowanej w poprzednim roku i w czasie studiów licencjackich. ➢ Programy powinny być ułożone tak, by przynajmniej połowa pozycji była wykonana z pamięci. Program dwóch recitali dyplomowych musi zawierać: 1. O. Ševčik – 40 wariacji op.3 (2 do wyboru komisji z komentarzem metodycznym) 2. 1 etiudę z repertuaru pedagogicznego 3. 1 kaprys 4. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha) 5. I lub II i III cz. koncertu z popularnego repertuaru pedagogicznego (np. Bach - Koncert a-moll, Accolay, Haydn - Koncert G-dur, Beriot - IX concert a-moll itp.) 6. Sonatę z fortepianem 7. Koncert (cały) *** 8. Utwór dowolny PRACA PISEMNA MAGISTERSKA I JEJ OBRONA ***​W przypadku wykonania któregoś z wielkich koncertów romantycznych (Brahms, ​Czajkowski, Dworzak, Sibelius, Beethoven) wystarczy wykonać cz. I bądź II i III. Zasada ​powyższa dotyczy również większych koncertów późniejszych: Chaczaturian (cz. I wraz z ​kadencją), Prokofiew - II koncert g-moll (cz. I i II lub II i III), Szostakowicz (2 części) itd. ​Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego.

wykonanie: www.ansta.pl