Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - kontrabas

symboljezyk
2/5259polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Najważniejszym celem kształcenia jest wszechstronne przygotowanie studenta klasy kontrabasu do wykonywania zawodu muzyka solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego oraz nauczyciela

 

Główne założenia to:

  • poznawanie repertuaru kontrabasowego
  • doskonalenie czytania a vista
  • rozwijanie techniki kontrabasowej
  • pobudzanie wyobraźni muzycznej
  • rozwijanie umiejętności współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne indywidualne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w koncertach, mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych przez rodzimą uczelnię oraz poza nią.

bibliografia podstawowa
  • Tadeusz Pelczar - Kontrabas od A do Z; PWM 1974
  • Rodion Azarchin – Kontrabas; Muzyka Moskwa
  • Michael Barry Wolf – Grundlagen der Kontrabass-Technik;  Schott 2007
  • Leszek Sokołowski - Dwa wieki dydaktyki kontrabasowej;  Akademia Muzyczna  im. Fryderyka  Chopina w Warszawie – Filia w Białymstoku Zeszyty Naukowe nr. 2 „ Z praktycznych zagadnień pedagogiki muzycznej” Białystok 2002r.   ISSN – 0239-4812
  • Leszek Sokołowski - Szkoły na kontrabas a aparat gry; Akademia Muzyczna im. Fryderyka  Chopina w Warszawie – Filia w Białymstoku Zeszyty Naukowe nr. 3 „ Z badań nad polską muzyką ludową, twórczością Chopina i problematyką pedagogiki muzycznej” Białystok 2003r.   ISSN – 0239-4812
bibliografia uzupełniająca
  • BASS WORLD  The Journal of the International Society of Bassists
  • Miesięcznik The Strad
efekty kształcenia - wiedza

Absolwent posiada szeroką wiedzę dotyczącą literatury muzycznej związanej ze swoją specjalnością. Absolwent posiada gruntowną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych. Absolwent posiada dogłębną wiedzę na temat techniki kontrabasowej i sposobów rozwiązywania wymagających problemów technicznych w utworach charakteryzujących się wysokim stopniem trudności.

efekty kształcenia - umiejętności

Absolwent posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych. Absolwent jest w stanie samodzielnie przygotować swoją partię w utworze solowym, kameralnym, czy orkiestrowym, zachowując wysoki poziom profesjonalizmu. Absolwent jest zdolny, w oparciu o samodzielnie przygotowaną partię, właściwie interpretować dzieło muzyczne zgodnie z wymaganiami stylistycznymi, a także potrafi przy tym właściwie współpracować z innymi wykonawcami. Podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych w utworach kontrabasowych absolwent wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia. Absolwent potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania repertuaru kameralnego związanego ze swoją specjalnością. Absolwent jest przygotowany do współpracy w zespołach o różnorodnym składzie instrumentalnym i bazując na doświadczeniach zdobytych podczas studiów pierwszego stopnia rozwija umiejętność dostosowania środków wykonawczych do możliwości i specyfiki pozostałych instrumentów wchodzących w skład danego aparatu wykonawczego.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Absolwent jest zdolny do świadomego integrowania wiedzy i umiejętności zdobytych w obszarze kontrabasowej sztuki wykonawczej oraz do ich praktycznego wykorzystania podczas współpracy z innymi muzykami. Będąc w pełni świadomym, ukształtowanym i kreatywnym artystą, potrafi przyjąć postawę otwartości na koncepcje artystyczne innych artystów, z którymi współpracuje, szanuje ich autonomiczne wizje artystyczne i poprzez konstruktywny dialog i wymianę poglądów dąży do stworzenia wspólnej koncepcji artystycznej. Absolwent jest w pełni przygotowany do współpracy z innymi artystami, zarówno pod względem merytorycznym (w pełni profesjonalna realizacja swojej partii w kontekście całości formalno-wyrazowej utworu, z wykorzystaniem całej zdobytej zintegrowanej wiedzy muzycznej) jak i psychospołecznym (postawa otwartości, szacunku, tolerancji i odpowiedzialności). Dzięki temu absolwent jest w stanie odnaleźć się w różnorodnym środowisku pracy.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instrumenty orkiestrowe) (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.009.0wykładegzamindr Jędrzej Kacprzyk, dr Krzysztof Sokołowski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, 2/5259/14242
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • korekta apratu gry i postawy przy instrumencie
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie do występów publicznych

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne
  • Wykład problemowy
  • Praca z tekstem i dyskusja
  • Praca indywidualna
  • Prezentacja własna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy oraz jedna część suity na kontrabas solo w dowolnym terminie przed egzaminem semestralnym

 

Egzamin semestralny - sonata oraz utwór dowolny

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0ćwiczeniaegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, 2/5259/14264
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • korekta aparatu gry i postawy przy instrumencie
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą

 

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne
  • Wykład problemowy
  • Praca z tekstem i dyskusja
  • Praca indywidualna
  • Prezentacja własna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy oraz jedna część suity na kontrabas solo w dowolnym terminie przed egzaminem semestralnym

 

Egzamin semestralny - koncert oraz utwór dowolny

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0011.0ćwiczeniaegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, 2/5259/14288
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • korekta aparatu gry i postawy przy instrumencie
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie do występów publicznych

 

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła muzycznego
metody dydaktyczne
  • Wykład problemowy
  • Praca z tekstem i dyskusja
  • Praca indywidualna
  • Prezentacja własna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy oraz jedna część suity na kontrabas solo w dowolnym terminie przed egzaminem semestralnym

 

 

Egzamin semestralny - sonata oraz utwór dowolny

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0012.0ćwiczeniaegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, 2/5259/14309
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • korekta aparatu gry i postawy przy instrumencie
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie do występów publicznych

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założeniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne
  • Wykład problemowy
  • Praca z tekstem i dyskusja
  • Praca indywidualna
  • Prezentacja własna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

 

Recital dyplomowy:

  • etiuda lub kaprys
  • sonata
  • koncert
  • utwór dowolny

 praca magisterska i jej obrona.

wykonanie: www.ansta.pl