Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - fagot

symboljezyk
2/5256
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem dydaktycznym przedmiotu głównego, jest dążenie do wyposażenia studenta w teoretyczne podstawy wiedzy muzycznej oraz praktyczne umiejętności w formie trwałych nawyków w zakresie posługiwania się sztuką wykonawczą.

W tym:

- nabycie umiejętności, umożliwiających poprawną grę na instrumencie: solo, w zespołach kameralnych i w orkiestrze, na poziomie odpowiadającym ukończeniu studiów muzycznych I stopnia oraz zdanie egzaminu wstępnego na studia uzupełniające II stopnia.

 

- rozwijanie wrażliwości muzycznej studenta i umiejętności dokonania prawidłowej samooceny związanej z grą na fagocie.

 

- wskazanie metod pracy służących samodzielnemu rozwiązywaniu problemów wykonawczych i interpretacyjnych, występujących w literaturze fagotowej przewidzianej dla studiów I stopnia,

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Kandydat na studia winien wykazać się techniką gry na fagocie na poziomie odpowiadającym ukończeniu szkoły muzycznej II stopnia, wrażliwością, inteligencją, zdrowiem  i zdolnościami ogólnomuzycznymi, umożliwiającymi jego dalszy rozwój.

 

Warunkiem rozpoczęcia studiów licencjackich jest pozytywnie oceniony egzamin wstępny, który polega na przedstawieniu trzech utworów /jeden na pamięć/ zróżnicowanych pod względem wyrazu i epoki, w tym: formy sonaty, koncertu i miniatury instrumentalnej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Występy publiczne, udział studenta w koncertach Katedry,

Rozwijanie uzdolnień, pobudzanie wyobraźni muzycznej i wrażliwości na różnorodne środki wyrazu artystycznego.

Praca nad pogłębianiem potencjału intelektualnego studenta, poprzez uaktywnianie wrażliwości na inne dziedziny sztuki - literaturę piękną, sztuki plastyczne, teatr, film.

 

Wskazane jest również uczestniczenie w charakterze słuchacza  podczas koncertów nie tylko w uczelni, lecz także na innych, profesjonalnych estradach (Filharmonia, Opera). Ważnym elementem w kształceniu instrumentalisty jest kontakt z mikrofonem. Uczelnia stwarza również warunki do uczestnictwa w kursach mistrzowskich, a studenci mają ogromny wybór różnego rodzaju warsztatów instrumentalnych zarówno w kraju jak i za granicą.

bibliografia podstawowa

Głównym materiałem bibliograficznym służącym podczas kształcenia jest ogromny wybór  fagotowej literatury muzycznej. Są to różnego rodzaju Szkoły, Etiudy, Sonaty, Koncerty i niezliczona grupa miniatur oraz tzw. „Utworów dowolnych” na fagot solo lub z towarzyszeniem fortepianu. Zakres tej literatury obejmuje okres od baroku po muzykę współczesną.

Materiał ten nie stanowi zamkniętego zbioru utworów lecz jest stale uzupełniany innymi ciekawymi propozycjami z dziedziny dydaktyki fagotowej

Właściwego wyboru utworów, realizujących założenia programowe dla danego studenta - dokonuje pedagog prowadzący klasę fagotu.

bibliografia uzupełniająca

-Jopping Gunther  Oboe & Fagott, Schott, Mainz 1980 

-Wojciech Turek Fagot w duecie instrumentalnym. Historia i specyfika gatunku, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2008

Materiałem uzupełniającym w procesie kształcenia są wydane zeszyty naukowe dotyczące technik pracy również innych instrumentów (skrzypce, fortepian).

-Wydawnictwa dotyczące zagadnień związanych z grą na instrumentach dętych.

 

Wskazane jest poznanie biografii kompozytorów, nad których dziełami aktualnie trwa praca jak również informacje zawarte na wielu wydaniach nutowych, gdyż dotyczą  one genezy i okoliczności powstania dzieła.

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instrumenty orkiestrowe) (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr Mirosław Pachowicz, 2/5256/14239
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:    

Rozpoznanie podstawowych niedoskonałości technicznych studenta oraz praca nad rozwiązywaniem zauważonych problemów

- w uzasadnionym  przypadku  przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta.

- doskonalenie warsztatu technicznego.

-   pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

Pomoce: spirometr, oddechowy worek anestezjologiczny itp.

-  pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato pojedyncze, podwójne)

-  pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych

-  doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

-  świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z towarzyszeniem bez i z towarzyszeniem fortepianu

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy międzysemestralnej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb wykonawczych.

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej. Praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego

Nauka budowy i obróbki stroików fagotowych

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Bieżąca konserwacja instrumentu

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, czeskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła /bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,

Kontrola obecności.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od 1 do 25.

Egzamin praktyczny - komisyjne stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci.

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne

 

- egzamin techniczny 

Program: gamy Dur i moll, chromatyczna i całotonowa, interwały- tercje i kwinty, pasaże oraz 5 etiud ( w tym jedna na pamięć)                                     

 

- egzamin w sesji    

Program: prezentacja dowolnego programu wyznaczonego przez pedagoga. Stopień  trudności zależny od możliwości grającego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr Mirosław Pachowicz, 2/5256/14261
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:    

Rozpoznanie podstawowych niedoskonałości technicznych studenta oraz praca nad rozwiązywaniem zauważonych problemów

- w uzasadnionym  przypadku  przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta.

- doskonalenie warsztatu technicznego.

-   pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

Pomoce: spirometr, oddechowy worek anestezjologiczny itp.

-  pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato pojedyncze, podwójne)

-  pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych

-  doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

-  świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z towarzyszeniem bez i z towarzyszeniem fortepianu

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy międzysemestralnej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb wykonawczych.

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej. Praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego

Nauka budowy i obróbki stroików fagotowych

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Bieżąca konserwacja instrumentu

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, czeskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,

Kontrola obecności.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od 1 do 25.

Egzamin praktyczny - komisyjne stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci.

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

 

 - egzamin techniczny

Program: gamy dur - moll, chromatyczna, całotonowa, interwały- kwarty, oktawy, pasaże z przewrotami, również zmniejszone i zwiększone.  5 wybranych etiud (jedna na pamięć)

 

 - egzamin w sesji

Program: 3 utwory z różnych epok – sonata z klawesynem, koncert klasyczny, miniatura z fortepianem lub solowa.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0011.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr Mirosław Pachowicz, 2/5256/14285
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:    

Rozpoznanie podstawowych niedoskonałości technicznych studenta oraz praca nad rozwiązywaniem zauważonych problemów

- w uzasadnionym  przypadku  przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta.

- doskonalenie warsztatu technicznego.

-   pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

Pomoce: spirometr, oddechowy worek anestezjologiczny itp.

-  pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato pojedyncze, podwójne)

-  pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych

-  doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

-  świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z towarzyszeniem bez i z towarzyszeniem fortepianu

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy międzysemestralnej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb wykonawczych.

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej. Praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego

Nauka budowy i obróbki stroików fagotowych

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Bieżąca konserwacja instrumentu

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, czeskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,

Kontrola obecności.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od 1 do 25.

Egzamin praktyczny - komisyjne stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci.

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

 

- egzamin techniczny

Program: gamy dur - moll, wszystkie interwały, ćwiczenia arpeggiowe w pochodach diatonicznych i chromatycznych. 5 etiud (jedna na pamięć)

 

- egzamin w sesji

Program: 3 utwory z różnych epok – sonata z klawesynem, forma koncertu klasycznego, forma miniatury solowej lub instrumentalnej z fortepianem

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr Mirosław Pachowicz, 2/5256/14306
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:    

Rozpoznanie podstawowych niedoskonałości technicznych studenta oraz praca nad rozwiązywaniem zauważonych problemów

- w uzasadnionym  przypadku  przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta.

- doskonalenie warsztatu technicznego.

-   pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

Pomoce: spirometr, oddechowy worek anestezjologiczny itp.

-  pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato pojedyncze, podwójne)

-  pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych

-  doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

-  świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z towarzyszeniem bez i z towarzyszeniem fortepianu

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy międzysemestralnej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb wykonawczych.

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej. Praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego

Nauka budowy i obróbki stroików fagotowych

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Bieżąca konserwacja instrumentu

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, czeskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,

Kontrola obecności.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od 1 do 25.

Egzamin praktyczny - komisyjne stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci.

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

 

- egzamin techniczny

Program: gamy dur -   moll, wszystkie interwały, ćwiczenia arpeggiowe w pochodach   diatonicznych i chromatycznych. 5 etiud (jedna na pamięć)

 

 - egzamin - dwa recitale dyplomowe

Program: 3 utwory z różnych epok – sonata z klawesynem, forma koncertu klasycznego, forma miniatury solowej lub instrumentalnej z fortepianem

- obrona pracy magisterskiej

wykonanie: www.ansta.pl