Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - altówka

symboljezyk
2/5255
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania gry na altówce jest rozwijanie artystycznej osobowości oraz pełne przygotowanie studentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego, a także pedagoga przedmiotu.

Zakres treści nauczania:
Poznanie szerokiego spektrum repertuaru, zarówno pod względem różnorodności epok, jak i stylów.

Rozwój i doskonalenie technik gry na instrumencie oraz gruntowne poznanie zagadnień teoretycznych z tym związanych. Kształcenie wrażliwości, wyobraźni muzycznej oraz pamięci.

Doskonalenie umiejętności organizacji samodzielnej pracy nad utworem oraz procesem realizacji wyznaczonych zadań.

Przygotowanie do udziału w koncertach, konkursach muzycznych oraz czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny oraz pozytywne zaliczanie kolejnych etapów nauczania

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w kursach mistrzowskich oraz koncertach zarówno na terenie, jak i poza uczelnią. Poznawanie technik doskonalących umiejętność panowania nad umysłem i ciałem, np. technika Alexandra, anatomia mięśni i stawów.

bibliografia podstawowa

S. Poniatowski - Altówka. Sztuka i dziedzictwo.

bibliografia uzupełniająca

Zeyringer Franz - Literatur für Viola

Riley Maurice W. – The History of the Viola

Tertis Lionel - My Viola and I
Dalton David – Playing the Viola: Conversations with William Primrose

Polska Muzyka Altówkowa - www.violaarte.pl

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instrumenty orkiestrowe) (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Irena Albrecht, Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/5255/14238
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1) - Gamy: durowa i molowa (jednoimienne)

    - Dwa kaprysy/etiudy - w tym jeden dwudźwiękowy

Termin: połowa listopada

 

2) - Suita lub sonata na altówkę solo (cała forma)

    - Sonata z towarzyszeniem fortepianu (skomponowana po 1800 r.)

Termin: sesja zimowa

 

Komentarz:

Sonata może być wykonana z nut. Pozostały program należy wykonać z pamięci.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Irena Albrecht, Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/5255/14260
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1) - Gamy: durowa i molowa (jednoimienne)

    - Dwa kaprysy/etiudy - w tym jeden dwudźwiękowy

Termin: połowa listopada

 

2) - Koncert

    - Utwór dowolny

Termin: sesja zimowa

 

Komentarz:

Program należy wykonać z pamięci. Koncert skomponowany po 1955 r. oraz koncert podwójny można wykonać z nut. Dozwolone jest połączenie I części z jednego koncertu oraz II i III z innego koncertu.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0011.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/5255/14284
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I i II RECITAL DYPLOMOWY MAGISTERSKI:

 

- Suita lub sonata na altówkę solo (cała forma)

- Sonata z towarzyszeniem fortepianu (skomponowana po 1800 r.)

- Utwór dowolny

- Koncert klasyczny

- Koncert skomponowany w XX lub XXI wieku

Termin: I recital należy wykonać przed zakończeniem semestru zimowego.

 

Komentarz:

Program I i II recitalu dyplomowego może być ułożony dowolnie. Co najmniej połowa programu powinna być wykonana z pamięci. Należy wykonać utwory z różnych epok. Koncert skomponowany po 1955 r. oraz koncert podwójny można wykonać z nut. Sonata może być wykonana z nut.

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Irena Albrecht, Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/5255/14305
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I i II RECITAL DYPLOMOWY MAGISTERSKI:

 

- Suita lub sonata na altówkę solo (cała forma)

- Sonata z towarzyszeniem fortepianu (skomponowana po 1800 r.)

- Utwór dowolny

- Koncert klasyczny

- Koncert skomponowany w XX lub XXI wieku

Termin: II recital należy wykonać przed zakończeniem semestru letniego.

 

Komentarz:

Program I i II recitalu dyplomowego może być ułożony dowolnie. Co najmniej połowa programu powinna być wykonana z pamięci. Należy wykonać utwory z różnych epok. Koncert skomponowany po 1955 r. oraz koncert podwójny można wykonać z nut. Sonata może być wykonana z nut.

 

wykonanie: www.ansta.pl