symbol | jezyk |
---|---|
2/5252 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Cele przedmiotu obejmują: - zaznajomienie studentów z problemami i specyfiką zawodu nauczyciela oraz przygotowanie go do pracy pedagogicznej. - zaznajomienie studentów z dorobkiem metodycznym własnej dyscypliny - skierowanie ich uwagi na doskonalenie i rozwój warsztatu metodycznego, umiejętne korzystanie ze zdobyczy innych ośrodków w tej dziedzinie. - przekazanie studentom teoretycznych podstaw wiedzy pedagogicznej, wyposażenie ich w pewne umiejętności praktyczne. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zainteresowania i predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- wykłady, kursy i seminaria metodyczne ( udział) - hospitacje na lekcjach prowadzonych w szkołach muzycznych I i II st. - dyskusje | |
bibliografia podstawowa | |
T. Wroński - Zagadnienia gry skrzypcowej tom I,II,III,IV. T. Wroński - Techniki gry skrzypcowej T. Wroński - Zdolni i niezdolni T. Wroński - O czym nie ma czasu mówić na lekcji Zenon Feliński - Współczesne problemy dydaktyki skrzypcowej Sławomir Tomasik - Kompas skrzypka J. Kusiak - Skrzypce od A do Z K. Wiłkomirski - Technika wiolonczelowa a zagadnienia wykonawstwa M. Eisenberg - Technika wiolonczelowa K. Sperski - Próba systematyki błędów postawy i aparatu gry u wiolonczelistów – uczniów szkół muzycznych R. Suchecki - Wiolonczela od A do Z | |
bibliografia uzupełniająca | |
Ivan Galamian - Principle of violin playing and teaching Simon Fischer - Basics Konstanty Mostras - Intonacja A. Dinicu - Z zagadnień wykonawstwa wiolonczelowego Peter Leisegang - Das Violoncello Methodik Artykuły ,rozprawy dotyczące problemów nauczania na instrumentach smyczkowych.Prace z zakresu psychologii i pedagogiki : M. Manturzewska,H.Kotarska ( red.) ,Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki Uchyła-Zriski J. ,Wybrane zagadnienia z dydaktyki wychowania muzycznego J. Wierszyłowski , Psychologia muzyki | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, | 2/5252/14235 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- problemy początkowego nauczania cd. -technika i interpretacja -korekta aparatu gry -pamięć ,rodzaje pamięci i jej kształcenie - trema -praca nad doskonaleniem techniki instrumentalnej -ćwiczenie jako środek do nauczenia się utworu -przegląd literatury pedagogicznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
-wykłady -ćwiczenia -dyskusje -filmy -literatura | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin ustny i pisemny. Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania. |