Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Dydaktyka instrumentu głownego instr. dęte
symbol | jezyk |
2/5251 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Głównym celem nauczania założonego przedmiotu jest gruntowne przygotowanie studenta do pracy w charakterze nauczyciela gry na instrumencie dętym
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Wykłady kończą się egzaminem w trakcie którego student winien:
a/ wykazać wiedzę w przedmiocie objętym programem nauczania
b/ uzyskać zaliczenie praktyki pedagogiczne
Celem egzaminu jest sprawdzenie ogólnej orientacji studenta w zakresie tematyki objętej ramowym programem nauczania.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- Wszelkie dodatkowe zajęcia mające związek z rozwojem sfery intelektualnej oraz merytorycznej wiedzy studenta jak : pedagogika, psychologia, historia sztuki, historia kultury
- uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez wybitnych pedagogów, uczestnictwo czynne i bierne w koncertach i inne.
|
bibliografia podstawowa |
Wybór szerokiego zakresu literatury metodycznej założonego instrumentu jak książki, opracowania, broszury, szkoły gry na instrumencie, wysoko specjalistyczne opracowania metodyczne autorstwa wybitnych metodyków – instrumentalistów na poszczególne instrumenty.
Szczególnie polecane opracowania to :
Kupisiewicz Cz. Metody programowania dydaktycznego 1975 W - wa
Włodarski Z. Psychologia prawidłowości uczenia się i nauczania 1980
Lewandowska K. Rozwój zdolności muzycznych u dzieci w wieku
szkolnym 1978 W - wa
Horbulewicz J. Rozwój pamięci muzycznej 1963 W - wa
Wurz H. Blasdruck Und Atemstutze beim Querflotenspiel
Wroński T. Zagadnienia gry skrzypcowej 1965 W - wa |
bibliografia uzupełniająca |
Wszelkiego rodzaju periodyki i artykuły o treści nauczania metodycznego, piśmiennictwo |
efekty kształcenia - wiedza |
|
efekty kształcenia - umiejętności |
|
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
|
Semestry
Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instrumenty orkiestrowe) (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Wojciech Orawiec, mgr Adam Stachowiak, | 2/5251/14234 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Założone treści programowe winny się koncentrować w trzech grupach tematycznych które umożliwią praktyczne poznanie zagadnienia i umożliwią doskonalenie swego warsztatu pedagogicznego. Tak więc:
A. Teoria nauczania
1. Ogólne zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie
2. Zasady konstrukcji programu nauczania i kryteria doboru treści programowych
3. Planowanie i dokumentacja nauczania
4. Praca na lekcji i jej przebieg
6. Praca domowa ucznia , jej o0rganizacja i specyfika
7. Kontrola i ocena wyników nauczania pod kątem realizacji celów nauczania gry
oraz ogólnych celów i zadań wychowawczych uczelni
8. Doskonalenie swoich umiejętności : rola samokształcenia artystycznego i
pedagogicznego: rola seminariów metodycznych i kursów interpretacji muzycznej
rola i znaczenie aktywnego udziału nauczyciela w życiu artystycznym swego
środowiska – jako formy samokształcenia.
9. Praktyka artystyczna (audycje, koncerty, przesłuchania, konkursy) i jej znaczenie
w kształceniu instrumentalisty
B. Fizjologia gry
1. Kwalifikacje do zawodu
2. Słuchowa i sonorystyczna kontrola gry. Gra jako nabyty zespół ruchowy
3. Higiena gry
4. Postawa przy grze, układ rąk – aplikatura
5. Budowa anatomiczna aparatu oddechowego
6. Wybrane elementy z zakresu fizjologii oddychania w grze na instrumentach dętych
7. Podparcie oddechowe jako istotna część warsztatu dęcisty
8. Ćwiczenia oddechowe, oddech permanentny
9. Embouchure
10. Technika kształtowania dźwięku praca języka a artykulacja
11. Ośrodkowy układ nerwowy i podstawy koordynacji ruchowej
C. Zakres umiejętności wykonawczych
1. Podstawowe problemy wychowawcze, specyfika uzdolnień do gry na konkretnym
Instrumencie
2. Sposoby kształcenia dźwięku na instrumencie, proces powstawania dźwięku\
atakowanie i kończenie dźwięku,
3. Artykulacja - dźwięk prosty, wibracja, stacc. pojedyncze, podwójne, potrójne
frullato, flażolety, whistle-tony, wielodźwięki i inne
4. Środki techniki i ekspresji założonego instrumentu
5. Podstawowe elementy problematyki interpretacyjnej
6. Początkowe nauczanie gry na danym instrumencie
7. Pamięć muzyczna ; rodzaje pamięci; sposoby uczenia się utworu na pamięć
w zależności od typu pamięci studenta
8. Psychologia ;stres i trema
9. Charakterystyka głównych trudności i niepowodzeń w rozwijaniu umiejętności i
dyspozycji wykonawczych studenta
|
metody dydaktyczne |
metody dydaktyczne
Wykłady prowadzone są zbiorowo, podczas których realizowane są praktyczne zadania z zakresu nauczania gry na instrumencie. Studenci realizują konkretne problemy połączone z dyskusją, tyczącą rozwiązania wybranego zagadnienia. Studentów obowiązują także wykłady zmienne o problematyce pedagogicznej które odnotowywane są na osobnych kartach zaliczeniowych.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdany egzamin końcowy. Student musi wykazać minimum wiedzy ( 11 pkt.) z założonego przedmiotu, podlegając ocenie punktacyjnej w skali od 1 – 25 pkt.
|