symbol | jezyk |
---|---|
4/5221 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założeniem prowadzenia zajęć z sekcją akompaniującą jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami muzyki jazzowej (rozrywkowej) i przygotowanie ich do praktyki koncertowej. Celem przedmiotu jest rozwój umiejętności, koordynacji i współgrania z akompaniującym tj. instrumentalista, grupa muzyczna. Efektem kształcenia powinna być umiejętność - rozpoznania stylów w obrębie muzyki rozrywkowej – opanowanie wstępnych umiejętności improwizacji – porównywanie stylistyczne utworów muzycznych i ich konfrontacja z akompaniamentem.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- uświadomienie celu nauczania który ma motywować do samodzielnego działania - odpowiedni przebieg zajęć (dyscyplina) w celu zapewnienia koncentracji studenta - sprawdzanie wiadomości na temat utworu wykonywanego dynamika,rytmika,tempo,metrum,melodyka - wrażliwość na dźwięk i tekst (poprawa intonacji i dykcji) - ćwiczenie pamięci (śpiewanie fragmentaryczne,frazologiczne) - osobista wypowiedź muzyczna jako forma ekspresji(poczucie pewności siebie jako wykonawcy) - ćwiczenia rytmiczne jako rozwijanie słuchu muzycznego - improwizacja jako eksperyment,obserwacja i poznanie pośrednie utworu - wykonywanie tego samego utworu w różnych tempach i stylach
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- Kształcenie słuchu - Historia Jazzu - Improwizacja - Instrumentacja - przeprowadzanie prób w różnych konfiguracjach instrumentalnych - uczestnictwo w koncertach i jam session - założenie własnej grupy muzycznej - próby z różnymi muzykami akompaniującymi - współpraca z dodatkowymi głosami typu (chórek)
| |
bibliografia podstawowa | |
Obok repertuaru wybieranego przez wykładowcę spośród wymienionych poniżej przykładów, You’re the voice – Aretha Franklin , Anthology – A.Carlos Jobim, The Real Books - standardy muzyki jazzowej, Word of hits – standardy muzyki popowej I rockowej, student zobowiązany jest do zasugerowania swoich własnych wyborów muzycznych.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- brak danych - | |
efekty kształcenia - wiedza | |
poszerza poprzez indywidualną pracę wiedzę dotyczącą improwizacji; absolwent powinien dysponować szeroką wiedzą umożliwiającą swobodną improwizację w różnych kontekstach pracy pedagogicznej i artystycznej i wypracować własny "język" muzycznej wypowiedzi na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów artystycznych oraz audycji edukacyjnych | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej ze szczególną znajomością literatury jazzowej student rozumie budowę formalną utworów w szczególności standardów jazzowych. student rozpoznaje style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze w obrębie muzyki rozrywkowej jest zdolny do pracy jako kierownik muzyczny i do twórczego funkcjonowania jako muzyk - instrumentalista w różnych formach zespołowych oraz posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
student jest zorientowany we współczesnych trendach i gatunkach muzycznych. student jest wrażliwy na emocjonalną stronę interpretowanych utworów. jest zdolny do pracy jako kierownik muzyczny i do twórczego funkcjonowania jako muzyk-wokalista w różnych formach zespołowych oraz posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Ireneusz Wojtczak, | 4/5221/14135 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
W I semestrze student pracuje nad nast. utworami wokalno - instrumentalnymi w stylistyce: -Swing -Blues Efektem kształcenie powinno być nabycie przez studenta ogólnej wiedzy z zakresu tradycji wykonawczych piosenek swingowych i bluesowych. Student powinien posiadać gruntowną znajomość śpiewanego repertuaru.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Próby z big bandem, reagowanie na uwagi pedagoga, wykorzystanie nagrań muzycznych z różnych stylistyk celem uzyskania charakterystycznych cech brzmienia i praca nad odpowiednią stylistyką wykonywanej piosenki. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Ireneusz Wojtczak, | 4/5221/14136 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
W tym semestrze student pracuje nad wybranymi utworami wokalno - instrumentalnymi w stylistyce: -Be bop -Blues Efektem kształcenie powinno być nabycie przez studenta ogólnej wiedzy z zakresu tradycji wykonawczych piosenek swingowych i bluesowych. Student powinien posiadać gruntowną znajomość śpiewanego repertuaru.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Próby z big bandem, reagowanie na uwagi pedagoga, wykorzystanie nagrań muzycznych z różnych stylistyk celem uzyskania charakterystycznych cech brzmienia i praca nad odpowiednią stylistyką wykonywanej piosenki. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Ireneusz Wojtczak, | 4/5221/14137 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
W I semestrze student pracuje nad wybranymi piosenkami w stylistyce: - Hard bop -Blues Efektem kształcenie powinno być nabycie przez studenta ogólnej wiedzy z zakresu tradycji wykonawczych piosenek swingowych i bluesowych. Student powinien posiadać gruntowną znajomość śpiewanego repertuaru. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Próby z big bandem, reagowanie na uwagi pedagoga, wykorzystanie nagrań muzycznych z różnych stylistyk celem uzyskania charakterystycznych cech brzmienia i praca nad odpowiednią stylistyką wykonywanej piosenki. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zrealizowanie przez studenta podjętego programu, obecność na zajęciach, zaangażowanie na próbach, udział w koncercie, kreatywność i muzykalność studenta |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Ireneusz Wojtczak, | 4/5221/14138 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
-4 standardy - 1 z polskim tekstem - 1 fusion - 1 rytmy nieparzyste 1 oparty o skale modalne | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- porównanie z wyk. wzorcowym - CD śłuchanie interpr. -internet -burza mózgów -dyskusja o opt, interpretacji
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
zaliczenie wymaganego przez pedagoga, repertuaru |