Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Wokalna literatura jazzowa

symboljezyk
4/5186polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym założeniem prowadzenia zajęć z przedmiotu Literatura wokala jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami muzyki jazzowej (rozrywkowej) w oparciu o jej repertuar i historie. Celem przedmiotu jest rozwój umiejętności własnej oceny muzyki jazzowej poprzez kompleksową znajomość jej repertuaru.

Efektem kształcenia powinna być umiejętność   

- rozpoznania stylów i tradycji wykonawczych w obrębie muzycznej dekady

– opanowania wstępnych umiejętności w rozpoznawaniu stylu  

- twórczego wykorzystywania elementów harmonicznych, rytmicznych i ekspresyjnych w tworzeniu własnej muzyki

- płynnego posługiwania się słownictwem w branży jazzowej

- konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów artystycznych oraz audycji edukacyjnych

 

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- słuchanie jako motywacja do samodzielnego działania

- odpowiedni przebieg zajęć (dyscyplina) w celu zapewnienia koncentracji studenta

- sprawdzanie wiadomości na temat wykonywanego utworu

  dynamika,rytmika,tempo,metrum,melodyka

- wrażliwość na dźwięk i tekst

- osobista retoryka jako forma ekspresji i zrozumienia

- słuchanie tej samej kompozycji w różnych stylach

 

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- Kształcenie słuchu

- Historia Jazzu 

- Improwizacja

- Instrumentacja 

 

 

 

 

bibliografia podstawowa

Repertuar i jego dobór następuje w sposób chronologiczny. Zaczynając od okresu kształtowania się jazzu tj. blues, negro spiritual, ragtime, poprzez jazz tradycyjny czyli nowoorleański, dixieland, swing. be bop, cool jazz, hard bop do free jazzu, jazz rocka, fusion free funk, acid jazz i new wave.

Obok repertuaru wybieranego przez wykładowcę, student zobowiązany jest do zasugerowania swoich własnych wyborów muzycznych.

 

 

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

poszerza poprzez indywidualną pracę wiedzę dotyczącą improwizacji; absolwent powinien dysponować szeroką wiedzą umożliwiającą swobodną improwizację w różnych kontekstach pracy pedagogicznej i artystycznej i wypracować własny "język" muzycznej wypowiedzi
na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów artystycznych oraz audycji edukacyjnych

efekty kształcenia - umiejętności

student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej ze szczególną znajomością literatury jazzowej student rozumie budowę formalną utworów w szczególności standardów jazzowych. student rozpoznaje style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze w obrębie muzyki rozrywkowej
jest zdolny do pracy jako kierownik muzyczny i do twórczego funkcjonowania jako muzyk-wokalista w różnych formach zespołowych oraz posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym
posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student jest zorientowany we współczesnych trendach i gatunkach muzycznych. student jest wrażliwy na emocjonalną stronę interpretowanych utworów.
jest zdolny do pracy jako kierownik muzyczny i do twórczego funkcjonowania jako muzyk-wokalista w różnych formach zespołowych oraz posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym
posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczeniedr Ireneusz Wojtczak, 4/5186/14050
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Repertuar i jego dobór następuje w sposób chronologiczny. Zaczynając od okresu kształtowania się jazzu tj. blues, negro spiritual, ragtime, poprzez jazz tradycyjny czyli nowoorleański, dixieland, swing. be bop, cool jazz, hard bop do free jazzu, jazz rocka, fusion free funk, acid jazz i new wave.

metody dydaktyczne

- odpowiedni przebieg zajęć (dyscyplina) w celu zapewnienia koncentracji studenta

- sprawdzanie wiadomości na temat wykonywanego utworu

- sprawdzanie wiadomości na temat danej dekady

 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Rozmowa egzaminacyjna na temat ogólnej wiedzy o muzyce jazzowej 

Zrecenzowanie wybranej przez pedagoga płyty CD

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładzaliczeniedr Ireneusz Wojtczak, 4/5186/14051
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
- brak danych -
metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
wykonanie: www.ansta.pl