symbol | jezyk |
---|---|
4/5185 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zajęcia ruchu scenicznego obejmują szeroką gamę ćwiczeń skonstruowanych tak, by zapewnić doskonalenie i rozwój aspektów rzemiosła ruchowego uświadamiając o własnych możliwościach anatomicznych w kreowanym ruchu wraz z indywidualną ekspresją i teatralnością gestów. Celem staje się: - wzbogacenie warsztatu ruchowego poprzez uelastycznienie ciała, - wykształcenie odpowiednich do epoki postaw scenicznych, - zaznajomienie z różnorodnymi formami gry aktorskiej z wykorzystaniem ciała wykonawcy (gest, mimika, ruch, rekwizyt) – pogłębienie umiejętności poprzez wykorzystywanie elementów innych zajęć takich jak pantomima, taniec klasyczny i współczesny, rytmika - uzyskanie swobody w poruszaniu się i rozwój wyobraźni ruchowej poprzez ćwiczenia improwizacyjne, - zapoznanie z głównymi zasadami bycia na scenie i myśleniem scenicznym wg zasad Violi Spolin. - praca nad techniką wykonania ruchu zawartego w choreografii Ruch sceniczny dotyczy sposobu poruszania się osoby na scenie. Ciało zostaje potraktowane jako instrument, którego używanie musi być w pełni uświadomione. Konkretna postać poznaje własny warsztat ruchu, rozwija go przez ćwiczenia gimnastyczne i wykorzystuje w zadaniach improwizacji ruchowej. Poprzez doświadczanie różnorodnych form gry aktorskiej we współpracy z grupą, rozwija spontaniczność, wyobraźnię i pozbywa się naturalnych zahamowań będących źródłem napięć i deformacji w ruchu. Bazą zajęć jest trening związany z fizycznym działaniem, wewnętrznym działaniem, obserwacją i empirycznym doświadczeniem.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Otwartość na nowe doświadczenia związane z pracą nad warsztatem ruchowym, świadoma praca nad emocjami, gotowość do improwizacji, chęć stawiania sobie wyzwań i ich realizacja. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Udział w różnorodnych warsztatach, treningach odnoszących się zarówno do zdobycia umiejętności związanych z pracą z ciałem, czy też poszerzeniem kompetencji aktorskich. | |
bibliografia podstawowa | |
1. J. Berski „ W teatrze dźwięku i ruchu” 2. . E.Barba, N.Savarese „Sekretna sztuka aktora” 3. I. Turska „Krótki zarys historii tańca i baletu”,
| |
bibliografia uzupełniająca | |
1. Stephen Book "Podręcznik dla aktorów" 2. Augusto Boal "Gry dla aktorów i nieaktorów" W. Sorell „The dance has many faces”, 3. D. Humphrey „The Art of Making Dances”, 4. A. Waganowa „ Zasady tańca klasycznego” 5. J. M. Smith- Autard "Dance Composition" 6. J. Pudełek „ Tajniki sztuki baletowej
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada podstawową wiedzę na temat budowy aparatu ruchowego | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
wykazuje się kreatywnością w tworzeniu choreografii jak i odtwarzaniu układów choreograficznych. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Angażuje się w projekty o charakterze multidyscyplinarnym |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Beata Oryl, | 4/5185/14048 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Uświadomienie różnic między ruchem będącym środkiem wyrazu scenicznego a jego biernością i nijakością.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
-Technika improwizacji oparta na metodzie gier teatralnych stworzonej przez Violę Spolin, - metoda praktyczna ( pokaz) - metoda eksponująca - metoda problemowa ( wykład)
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
-obecność na zajęciach, -zaliczenie wszystkich etiud realizowanych podczas zajęć, -znajomość ćwiczeń wykonywanych jako forma rozgrzewająca i uelastyczniająca ciało, -swobodna improwizacja ruchowa do zadanego tematu wynikająca z treści literackiej bądź muzycznej
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Beata Oryl, | 4/5185/14049 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja założeń I semestru rozwijana o elementy:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
-Technika improwizacji oparta na metodzie gier teatralnych stworzonej przez Violę Spolin, - metoda praktyczna ( pokaz) - metoda eksponująca - metoda problemowa ( wykład)
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
-obecność na zajęciach, -zaliczenie wszystkich etiud realizowanych podczas zajęć, -znajomość ćwiczeń wykonywanych jako forma rozgrzewająca i uelastyczniająca ciało, -swobodna improwizacja ruchowa do zadanego tematu wynikająca z treści literackiej bądź muzycznej
|