Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Konwersatorium języka obcego - niemiecki

symboljezyk
4/5179
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Akwizycja języka niemieckiego przy zorientowaniu tematycznym na zagadnienia o charakterze akademickim, które z reguły nie są uwzględniane na wcześniejszym etapie nauki: 1) w zakresie ogólnojęzykowym – wspólna historia, wspólne postacie historyczne, etymologia nazewnictwa muzycznego, niemieckie muzyczne określenia wykonawcze na tle epoki, niemieckie nazewnictwo polskich obiektów geograficznych, polskie nazewnictwo niemieckich obiektów geograficznych, nazwiska niemieckie w tradycji polskiej, imiona niemieckie w tradycji polskiej, Niemcy w Polsce i Polacy w Niemczech, kształtowanie się języka niemieckiego, porównanie historii kształtowania się krajów niemieckiego kręgu językowego i Polski; 2) w zakresie muzycznym – zapoznanie się z tekstem naukowym (instrumentologia, muzykologia), zapoznanie się z tekstami literackimi, do których napisano muzykę (pieśń, aria, chorał), ze szczególnym uwzględnieniem korelacji słowa z melodyką, zapoznanie się ze stylistyką programu koncertu (układ, dobór tekstu, ortografia), zapoznanie się z korespondencją fachową z dziedziny organizacji życia muzycznego. Wszystkie tematy prowadzone w kierunku praktycznego wykorzystania zdobytych umiejętności. Dobór poszczególnych tematów, sposób ich przeprowadzenia oraz próg zaliczenia w znacznym stopniu uzależniony od umiejętności wstępnych, możliwości i zainteresowań grupy studentów.

Cele kształcenia:

  • rozwijanie poszczególnych kompetencji językowych w języku niemieckim (słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie) ze szczególnym naciskiem na mówienie i słuchanie, rozwijanie wrażliwości słuchowych odnośnie do fonetyki języka niemieckiego oraz umiejętności starannej wymowy;
  • poszerzanie znajomości specjalistycznego słownictwa muzycznego z różnych dziedzin muzyki: formy muzyczne, zasady muzyki i harmonia, instrumentoznawstwo, historia muzyki, wykonawstwo i percepcja, organizacja życia muzycznego i jego społeczne uwarunkowania – szczególnie poprzez materiały (tekstowe, graficzne, nagraniowe i filmowe) łączące te zakresy;
  • zwrócenie uwagi na poprawność gramatyczną i fonetyczną wypowiedzi
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

znajomość języka niemieckiego na poziomie średnio zaawansowanym

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

Kurs jest prowadzony z wykorzystaniem tekstów autentycznych, nie jest związany z konkretnym podręcznikiem bazowym, lecz w oparciu o materiały dydaktyczne sporządzone przez prowadzącego wykładowcę na podstawie różnych źródeł tekstów.

Jako źródła wykorzystywane są również artykuły prasowe oraz literatura fachowa dostępna w Bibliotece Głównej AM, w tym encyklopedia Musikgeschichte und Gegenwart, czasopisma muzyczne, czasopisma ogólne, libretta, teksty pieśni, kantat i oratoriów. Jako pomoc do gramatyki polecane są kompendia: Dreyer, Schmitt: Praktyczna gramatyka języka niemieckiego lub jej wersja jednojęzyczna: Lern- und Übungsbuch der deutschen Grammatik oraz Hall, Scheiner: Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene.

Przewidziane jest zaznajomienie studentów z układem różnego typu słowników specjalistycznych wydawnictw Duden, Brockaus, Wahrig, Pons, Langenscheidt oraz narzędziami językowymi dostępnymi w Internecie.

bibliografia uzupełniająca
  • Zdydaktyzowane opracowania własne pedagoga prowadzącego
  • Teksty literackie w utworach muzycznych
efekty kształcenia - wiedza

- K_W12 – posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania i rozwijania wiedzy dotyczącej swojej specjalności - K_W14 - posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność do integrowania nabytej wiedzy - posiada znajomość słownictwa specjalistycznego z dziedziny muzyki, instrumentalistyki, wokalistyki, dyrygentury, mediów - posiada znajomość zasad wymowy języka niemieckiego - posiada znajomość podstawowych zasad gramatyki języka niemieckiego - rozumie teksty utworów odsłuchanych w języku niemieckim; - rozumie wywiady niemieckojęzyczne odsłuchane podczas zajęć; - posiada niezbędną wiedzę w celu umiejętnego dotarcia do potrzebnych informacji i korzystania z nich (słowniki, gramatyki podręczne, strony internetowe); - ma świadomość praktycznego znaczenia nauki języka obcego; - posiada ogólną wiedzę z zakresu kultury i obyczajowości niemieckiej. Student wie jak porozumiewać się, dyskutować, komentować i perswadować w języku niemieckim; przygotowuje prezentację, wygłasza mowy, rozumie i odpowiednio reaguje na wypowiedzi innych, czyta i rozumie pisemne formy wypowiedzi; zna podstawowe słownictwo specjalistyczne z zakresu muzyki, instrumentalistyki, wokalistyki, dyrygentury, mediów; posiada wiedzę na temat podstawowych zasad gramatyki i aktywnie ich używa; wie jak przestrzegać poprawności fonetycznej

efekty kształcenia - umiejętności

- K_U01 - posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych - K_U08 – kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych - K_U11 - potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy - K_U12 - posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie nauk o sztuce, właściwych dla studiowanego kierunku i specjalności - K_U13 - potrafi podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową oraz posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk o sztuce (nauk o muzyce), a także jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych - K_U15 - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych, w zakresie dziedzin i dyscyplin nauki oraz sztuki właściwych dla studiowanego kierunku i specjalności studiów - K_U16 - w sposób odpowiedzialny podchodzi do występów publicznych i wykazuję się umiejętności nawiązania kontaktu z publicznością poprzez wierne, płynne i przekonujące oddanie idei dzieła muzycznego - posiada umiejętność zastosowania w praktyce zasad wymowy niemieckiej oraz podstawowych zasad gramatycznych języka niemieckiego - potrafi wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł - wykazuje umiejętność samodzielnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych Student potrafi porozumiewać się, dyskutować, komentować i perswadować w języku niemieckim; przygotowuje prezentację, wygłasza mowy, rozumie i odpowiednio reaguje na wypowiedzi innych, czyta i rozumie pisemne formy wypowiedzi, potrafi porozumiewać się w formie pisemnej; zna podstawowe słownictwo specjalistyczne z zakresu muzyki, instrumentalistyki, wokalistyki, dyrygentury, mediów; zna podstawowe zasady gramatyki i aktywnie ich używa; przestrzega poprawności fonetycznej

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- K_K01 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób - K_K03 – inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętej kultury (podejmowanie projektów o charakterze interdyscyplinarnym lub też wymagających współpracy z przedstawicielami innych dziedzin sztuki i nauki) - K_K04 – w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym - K_K05 – świadomie umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej na podstawie zdobytych na studiach umiejętności i wiedzy, wykorzystując również wiedzę zdobytą w procesie ustawicznego samokształcenia - K_K06 - prowadzi negocjacje i koordynuje właściwą organizację przedsięwzięcia - K_K08 - wykorzystuje mechanizmy psychologiczne, wykazując się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie w zakresie wykonywania własnych działań artystycznych i dostosowywania się do współczesnego rynku pracy - K_K09 - prezentuje skomplikowane i specjalistyczne zadania i projekty w przystępnej formie, w sposób zrozumiały dla osób niemających doświadczenia w pracy nad projektami artystycznymi

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.0ćwiczeniazaliczenie Tadeusz Szefler, as. mgr, 4/5179/14031
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Powtórzenie i rozwijanie umiejętności ogólnojęzykowych (słownictwo, wymowa, gramatyka) w celu wykorzystania ich w praktyce przez muzyka zawodowego.
  • Rozwijanie umiejętności słuchania: ćwiczenia w słuchaniu, dialogi, wywiady, pieśni – piosenki – songi.
  • Rozwijanie umiejętności w zakresie fonetyki: wymowa głosek niewystępujących w języku polskim, specyfika rytmu, intonacji i akcentu zdaniowego.
  • Rozwijanie umiejętności mówienia: dialog, prezentacja, streszczenie, komentarz.
  • Rozwijanie umiejętności czytania: artykuły, teksty informacyjne, notki biograficzne.
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu
  • ćwiczenia rozumienia ze słuchu
  • praca z tekstem
  • prezentacje
  • scenki
  • dyskusje
  • gry dydaktyczne
  • testy sprawdzające wiedzę
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • umiejętność wypowiedzi na różne tematy
  • umiejętność prawidłowej artykulacji języka niemieckiego
  • umiejętność rozumienia ze słuchu
  • obecność i aktywność na zajęciach
  • przedstawienie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia muzycznego
  • opanowanie słownictwa specjalistycznego prezentowanego na zajęciach
  • uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwiów
  • przygotowanie do zajęć
  • praca własna w domu
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.0ćwiczeniaegzamin Tadeusz Szefler, as. mgr, 4/5179/14034
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • ugruntowanie i rozwijanie umiejętności ogólnojęzykowych (słownictwo, wymowa, gramatyka) w celu wykorzystania ich w posługiwaniu się literaturą specjalistyczną
  • rozwijanie umiejętności słuchania: ćwiczenia w słuchaniu, dialogi, wywiady, pieśni – piosenki – songi
  • rozwijanie umiejętności w zakresie fonetyki: wymowa głosek niewystępujących w języku polskim, szczególnie w nagłosie i wygłosie, specyfika rytmu, intonacji i akcentu zdaniowego, prezentacja artystyczna tekstu w utworze wokalnym
  • rozwijanie umiejętności mówienia: dialog, streszczenie, komentarz, szersza wypowiedź uporządkowana na temat specjalistyczny
  • rozwijanie umiejętności czytania: tekst naukowy, tekst śpiewany w utworze muzycznym (barokowy, klasyczny, współczesny)
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu
  • ćwiczenia rozumienia ze słuchu
  • praca z tekstem
  • prezentacje
  • scenki
  • dyskusje
  • gry dydaktyczne
  • testy sprawdzające wiedzę
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • umiejętność wypowiedzi na różne tematy
  • umiejętność prawidłowej artykulacji języka niemieckiego
  • umiejętność rozumienia ze słuchu
  • obecność i aktywność na zajęciach
  • przedstawienie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia muzycznego
  • opanowanie słownictwa specjalistycznego prezentowanego na zajęciach
  • uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwiów
  • przygotowanie do zajęć
  • praca własna w domu
wykonanie: www.ansta.pl