symbol | jezyk |
---|---|
4/5163 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot ma na celu przybliżyć studentowi możliwości właściwej interpretacji tekstu, z odpowiednim pokreśleniem prozodii, interpunkcji i fonetycznych właściwości języka. Przy okazji pracy nad dykcją studenci uczą się wymowy scenicznej, dopuszczalnych możliwości wymowy niektórych słów, a także niwelują błędy językowe i fonetyczne w swoich wypowiedziach. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
brak | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
brak | |
bibliografia podstawowa | |
B. Rocławski, Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Warszawa 1986. Z. Adamiszyn, A. Walencik-Topiłko, Logopedia artystyczna, [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, P.red. T. Gałkowskiego i G. Jastrzębowskiej, Opole 2003. Prawidła poprawnej wymowy polskiej, p.red. Z. Klemensiewicza, Warszawa 1994. A. Walencik-Topiłko, Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
M. Oczkoś, Abecadło mówienia, Warszawa 1999. B. Toczyska, Głośno i wyraźnie, Gdańsk 2007. B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1994. A. Walencik-Topiłko, Wierszyki pisane przez ciche szumy i syki, Gdańsk 2007
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad prawidłowej interpretacji tekstu mówionego i śpiewanego, a także w zakresie podstawowych zasad fonetycznych (prawideł poprawnej wymowy).. rozpoznaje najczęściej występujące w polszczyźnie błędy fonetyczne, gramatyczne i znaczeniowe | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie przedmiotu interpretacji tekstu z dykcją. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu fonetyki i ortofonii. wie, w jaki sposób czytać/deklamować dany tekst, by zainteresować tym odbiorcę |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | wykład/ćwiczenia | zaliczenie | mgr Elżbieta Goetel-Dąbkowska, | 4/5163/13990 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zasady ortofonii języka polskiego. Prawidłowa prozodia - akcent, intonacja, tempo. Teoria i przykłady. Ortografia a ortofonia w polszczyźnie. Stylistyka tekstu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metoda aktywnej pracy z tekstem. Metoda aktywizująca. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium - praca pisemna. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 2.0 | wykład/ćwiczenia | zaliczenie | mgr Elżbieta Goetel-Dąbkowska, | 4/5163/13991 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Ćwiczenia zapisu fonetycznego tekstu według norm ortofonicznych. Ćwiczenia motoryki narządów mowy. Ćwiczenia prawidłowej prozodii wygłaszanego tekstu. Ćwiczenia właściwego frazowania tekstu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metoda aktywnej pracy z tekstem. Metoda aktywizująca. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Praca pisemna - interpretacja zjawisk fonetycznych w zadanym tekście. |