Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Współczesna partytura (obligatoryjnie 2 sem.)

symboljezyk
2/5157
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot zakłada omówienie rozwoju współczesnej partytury fortepianowej. Początkiem omawianego okresu będzie pierwszy utwór serialny – suita fortepianowa Arnolda Schoenberga. Zajęcia będą uzupełnieniem wykształcenia pianisty o literaturę wywodzącą się z serializmu i ewoluującą w licznych kierunkach obecnej muzyki współczesnej.

Podczas zajęć omawiane będą najciekawsze przykłady z twórczości obecnych twórców muzyki współczesnej różnych ośrodków europejskich i amerykańskich. Oprócz solowej literatury tematem zajęć będą także przykłady muzyki na fortepian elektroniczny bądź syntezator, a także z przykładami literatury elektroakustycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

umiejętność gry na fortepianie

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

udział w kursie „Kameralistyki muzyki współczesnej”, „Muzyka polska XX i XXI wieku”

udział w kursie „Wstęp do improwizacji”

bibliografia podstawowa

Podczas zajęć omawiane będą najciekawsze przykłady z twórczości kompozytorów muzyki współczesnej ośrodków europejskich i amerykańskich. Do omawianych kompozytorów należą m.in.:

Arnold Schoenberg, Anton Webern, Wolfgang Rihm, Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Tristan Murail, Harrison Birtwistle,Tadeusz Wielecki, Misato Mochizuki, Carola Bauckholt, John Cage, Gerard Grisey, Stefan Prins, Johannes Kreidler

bibliografia uzupełniająca

Theresa Sauer - Notation 21

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (gitara) (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczeniedr hab. Małgorzata Walentynowicz, 2/5157/13963
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

W semestrze student zapozna się z nową formą kompozycji, której kształt

w pewnym stopniu lub w stopniu całkowitym będzie zależny od umiejętności improwizacyjnych wykonawcy. Omówione zostaną przykłady wykorzystania grafiki muzycznej, sztuki konceptualnej oraz improwizacji w dziełach muzycznych.

W efekcie kształcenia student zapozna się z nowymi sposobami zapisu nutowego

i nowymi  formami dzieła muzycznego. Będzie przygotowany do stworzenia własnej improwizacji, w stylu napisanego utworu.

Kurs improwizacji wpłynie na umiejętność kreowania czasu w sztuce i będzie pomocnym elementem w interpretacji dzieł muzyki klasycznej minionych epok.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia w czasie zajęć. Wykłady z prezentacjami multimedialnymi.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Ocenie podlega frekwencja na zajęciach, kreatywność w przygotowaniu zadań oraz udział w ćwiczeniach podczas zajęć

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładzaliczeniedr hab. Małgorzata Walentynowicz, 2/5157/13976
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Theresa Sauer – Notation 21

Ivan Fedele – Etiudy

Bogusław Schaeffer – Kontrasty

Carola Bauckholt – Hellohoering, In gewnohnter umgebung

Gordon Monahan – Piano mechanics

George Crumb   -  Makrokosmos

John Cage - Sonatas and Interludes

Jagoda Szmytka - Study of who where when

Andrzej Dobrowolski - Muzyka na taśmę i fortepian

metody dydaktyczne

Ćwiczenia w czasie zajęć. Wykłady z prezentacjami multimedialnymi.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie praktyczne - samodzielnie opracowanych fragmentów partytur.

wykonanie: www.ansta.pl