Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia III i IV etapu edukacyjnego

symboljezyk
2/5153
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem okresu rozwojowego przypadającego na III i IV etap edukacyjny. Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie przedmiotu psychologia ogólna i psychologia I i II etapu edukacyjnego

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

brak

bibliografia podstawowa

Birch A., Malim T. (1999) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa, PWN

Brophy J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa, PWNH.

Turner J.S., Helms D.B. (1999) Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP

bibliografia uzupełniająca

A. Faber, E. Mazlish (1998) Jak mówić , żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Poznań, Media Rodzina of Poznań

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (gitara) (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładzaliczeniemgr Eliza Ludkiewicz, 2/5153/13959
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści kształcenia

1. Psychologia rozwojowa - przypomnienie terminologii i podstawowych koncepcji rozwoju człowieka.

2. Okres adolescencji - cechy charakterystyczne.

3. Młodzież w III etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. Najczęstsze problemy wychowawcze.

4. Młodzież w IV etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. Najczęstsze problemy wychowawcze.

5. Klasyfikacja zaburzeń rozwoju młodzieży w III i IV etapie edukacyjnym.

6. Możliwości wspierania rozwoju młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

7. Motywowanie uczniów do nauki.

8. Charakterystyka dalszych okresów rozwoju - wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość.

9. Analiza własnych predyspozycji do pracy z młodzieżą.

metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach, egzamin ustny

wykonanie: www.ansta.pl