Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Pedagogika III i IV etapu edukacyjnego

symboljezyk
2/5152
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zajęcia z pedagogiki III i IV etapu edukacyjnego sprzyjają pogłębionej refleksji nad rozwojem ucznia w gimnazjum i szkole średniej. Celem przedmiotu jest zaprezentowanie studentom problemów pedagogicznych występujących w kształceniu i wychowaniu na III i IV etapie edukacyjnym, Szczególny nacisk położony jest na znajomość rozwoju fizycznego i psychicznego ucznia, a także problemów związanych z rozwojem zainteresowań i ambicji zawodowych. Zaakcentowana jest kwestia rozwoju społeczno-emocjonalnego i moralnego. Pedagogika III i IV etapu edukacyjnego ujawnia fakty z zakresu form aktywności młodzieży, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, a także bezpieczeństwa uczniów w szkole oraz współpracy szkoły ze środowiskiem.

ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU

 

- Student poznaje sylwetkę rozwojową ucznia.

- Student poznaje specyfikę pracy pedagoga na III i IV etapie edukacyjnym.

- Student rozpoznaje różnicę pracy pedagoga na I i II etapie edukacyjnym od pracy pedagogicznej na III i IV etapie edukacyjnym.

- Student poznaje sens wysiłku nauczyciela i jego rolę w odnalezieniu przez ucznia właściwej drogi życiowej tak w sferze zawodowej, intelektualnej jak i interpersonalnej i moralnej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Konieczne są wiadomości z pedagogiki I i II etapu edukacyjnego.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Pedagogika, historia wychowania.

bibliografia podstawowa

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. I i II, Warszawa 2003.

- Marynowicz - Hetka E., Pedagogika społeczna, Warszawa 2006.

- Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej II RP, Warszawa 2009.

bibliografia uzupełniająca

- Cichoń W., Wartości - człowiek - wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno - wychowawczej, Kraków 1996.

- Cole R., Inteligencja moralna dzieci, Poznań 1999.

- Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok 2004.

- Czerny J., Zarys pedagogiki aksjologicznej, Katowice 1998.

- Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.

- Denek K., Edukacja. Dziś - jutro, Leszno - Poznań - Żary 2006.

- Denek K., Ku dobrej edukacji, Toruń - Leszno 2005.

- Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty, Poznań 2011.

- Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań - Toruń 1994.

- Frączek Z., Edukacja aksjologiczna wobec potrzeb współczesności, Rzeszów 2002.

- Furmanek W., Człowiek, społeczeństwo, wychowanie, Rzeszów 1995.

- Gajda J., Edukacja zorientowana na XXI wiek, Lublin 2000.

- Górniewicz J. (red.), Dylematy współczesnej edukacji, Toruń 2007.

- Hiszpańska B., Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994.

- Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996.

- Karpińska A., (red.), Edukacyjne tendencje XXI wieku, Białystok 2005.

- Matusewicz Cz., Psychologia wartości, Warszawa - Poznań 1975.

- Ogrodzka- Mazur E., Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo, Katowice 2007.

- Ostrowska U., Aspekty aksjologiczne w edukacji, Olsztyn 2000.

- Ostrowska u., Doświadczenie wartości edukacyjnych w szkole wyższej, Bydgoszcz 1998.

- Piwowarski R., (red.), Dziecko, sukcesy i porażki, Warszawa 2007.

- Szymański M.J., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, Warszawa 2000.

- Wilk T., Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych, Kraków 2003.

- Wojcieszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.

- Woronowicz W., Edukacja refleksyjna, Słupsk 2000.

- Woronowicz W., Podmiotowość, dialog, wartości i refleksje w edukacji, Koszalin 1998.

 

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (gitara) (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładzaliczenie2/5152/13964
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
- brak danych -
metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
wykonanie: www.ansta.pl