Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka instrumentu głownego (grupa org. raz na 2 lata)

symboljezyk
2/5144
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu Dydaktyka przedmiotowa jest zapoznanie studentów z problematyką nauczania w stopniu umożliwiającym podjęcie samodzielnej praktyki pedagogicznej w szkole muzycznej I i II stopnia oraz wzbogacenie wiedzy o treści wynikające z problematyki kursu metodycznego (pomoc w rozwiązywaniu trudnych i nieznanych problemów technicznych i metodycznych występujących w pracy dydaktycznej).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Obecność obowiązkowa na wykładach i ćwiczeniach

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Uczestnictwo czynne i bierne w kursach i lekcjach mistrzowskich.

bibliografia podstawowa

Podstawową wiedzę metodyczną czerpią gitarzyści z podręczników – tzw. szkół gry na gitarze.

"Poradnik metodyczny dla gitarzystów" 1990 AM w Łodzi - S. Wiśniewski, J. Nalepka, A. Kowalczyk

E. Pujol – Escuela Razonada de la Guitarra

J. Cardoso, -Nauka i metoda techniki gitarowej, Wyd. Professional MUSIC Press, 1995 S. Tennant – Pumping nylon, Ed. Nathaniel Gunod,

K. Sosiński -  Materiały do nauki gry na gitarze, PWM; Studium gry akordowej na gitarze, PWM

J. Lipski - „Gitara klasyczna” - Szkoła gry na gitarze wydanego przez PWM

R. Ziemlański - Gitara z nauczycielem i bez - podręcznik do nauki gry na gitarze klasycznej, Wydawnictwo: Absonic

T. Stachak – "Gitara pierwsza klasa". „Gitara ekstra klasa”; Uczeń i nauczyciel; Centrum Dystrybucji Nut nuty.pl - FRAZA s.c., Wrocław

L. Brouwer  - „Nuevos Estudios Sencillos”, „Etudes Simples- Estudios Sencillos”

J. Powroźniak -  ABC gitary, PWM; Skarbczyk gitarzysty, PWM; Pierwsze kroki gitarzysty, PWM; Zeszyty z serii "Grajmy na gitarze"

J. Powroźniak - Studium techniki gitarowej, PWM; Łatwe utwory dawnych mistrzów, PWM; Ulubione utwory na gitarę, PWM;

M. Tröster – 10 etudes for solo guitar, Ed.: Verlag Vogt&Fritz, Schweinfurt – V&F 114

bibliografia uzupełniająca

Piotr Zaleski, Jarema Klich, Marek Zieliński - Metodyka nauczania gry na gitarze, Wyd. Absonic  ISBN/ISMN: 8387217723 B. Henze – Das Gitarrespiel Publ. F. Hofmeister Musikverlag

Jens Wagner - Hinweise zu einer Haltungs- und Bewegungslehre für Gitarristen

ABEL CARLEVARO AND THE HISTORY OF GUITAR

Renato Belluci - Classical guitar technique; "Men and kites rise highest against the wind.";  "Education is learning what you didn't even know you didn't know"; i inne – patrz www.mangore.com

S. Schyga – Learn How To Play Guitar, http://www.LearnHowToPlayGuitar.com; http://www.mp3.com/learnhowtoplayguitar

Dość dużym powodzeniem wśród nauczycieli cieszą się też:

Szkoła na gitarę do zajęć indywidualnych i grupowych D. Kreidlera wydana przez Professional Music Press

i inne materiały publikowane w biuletynach „Gitara”; „Świat Gitary...”, „Poradnik Muzyczny” etc.

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (gitara) (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładzaliczeniemgr Emilia Majewska, 2/5144/13950
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Zagadnienia techniczne

  • aparat gry
  • podstawowe techniki gitarowe (np. arpeggio, legato, chwyt barre, flazolety, zmiany pozycji, tremolo)

- Zagadnienia dydaktyczne

  • zapoznanie z procesem kształcenia, z zasadami nauczania
  • przygotowanie lekcji (konspekty lekcji)
  • wskazówki dotyczące ćwiczenia, pracy nad utworem
  • literatura pedagogiczna ( w tym podręczniki metodyczne)
  • początkowy etap nauki gry na gitarze
  • problematyka nauczania gry na gitarze w szkole muzycznej I i II stopnia
  • gitara w zespole
  • tradycyjne i współczesne koncepcje nauczania gry na gitarze
metody dydaktyczne
  • wykłady
  • robocze zajęcia seminaryjne
  • prace pisemne
  • lekcje prowadzone przez studentów
  • dyskusja na temat związany z przeprowadzoną lekcją
  • analiza problemowa materiału dydaktycznego
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • przeprowadzenie lekcji na temat związany z początkowym etapem nauczania
  • analiz problemowa utworów
  • obecność na zajęciach i realizacja prac zleconych (np. omówienie podręczników metodycznych)
wykonanie: www.ansta.pl