symbol | jezyk |
---|---|
2/5132 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa i zasad aranżacji oraz instrumentacji. 2. Nabycie umiejętności poprawnego zapisu dla różnych instrumentów (z uwzględnieniem odpowiednich kluczy, transpozycji oraz specyficznych oznaczeń technicznych i artykulacyjnych). 3. Kształcenie umiejętności aranżowania oraz instrumentowania poprzez twórcze opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne. 4. Kształcenie świadomości zróżnicowania czynnika instrumentacyjnego i fakturalnego w kontekście historycznym oraz ze względu przeznaczenie muzyki.
Student - poza przyswojeniem wykładanych treści programowych - powinien wykazać się umiejętnością ich praktycznego i twórczego wykorzystania. Służą temu systematycznie realizowane ćwiczenia instrumentacyjne konsultowane z pedagogiem podczas zajęć.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość zasad muzyki ze szczególnym uwzględnieniem kluczy i innych elementów notacji muzycznej oraz transpozycji. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Gra na instrumencie, analiza dzieła muzycznego | |
bibliografia podstawowa | |
Kazimierz Guzowski, Podstawowe zagadnienia instrumentacji. Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku 2005.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Mieczysław Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM Kraków 1963. Kazimierz Sikorski, Instrumentoznastwo, PWM Kraków 1950. Włodzimierz Kotoński, Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze, PWM Kraków 1981 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Tadeusz Dixa, | 2/5132/13894 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznawstwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów oraz ich ogólnych właściwości technicznych i brzmieniowych. 2. Nauka notacji muzycznej właściwej dla omawianych instrumentów oraz zespołów instrumentalnych. 3. Nauka podstawowych umiejętności aranżowania oraz instrumentowania utworów na różnorodne zespoły instrumentalne.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1. Wykłady z zakresu instrumentoznawstwa i zasad aranżacji oraz instrumentacji. 2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania). 3. Ćwiczeniowe opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne, realizowane przez studentów w konsultacji z pedagogiem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem aranżacji i instrumentacji. Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej. 2. Omówienie zrealizowanych prac i znajomość specyfiki użytych instrumentów. 3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Tadeusz Dixa, | 2/5132/13908 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznawstwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów oraz ich ogólnych właściwości technicznych i brzmieniowych. 2. Nauka notacji muzycznej właściwej dla omawianych instrumentów oraz zespołów instrumentalnych. 3. Nauka podstawowych umiejętności aranżowania oraz instrumentowania utworów na różnorodne zespoły instrumentalne. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1. Wykłady z zakresu instrumentoznawstwa i zasad aranżacji oraz instrumentacji. 2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania). 3. Ćwiczeniowe opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne, realizowane przez studentów w konsultacji z pedagogiem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem aranżacji i instrumentacji. Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej. 2. Omówienie zrealizowanych prac i znajomość specyfiki użytych instrumentów. 3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy. |