Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia ogólna

symboljezyk
2/5119
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Wykłady z psychologii mają na celu zaprezentowanie studentom podstawowych teorii i koncepcji psychologicznych człowieka, pomocnych w poznaniu siebie, a w przyszłej pracy zawodowej - w lepszym zrozumieniu ucznia i jego problemów.

Istotnym elementem wykładów będą informacje praktyczne przydatne w nawiązaniu prawidłowej relacji nauczyciel - uczeń, a także zyskiwanie większej świadomości siebie w roli nauczyciela.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
- brak danych -
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Analiza własnych doświadczeń w zakresie relacji uczeń - nauczyciel; trening asertywności; trening interpersonalny.

bibliografia podstawowa

J. Strelau (red.) (2000) Psychologia. Podręcznik akademicki. tom 1, 2 i 3 Gdańsk: GWP

G. Mietzel (2003) Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP

G. Mietzel (1998) Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP

D. Fontana (1998) Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

bibliografia uzupełniająca

A. Faber, E. Mazlish (1998) Jak mówić , żeby dzieci nas słuchały... Poznań: Media Rodzina of Poznań

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instr. orkiestrowe) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
116.002.0wykładzaliczeniedr Michał Kierzkowski, 2/5119/13880
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wprowadzenie. Czym zajmuje się psychologia? Podstawowe metody badawcze w psychologii. Zarys historii psychologii.

2. Introspekcjonizm, psychologia atomistyczna i Gestalt.

3. Psychoanaliza Freuda. Wizja człowieka wg psychoanalizy.

4. Behawioryzm. Jak zachodzi uczenie się podczas warunkowania klasycznego, a jak podczas warunkowania sprawczego?

5. Psychologia humanistyczna. Piramida potrzeb. Zaspakajanie własnych potrzeb warunkiem samorealizacji.

6. Psychologia poznawcza. Rola indywidualnych doświadczeń w rozumieniu świata.

7. Systemowe ujęcie człowieka.

8. Poznanie siebie warunkiem świadomego rozwoju, także w przyszłej pracy nauczyciela.

 

Efektem kształcenia będzie zwiększona świadomość siebie, lepsze rozumienie innych i motywów ich postępowania, szczególnie w aspekcie pracy w roli nauczyciela.

metody dydaktyczne

wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, metoda problemowa

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz zdanie ustnego kolokwium.

wykonanie: www.ansta.pl