symbol | jezyk |
---|---|
2/5113 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem jest przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej, techniki ,artykulacji, sposobów gry na zestawie jazzowym-drum set, a ponadto prowadzenie ćwiczeń technicznych i rytmicznych rozwijających technikę gry. Celem przedmiotu jest oczywiście edukacja studenta w grupie instrumentów perkusyjnych. W czasie trwania studiów student powinien w stopniu wyższym opanować technikę gry na perkusji i muzykowania w zespole muzycznym. W muzyce jazzowej perkusja lub też zestaw perkusyjny określa pewien stereotypowy zestaw instrumentów: bębny ( bęben duży, werbel, tom-tom, floor-tom i inne) oraz talerze ( hi-hat, Crash, ride, splash i inne), a także pałki, miotełki, Cowbell. Taki zestaw może być wzbogacany i poszerzany w zależności od indywidualnych potrzeb osoby grającej. Perkusja jazzowa to głównie instrument zespołowy, stąd też duży nacisk w etapach nauki gry na tym instrumencie to zajmowanie się grą zespołową. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
umiejętnośc gry na perkusji | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
brak | |
bibliografia podstawowa | |
*Jim Chapin – Modern Jazz Drumming *Jerzy Piotrowski – Szkoła Gry Na Perkusję *Tomasz Sowiński – Szkoła Gry Na Zestaw Perkusyjny – bazuję na własnej kreatywności i doświadczeniach muzycznych | |
bibliografia uzupełniająca | |
*Jim Chapin – Sit – In With Drummer *Jim Chapin – Music Minus One *Jim Chapin – For Drummers Only *Advanced Techniques For The Modern Drummmer vol. I i II | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | ad. dr Tomasz Sowiński, | 2/5113/13831 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Rozwój jazzu od roku 1900 do czasów obecnych: - podstawowe style jazzowe ( rozwój , ewolucja jazzu): a) blues b) muzyka Nowego Orleanu c) swing d) bebop e) hardbop f) cool g) funk h) nowoczesne kierunki w jazzie 2. Rodzaje akompaniamentu perkusji w zespole jazzowym, kształtowanie brzmienia zespołu przez perkusistę w zespole jazzowym. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1. Nauka gry na zestawie perkusyjnym ( jazzowym) obejmuje następujące zagadnienia:
a) wprowadzenie i rozwinięcie paradidli podstawowych o paradidle używane na zestawie perkusyjnym b) nauka gry na talerzach ( sposób i rodzaje wydobycia dźwięku, brzmienie) c) zasady gry nogami d) ćwiczenia pozwalające uniezależnić kończyny e) opanowanie brzmienia instrumentu ( zestawu perkusyjnego, który składa się z wielu instrumentów , które przy odpowiednich umiejętnościach powinny mieć spójne, wspólne brzmienie) f) opanowanie sposobu pałkowania g) strojenie instrumentu h) dynamika i) podstawowe figury rytmiczne jazzu ( rozłożenie akcentów, triola, synkopy, rytm latynoamerykański , który jest obecny w jazzie nowoczesnym, rytmy jazzowe ( Funk, groov ) , rytmika nieparzysta j) solidność i precyzja w graniu k) umiejętność grania melodycznego na zestawie perkusyjnym | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczęszczanie na zajęcia oraz zrealizowanie programu zalecanego przez pedagoga (zaliczenie). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | ad. dr Tomasz Sowiński, | 2/5113/13855 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Rozwój jazzu od roku 1900 do czasów obecnych: - podstawowe style jazzowe ( rozwój , ewolucja jazzu): a) blues b) muzyka Nowego Orleanu c) swing d) bebop e) hardbop f) cool g) funk h) nowoczesne kierunki w jazzie 2. Rodzaje akompaniamentu perkusji w zespole jazzowym, kształtowanie brzmienia zespołu przez perkusistę w zespole jazzowym. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1. Nauka gry na zestawie perkusyjnym ( jazzowym) obejmuje następujące zagadnienia:
a) wprowadzenie i rozwinięcie paradidli podstawowych o paradidle używane na zestawie perkusyjnym b) nauka gry na talerzach ( sposób i rodzaje wydobycia dźwięku, brzmienie) c) zasady gry nogami d) ćwiczenia pozwalające uniezależnić kończyny e) opanowanie brzmienia instrumentu ( zestawu perkusyjnego, który składa się z wielu instrumentów , które przy odpowiednich umiejętnościach powinny mieć spójne, wspólne brzmienie) f) opanowanie sposobu pałkowania g) strojenie instrumentu h) dynamika i) podstawowe figury rytmiczne jazzu ( rozłożenie akcentów, triola, synkopy, rytm latynoamerykański , który jest obecny w jazzie nowoczesnym, rytmy jazzowe ( Funk, groov ) , rytmika nieparzysta j) solidność i precyzja w graniu k) umiejętność grania melodycznego na zestawie perkusyjnym | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczęszczanie na zajęcia oraz zrealizowanie programu zalecanego przez pedagoga (zaliczenie). |