Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Improwizacja rytmiczna dla perkusistów

symboljezyk
2/5113polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem jest przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej, techniki ,artykulacji, sposobów gry na zestawie jazzowym-drum set,  a ponadto prowadzenie ćwiczeń technicznych i rytmicznych rozwijających technikę gry. Celem przedmiotu jest oczywiście edukacja studenta w grupie instrumentów perkusyjnych.  W czasie trwania studiów student   powinien w stopniu wyższym opanować technikę gry na perkusji i muzykowania  w zespole muzycznym.

W muzyce jazzowej perkusja lub też zestaw perkusyjny określa pewien stereotypowy zestaw instrumentów: bębny ( bęben duży, werbel, tom-tom, floor-tom i inne) oraz talerze ( hi-hat, Crash, ride, splash i inne), a także pałki, miotełki, Cowbell. Taki zestaw może być wzbogacany i poszerzany w zależności od indywidualnych potrzeb osoby grającej. Perkusja jazzowa to głównie instrument zespołowy, stąd też duży nacisk w etapach nauki gry na tym instrumencie to zajmowanie się grą zespołową.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

umiejętnośc gry na perkusji

    zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

    brak

    bibliografia podstawowa

    *Jim Chapin – Modern Jazz Drumming

    *Jerzy Piotrowski – Szkoła Gry Na Perkusję

    *Tomasz Sowiński – Szkoła Gry Na Zestaw Perkusyjny – bazuję na własnej kreatywności i doświadczeniach muzycznych

    bibliografia uzupełniająca

    *Jim Chapin – Sit – In With Drummer

    *Jim Chapin – Music Minus One

    *Jim Chapin – For Drummers Only

    *Advanced Techniques For The Modern Drummmer vol. I i II

    efekty kształcenia - wiedza

    efekty kształcenia - umiejętności

    efekty kształcenia - kompetencje społeczne

    Semestry

    Instrumentalistyka
    Gra na instrumencie (instr. orkiestrowe) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    515.001.0ćwiczeniazaliczeniead. dr Tomasz Sowiński, 2/5113/13831
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    1. Rozwój jazzu od roku 1900 do czasów obecnych:

                       - podstawowe style jazzowe ( rozwój , ewolucja jazzu):

    a)      blues

    b)      muzyka Nowego Orleanu

    c)      swing

    d)      bebop

    e)      hardbop

    f)       cool

    g)      funk

    h)      nowoczesne kierunki w jazzie

       2. Rodzaje akompaniamentu perkusji w zespole jazzowym, kształtowanie brzmienia zespołu przez perkusistę w zespole jazzowym.

    metody dydaktyczne

     

       1. Nauka gry na zestawie perkusyjnym ( jazzowym) obejmuje następujące zagadnienia:

     

    a)      wprowadzenie i rozwinięcie paradidli podstawowych o paradidle używane na zestawie perkusyjnym

    b)      nauka gry na talerzach ( sposób i rodzaje wydobycia dźwięku, brzmienie)

    c)      zasady gry nogami

    d)      ćwiczenia pozwalające uniezależnić kończyny

    e)      opanowanie brzmienia instrumentu ( zestawu perkusyjnego, który składa się z wielu instrumentów , które przy odpowiednich umiejętnościach powinny mieć spójne, wspólne brzmienie)

    f)       opanowanie sposobu pałkowania

    g)      strojenie instrumentu

    h)      dynamika

    i)        podstawowe figury rytmiczne jazzu ( rozłożenie akcentów, triola, synkopy, rytm latynoamerykański , który jest obecny w jazzie nowoczesnym, rytmy jazzowe ( Funk, groov ) , rytmika nieparzysta

    j)        solidność i precyzja w graniu

    k)     umiejętność grania melodycznego na zestawie perkusyjnym

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczęszczanie na zajęcia oraz zrealizowanie programu zalecanego przez pedagoga (zaliczenie).

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    615.001.0ćwiczeniazaliczeniead. dr Tomasz Sowiński, 2/5113/13855
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    1. Rozwój jazzu od roku 1900 do czasów obecnych:

                       - podstawowe style jazzowe ( rozwój , ewolucja jazzu):

    a)      blues

    b)      muzyka Nowego Orleanu

    c)      swing

    d)      bebop

    e)      hardbop

    f)       cool

    g)      funk

    h)      nowoczesne kierunki w jazzie

       2. Rodzaje akompaniamentu perkusji w zespole jazzowym, kształtowanie brzmienia zespołu przez perkusistę w zespole jazzowym.

    metody dydaktyczne

     

       1. Nauka gry na zestawie perkusyjnym ( jazzowym) obejmuje następujące zagadnienia:

     

    a)      wprowadzenie i rozwinięcie paradidli podstawowych o paradidle używane na zestawie perkusyjnym

    b)      nauka gry na talerzach ( sposób i rodzaje wydobycia dźwięku, brzmienie)

    c)      zasady gry nogami

    d)      ćwiczenia pozwalające uniezależnić kończyny

    e)      opanowanie brzmienia instrumentu ( zestawu perkusyjnego, który składa się z wielu instrumentów , które przy odpowiednich umiejętnościach powinny mieć spójne, wspólne brzmienie)

    f)       opanowanie sposobu pałkowania

    g)      strojenie instrumentu

    h)      dynamika

    i)        podstawowe figury rytmiczne jazzu ( rozłożenie akcentów, triola, synkopy, rytm latynoamerykański , który jest obecny w jazzie nowoczesnym, rytmy jazzowe ( Funk, groov ) , rytmika nieparzysta

    j)        solidność i precyzja w graniu

    k)     umiejętność grania melodycznego na zestawie perkusyjnym

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczęszczanie na zajęcia oraz zrealizowanie programu zalecanego przez pedagoga (zaliczenie).

    wykonanie: www.ansta.pl