Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Studia orkiestrowe (instrumenty smyczkowe)

symboljezyk
2/5109polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Program nauczania w zakresie studiów orkiestrowych m a na celu stworzenie studentowi warunków do rozwoju oraz sprawdzenia jego muzycznych i technicznych umiejętności w szerokim repertuarze orkiestrowym

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Praca nad repertuarem orkiestrowym polega na zapoznaniu studenta z literaturą orkiestrową -

symfoniczną i operową

Zapoznanie studenta z wybranymi, znaczącymi dla instrumentu fragmentami muzyki

orkiestrowej oraz praca nad opanowaniem tych partii w sposób perfekcyjny.

Zajęcia grupowe uczą techniki współpracy w zakresie intonacji, rytmu, dynamiki, artykulacji

i smyczkowania.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Studentom zaleca się uczestniczenie w charakterze słuchacza w koncertach odbywających się na

profesjonalnych estradach. Warte polecenia jest korzystanie z fonografii pozwalającej na

zapoznanie się z literaturą orkiestrową. Dużą pomocą przyspieszającą proces poznawania

literatury jest śledzenie tekstu nutowego kompletnego głosu orkiestrowego podczas słuchania

wybranego nagrania. W miarę możliwości zaleca się grę indywidualną a’vista

( ok.15 min.dziennie)

bibliografia podstawowa

Materiałem bibliograficznym są:

- Kompletne głosy orkiestrowe podstawowych pozycji repertuaru orkiestrowego

- Monograficzne zeszyty studiów orkiestrowych dotyczące jednego kompozytora (np.Karłowicz,

Bacewiczówna)

-Zbiorcze zeszyty (studia orkiestrowe) zawierające znaczące dla instrumentu fragmenty orkiestrowe kompozytorów różnych epok.

bibliografia uzupełniająca

Wskazane jest poznanie genezy i okoliczności powstania dzieła oraz podstawowych informacji o

kompozytorze.

Uzupełniającym materiałem w procesie kształcenia są nagrania, a właściwie fragmenty nagrań

zawierające znaczące partie dla instrumentu.

efekty kształcenia - wiedza

Znajomość najważniejszy wyjątków z literatury orkiestrowej poszczególnych instrumentów.
Wiedza dotycząca problemów wykonawczych wybranych partii orkiestrowych.

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi wykonać najbardziej problematyczne wyjątki z literatury orkiestrowej z uwzględnieniem poprawnej intonacji, artykulacji, agogiki, dynamiki i barwy.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Przygotowanie do pracy w profesjonalnym zespole orkiestrowym.
Umiejętność pracy w ensamblach.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instr. orkiestrowe) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.002.0wykładegzamindr hab. Błażej Goliński, dr Jędrzej Kacprzyk, dr hab. Robert Kwiatkowski, mgr Maria Wiczyńska, 2/5109/13827
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie:

-Właściwego dla danej epoki odczytania stylu

-Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika,

poczucie czasu itp.)

-Dyscypliny zespołowej ( także zachowania się podczas pracy)

-Czytania a’vista

 

 

 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy

Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu

Ćwiczenia wybranych fragmentów a’vista

Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25).

Program egzaminu może być wybierany na poszczególne semestry w/g epok ( barok, klasycyzm romantyzm, muzyka XX wieku), w/g stopnia trudności ( podstawowy repertuar, ważne fragmenty solowe, fragmenty wirtuozowskie) oraz z uwzględnieniem instrumentów pokrewnych.

 Poniżej podaję jeden wariant.

 

Program

: fragmenty muzyki XX wieku – m.in.S.Prokofiew, B.Bartok, D.Szostakowicz, R.Strauss, W.Lutosławski

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.002.0wykładegzamindr hab. Błażej Goliński, dr Jędrzej Kacprzyk, dr hab. Robert Kwiatkowski, mgr Maria Wiczyńska, 2/5109/13851
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie:

-Właściwego dla danej epoki odczytania stylu

-Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika,

poczucie czasu itp.)

-Dyscypliny zespołowej ( także zachowania się podczas pracy)

-Czytania a’vista

metody dydaktyczne

Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy

Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu

Ćwiczenia wybranych fragmentów a’vista

Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć (semestr III-VI) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury orkiestrowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25).

Program egzaminu może być wybierany na poszczególne semestry w/g epok ( barok, klasycyzm romantyzm, muzyka XX wieku), w/g stopnia trudności ( podstawowy repertuar, ważne fragmenty solowe, fragmenty wirtuozowskie) oraz z uwzględnieniem instrumentów pokrewnych.

Poniżej podaję jeden wariant.

 

 

 

Program:

najtrudniejsze dla instrumentu fragmenty literatury orkiestrowej oraz znaczące partie solowe przeznaczone dla koncertmistrza ( np. Szecherezada Rimskiego-Korsakowa, XV Symfonia D. Szostakowicza czy poematy symfoniczne R.Straussa).

Fragmenty literatury symfonicznej XX i XXI w., takich kompozytorów jak G. Mahler, A. Bruckner i K. Penderecki.

 

wykonanie: www.ansta.pl