Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Orkiestra/Orkiestra kameralna

symboljezyk
2/5095
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Orkiestra jest przedmiotem obowiązkowym realizowanym na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Kształcenie ma na celu w szczególności:

- poznawanie literatury orkiestrowej,

- poszerzanie wiedzy z zakresu kameralistyki,

- pogłębianie umiejętności czytania  a'vista,

- przygotowanie do gry w zespołach orkiestrowych,

- uświadomienie konieczności dyscypliny instrumentalnej w zakresie realizacji

  elementów dzieła muzycznego,

- nauke wzajemnego słuchania,

- rozwijanie umiejętności prawidłowego odczytywania i reagowania na ruchy

  dyrygenta.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny na studia I stopnia.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Nie dotyczy

bibliografia podstawowa

Nie dotyczy

bibliografia uzupełniająca

Nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instr. orkiestrowe) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
190.004.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, 2/5095/13749
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak:

- topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),

- rytmiczna precyzja,

- dbałość o szczegóły wszystkich detali,

- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,

- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,

- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,

- rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki),

- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta,

- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej,

- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania  a’vista,

- przełamywanie i opanowanie tremy,

- poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze

  (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).

 

metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta.

Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
290.004.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, 2/5095/13802
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak:

- topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),

- rytmiczna precyzja,

- dbałość o szczegóły wszystkich detali,

- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,

- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,

- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,

- rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki),

- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta,

- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej,

- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania  a’vista,

- przełamywanie i opanowanie tremy,

- poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze  

  (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).

 

metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta.

Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
390.004.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, 2/5095/13778
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak:

- topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),

- rytmiczna precyzja,

- dbałość o szczegóły wszystkich detali,

- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,

- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,

- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,

- rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki),

- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta,

- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej,

- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania  a’vista,

- przełamywanie i opanowanie tremy,

- poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze

  (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).

 

metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta.

Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
490.004.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, 2/5095/13824
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak:

- topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),

- rytmiczna precyzja,

- dbałość o szczegóły wszystkich detali,

- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,

- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,

- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,

- rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki),

- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta,

- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej,

- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania  a’vista,

- przełamywanie i opanowanie tremy,

- poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze

  (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).

 

metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta.

Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
590.004.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, 2/5095/13846
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak:

- topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),

- rytmiczna precyzja,

- dbałość o szczegóły wszystkich detali,

- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,

- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,

- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,

- rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki),

- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta,

- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej,

- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania  a’vista,

- przełamywanie i opanowanie tremy,

- poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze

  (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).

 

metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta.

Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
690.004.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, 2/5095/13870
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak:

- topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),

- rytmiczna precyzja,

- dbałość o szczegóły wszystkich detali,

- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,

- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,

- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,

- rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki),

- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta,

- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej,

- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania  a’vista,

- przełamywanie i opanowanie tremy,

- poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze

  (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).

 

metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta.

Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

 

wykonanie: www.ansta.pl