Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - skrzypce

symboljezyk
2/5087polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

Głównym celem nauczania przedmiotu Gra na skrzypcach jest gruntowne wykształcenie muzyka instrumentalisty, który ma opanowaną technikę gry na instrumencie oraz umiejętność samodzielnego rozwiązywani problemów wykonawczych i interpretacyjnych w stopniu pozwalającym na publiczne występy solo i w zespole kameralnym , podjęcie pracy w charakterze muzyka orkiestrowego, nauczyciela skrzypiec w szkolnictwie muzycznym I stopnia oraz podjęcie studiów II stopnia na kierunku Instrumentalistyka .

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

 

-zaawansowanie instrumentalne na poziomie absolwenta klasy skrzypiec szkoły muzycznej II st.

- świadectwo maturalne

pozytywnie zdany egzamin wstępny

 

program egzaminu wstępnego:

 

 

1. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha) 2. 1 dowolny kaprys lub etiuda na skrzypce solo 3. I lub II i III część dowolnego koncertu

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

 

- koncerty Katedry Instrumentów Smyczkowych

- audycje klasowe

- seminaria i lekcje otwarte prowadzone przez zaproszonych wybitnych instrumentalistów organizowane przez Katedrę.

Pomoce naukowe

- odpowiednie materiały nutowe

- sprzęt audiowizualny

- lustra /do obserwacji aparatu gry/

bibliografia podstawowa

 

T.Wroński – Zagadnienia gry skrzypcowej

C.Flesch – Sztuka gry skrzypcowej

Z.Jahnke,Z.Sitowski – Literatura skrzypcowa

J.Kusiak – Skrzypce od A do Z

F.Steinhausen – Fizjologia prowadzenia smyczka

 

bibliografia uzupełniająca

 

D.Boyden – Dzieje gry skrzypcowej

T.Wroński – Zdolni i niezdolni. O grze i antygrze na skrzypcach

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instr. orkiestrowe) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.008.5wykładegzamindr Adam Bruderek, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/5087/13741
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

ZALICZENIE

Dwie pary gam jednoimiennych

EGZAMIN

1. Dwa dowolne kaprysy lub etiudy

2. Dwie kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej*

3. Dowolny utwór solo lub z towarzyszeniem fortepianu o odpowiednim stopniu trudności

*W przypadku fug lub Ciaccony z II Partity d-moll J. S. Bacha itp. wystarczające jest zaprezentowanie jednej części.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.008.5wykładegzamindr Adam Bruderek, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/5087/13794
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

KOLOKWIUM

Dwa dowolne kaprysy lub etiudy

EGZAMIN

Dowolny koncert /w całości/

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.008.5wykładegzamindr Adam Bruderek, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/5087/13769
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

KOLOKWIUM (PUBLICZNY KONCERT)

Dowolna 3- lub 4-częściowa sonata* z fortepianem lub klawesynem

albo

jedna część sonaty* i 2 kaprysy lub etiudy

EGZAMIN

1. Dwa dowolne kaprysy lub etiudy

2. Dwie kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej*

3. Dowolny utwór solo lub z towarzyszeniem fortepianu o odpowiednim stopniu trudności

*W przypadku fug lub Ciaccony z II Partity d-moll J. S. Bacha itp. wystarczające jest zaprezentowanie jednej części.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.008.5wykładegzamindr Adam Bruderek, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/5087/13816
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

KOLOKWIUM

Dwa dowolne kaprysy lub etiudy

EGZAMIN

Dowolny koncert /w całości/

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.008.5wykładegzamindr Adam Bruderek, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/5087/13840
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

KOLOKWIUM

Dwa dowolne kaprysy lub etiudy

EGZAMIN

Dowolny koncert /w całości/

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.008.5wykładegzamindr Adam Bruderek, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/5087/13864
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

RECITAL DYPLOMOWY LICENCJACKI

1. Dwie kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha)

2. Dowolny utwór wirtuozowski solo lub z towarzyszeniem fortepianu

3. Dowolna 3- lub 4-częściowa sonata z fortepianem*

*​W ciągu II i III r./I st. oraz I r./II st. należy wykonać sonaty reprezentujące 3 różne epoki.

EGZAMIN USTNY Z WIADOMOŚCI ZWIĄZANYCH Z PROGRAMEM PREZENTOWANEGO RECITALU

wykonanie: www.ansta.pl