Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Instrument główny - kontrabas
symbol | jezyk |
2/5083 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Najważniejszym celem kształcenia jest wszechstronne przygotowanie studenta klasy kontrabasu do wykonywania zawodu muzyka solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego oraz nauczyciela
Główne założenia to:
- poznawanie repertuaru kontrabasowego
- doskonalenie czytania a vista
- rozwijanie techniki kontrabasowej
- pobudzanie wyobraźni muzycznej
- rozwijanie umiejętności współpracy z akompaniatorem w
zespole kameralnym i w orkiestrze.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne indywidualne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Świadectwo maturalne; zdany egzamin wstępny. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Udział w koncertach, mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych przez rodzimą uczelnię oraz poza nią. |
bibliografia podstawowa |
- Tadeusz Pelczar - Kontrabas od A do Z; PWM 1974
- Rodion Azarchin – Kontrabas; Muzyka Moskwa
- Michael Barry Wolf – Grundlagen
der Kontrabass-Technik; Schott 2007
- Leszek Sokołowski - Dwa wieki dydaktyki kontrabasowej; Akademia Muzyczna im. Fryderyka
Chopina w Warszawie – Filia w Białymstoku Zeszyty Naukowe nr. 2 „ Z
praktycznych zagadnień pedagogiki muzycznej” Białystok 2002r. ISSN – 0239-4812
- Leszek Sokołowski - Szkoły na kontrabas a aparat gry; Akademia Muzyczna
im. Fryderyka Chopina w Warszawie –
Filia w Białymstoku Zeszyty Naukowe nr. 3 „ Z badań nad polską muzyką ludową,
twórczością Chopina i problematyką pedagogiki muzycznej” Białystok 2003r. ISSN – 0239-4812
|
bibliografia uzupełniająca |
- BASS WORLD
The Journal of the International Society of Bassists
- Miesięcznik The Strad
|
efekty kształcenia - wiedza |
student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej związanej ze swoją specjalnością student posiada ogólną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą sztuki wykonawczej |
efekty kształcenia - umiejętności |
student posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru kontrabasowego zróżnicowanego stylistycznie student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów student posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego oraz umie wykorzystać informacje z zakresu analizy dzieła muzycznego do odpowiedniej interpretacji formalno-wyrazowej utworu student posiada umiejętność współpracy z akompaniatorem co przejawiać się powinno poprzez równoczesne słuchanie siebie i współwykonawcy oraz odpowiednie reagowanie na jego działania i intencje student jest w stanie swobodnie zastosować podstawowe środki techniczne umożliwiające realizację właściwej dynamiki, agogiki i artykulacji student posiada umiejętność opracowania muzycznego utworu na poziomie pozwalającym na prezentację w ramach występu publicznego student posiada umiejętność współpracy z akompaniatorem co przejawiać się powinno poprzez równoczesne słuchanie siebie i współwykonawcy oraz odpowiednie reagowanie na jego działania i intencje student jest w stanie swobodnie zastosować podstawowe środki techniczne umożliwiające realizację właściwej dynamiki, agogiki i artykulacji student posiada umiejętność opracowania muzycznego utworu na poziomie pozwalającym na prezentację w ramach występu publicznego |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje z zakresu kontrabasowej sztuki wykonawczej student posiada umiejętności z zakresu organizacji pracy i zarządzania czasem w ramach realizacji zadań i projektów student posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zadań, w które włączeni zostają współwykonawcy (akompaniator, zespół kameralny, orkiestra, inny współwykonawca) student posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań muzycznych i artystycznych student realizuje własne koncepcje artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji |
Semestry
Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instr. orkiestrowe) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 8.5 | wykład | egzamin | dr Jędrzej Kacprzyk, dr Krzysztof Sokołowski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, | 2/5083/13737 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- korekta apratu gry i postawy przy instrumencie
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie do występów publicznych
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założeniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę
solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
- umiejętność czytania tekstu nutowego,
pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła muzycznego.
|
metody dydaktyczne |
- Wykład problemowy
- Praca z tekstem i dyskusja
- Praca indywidualna
-
Prezentacja własna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin techniczny - etiuda lub kaprys oraz jedna część suity na kontrabas solo w dowolnym terminie przed egzaminem semestralnym
Egzamin semestralny - sonata oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 8.5 | wykład | egzamin | dr Jędrzej Kacprzyk, dr Krzysztof Sokołowski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, | 2/5083/13790 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- korekta aparatu gry i postawy przy instrumencie
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie do występów publicznych
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę
solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
- umiejętność czytania tekstu nutowego,
pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła muzycznego.
|
metody dydaktyczne |
- Wykład problemowy
- Praca z tekstem i dyskusja
- Praca indywidualna
-
Prezentacja własna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin techniczny - etiuda lub kaprys oraz
jedna część suity na kontrabas solo w dowolnym terminie przed egzaminem semestralnym
Egzamin semestralny - koncert oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 8.5 | wykład | egzamin | dr Jędrzej Kacprzyk, dr Krzysztof Sokołowski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, | 2/5083/13765 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- korekta apratu gry i postawy przy instrumencie
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie do występów publicznych
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założeniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę
solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
- umiejętność czytania
tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła
muzycznego.
|
metody dydaktyczne |
- Wykład problemowy
- Praca z tekstem i dyskusja
- Praca indywidualna
-
Prezentacja własna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin techniczny - etiuda lub kaprys oraz
jedna część suity na kontrabas solo w dowolnym terminie przed egzaminem semestralnym
Egzamin semestralny - sonata oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 30.00 | 8.5 | wykład | egzamin | dr Jędrzej Kacprzyk, dr Krzysztof Sokołowski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, | 2/5083/13812 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- korekta apratu gry i postawy przy instrumencie
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie do występów publicznych
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę
solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
- umiejętność czytania
tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła
muzycznego.
|
metody dydaktyczne |
- Wykład problemowy
- Praca z tekstem i dyskusja
- Praca indywidualna
-
Prezentacja własna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
gzamin techniczny - etiuda lub kaprys oraz jedna część suity na kontrabas solo w dowolnym terminie przed egzaminem semestralnym
Egzamin semestralny - koncert oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 30.00 | 8.5 | wykład | egzamin | dr Jędrzej Kacprzyk, dr Krzysztof Sokołowski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, | 2/5083/13836 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- korekta aparatu gry i postawy przy instrumencie
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie do występów publicznych
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę
solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
- umiejętność czytania
tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła
muzycznego.
|
metody dydaktyczne |
- Wykład problemowy
- Praca z tekstem i dyskusja
- Praca indywidualna
-
Prezentacja własna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin techniczny - etiuda lub kaprys oraz jedna część suity na kontrabas solo w dowolnym terminie przed egzaminem semestralnym
Egzamin semestralny - sonata oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 30.00 | 8.5 | wykład | egzamin | dr Jędrzej Kacprzyk, dr Krzysztof Sokołowski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, | 2/5083/13860 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- korekta apratu gry i postawy przy instrumencie
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie do występów publicznych
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę
solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
- umiejętność czytania
tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła
muzycznego.
|
metody dydaktyczne |
- Wykład problemowy
- Praca z tekstem i dyskusja
- Praca indywidualna
-
Prezentacja własna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Recital dyplomowy:
EGZAMIN USTNY Z WIADOMOŚCI ZWIĄZANYCH Z PROGRAMEM
PREZENTOWANEGO RECITALU
|