Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - kontrabas

symboljezyk
2/5083polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Najważniejszym celem kształcenia jest wszechstronne przygotowanie studenta klasy kontrabasu do wykonywania zawodu muzyka solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego oraz nauczyciela

 

Główne założenia to:

  • poznawanie repertuaru kontrabasowego
  • doskonalenie czytania a vista
  • rozwijanie techniki kontrabasowej
  • pobudzanie wyobraźni muzycznej
  • rozwijanie umiejętności współpracy z akompaniatorem w zespole kameralnym i w orkiestrze.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne indywidualne
wymagania wstępne i dodatkowe

Świadectwo maturalne; zdany egzamin wstępny.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w koncertach, mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych przez rodzimą uczelnię oraz poza nią.

bibliografia podstawowa
  • Tadeusz Pelczar - Kontrabas od A do Z; PWM 1974
  • Rodion Azarchin – Kontrabas; Muzyka Moskwa
  • Michael Barry Wolf – Grundlagen der Kontrabass-Technik;  Schott 2007
  • Leszek Sokołowski - Dwa wieki dydaktyki kontrabasowej;  Akademia Muzyczna  im. Fryderyka  Chopina w Warszawie – Filia w Białymstoku Zeszyty Naukowe nr. 2 „ Z praktycznych zagadnień pedagogiki muzycznej” Białystok 2002r.   ISSN – 0239-4812
  • Leszek Sokołowski - Szkoły na kontrabas a aparat gry; Akademia Muzyczna im. Fryderyka  Chopina w Warszawie – Filia w Białymstoku Zeszyty Naukowe nr. 3 „ Z badań nad polską muzyką ludową, twórczością Chopina i problematyką pedagogiki muzycznej” Białystok 2003r.   ISSN – 0239-4812



bibliografia uzupełniająca
  • BASS WORLD  The Journal of the International Society of Bassists
  • Miesięcznik The Strad
efekty kształcenia - wiedza

student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej związanej ze swoją specjalnością
student posiada ogólną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych
student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą sztuki wykonawczej

efekty kształcenia - umiejętności

student posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru kontrabasowego zróżnicowanego stylistycznie
student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów
student posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego oraz umie wykorzystać informacje z zakresu analizy dzieła muzycznego do odpowiedniej interpretacji formalno-wyrazowej utworu student posiada umiejętność współpracy z akompaniatorem co przejawiać się powinno poprzez równoczesne słuchanie siebie i współwykonawcy oraz odpowiednie reagowanie na jego działania i intencje student jest w stanie swobodnie zastosować podstawowe środki techniczne umożliwiające realizację właściwej dynamiki, agogiki i artykulacji student posiada umiejętność opracowania muzycznego utworu na poziomie pozwalającym na prezentację w ramach występu publicznego
student posiada umiejętność współpracy z akompaniatorem co przejawiać się powinno poprzez równoczesne słuchanie siebie i współwykonawcy oraz odpowiednie reagowanie na jego działania i intencje
student jest w stanie swobodnie zastosować podstawowe środki techniczne umożliwiające realizację właściwej dynamiki, agogiki i artykulacji
student posiada umiejętność opracowania muzycznego utworu na poziomie pozwalającym na prezentację w ramach występu publicznego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje z zakresu kontrabasowej sztuki wykonawczej
student posiada umiejętności z zakresu organizacji pracy i zarządzania czasem w ramach realizacji zadań i projektów
student posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zadań, w które włączeni zostają współwykonawcy (akompaniator, zespół kameralny, orkiestra, inny współwykonawca)
student posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań muzycznych i artystycznych
student realizuje własne koncepcje artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instr. orkiestrowe) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.008.5wykładegzamindr Jędrzej Kacprzyk, dr Krzysztof Sokołowski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, 2/5083/13737
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • korekta apratu gry i postawy przy instrumencie
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie do występów publicznych

 

 

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założeniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne
  • Wykład problemowy
  • Praca z tekstem i dyskusja
  • Praca indywidualna
  • Prezentacja własna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin techniczny - etiuda lub kaprys oraz jedna część suity na kontrabas solo w dowolnym terminie przed egzaminem semestralnym

 

Egzamin semestralny - sonata oraz utwór dowolny

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.008.5wykładegzamindr Jędrzej Kacprzyk, dr Krzysztof Sokołowski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, 2/5083/13790
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • korekta aparatu gry i postawy przy instrumencie
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie do występów publicznych

 

 

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne
  • Wykład problemowy
  • Praca z tekstem i dyskusja
  • Praca indywidualna
  • Prezentacja własna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin techniczny - etiuda lub kaprys oraz jedna część suity na kontrabas solo w dowolnym terminie przed egzaminem semestralnym

 

Egzamin semestralny - koncert oraz utwór dowolny

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.008.5wykładegzamindr Jędrzej Kacprzyk, dr Krzysztof Sokołowski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, 2/5083/13765
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • korekta apratu gry i postawy przy instrumencie
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie do występów publicznych

 

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założeniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne
  • Wykład problemowy
  • Praca z tekstem i dyskusja
  • Praca indywidualna
  • Prezentacja własna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin techniczny - etiuda lub kaprys oraz jedna część suity na kontrabas solo w dowolnym terminie przed egzaminem semestralnym

 

Egzamin semestralny - sonata oraz utwór dowolny

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.008.5wykładegzamindr Jędrzej Kacprzyk, dr Krzysztof Sokołowski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, 2/5083/13812
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • korekta apratu gry i postawy przy instrumencie
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie do występów publicznych

 

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne
  • Wykład problemowy
  • Praca z tekstem i dyskusja
  • Praca indywidualna
  • Prezentacja własna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

gzamin techniczny - etiuda lub kaprys oraz jedna część suity na kontrabas solo w dowolnym terminie przed egzaminem semestralnym

Egzamin semestralny - koncert oraz utwór dowolny

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.008.5wykładegzamindr Jędrzej Kacprzyk, dr Krzysztof Sokołowski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, 2/5083/13836
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • korekta aparatu gry i postawy przy instrumencie
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie do występów publicznych

 

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne
  • Wykład problemowy
  • Praca z tekstem i dyskusja
  • Praca indywidualna
  • Prezentacja własna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin techniczny - etiuda lub kaprys oraz jedna część suity na kontrabas solo w dowolnym terminie przed egzaminem semestralnym

 

Egzamin semestralny - sonata oraz utwór dowolny

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.008.5wykładegzamindr Jędrzej Kacprzyk, dr Krzysztof Sokołowski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, 2/5083/13860
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • korekta apratu gry i postawy przy instrumencie
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie do występów publicznych

 

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • osiągnięcie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym i w orkiestrze,
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, pozwalającego na swobodne uczestniczenie w wykonywaniu dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne
  • Wykład problemowy
  • Praca z tekstem i dyskusja
  • Praca indywidualna
  • Prezentacja własna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Recital dyplomowy:

  • koncert
  • utwór dowolny

EGZAMIN USTNY Z WIADOMOŚCI ZWIĄZANYCH Z PROGRAMEM PREZENTOWANEGO RECITALU

wykonanie: www.ansta.pl