Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - altówka

symboljezyk
2/5079polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania gry na altówce jest rozwijanie artystycznej osobowości oraz pełne przygotowanie studentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego, a także pedagoga przedmiotu.

Zakres treści nauczania:
Poznanie szerokiego spektrum repertuaru, zarówno pod względem różnorodności epok, jak i stylów.

Rozwój i doskonalenie technik gry na instrumencie oraz gruntowne poznanie zagadnień teoretycznych z tym związanych. Kształcenie wrażliwości, wyobraźni muzycznej oraz pamięci.

Doskonalenie umiejętności organizacji samodzielnej pracy nad utworem oraz procesem realizacji wyznaczonych zadań.

Przygotowanie do udziału w koncertach, konkursach muzycznych oraz czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny oraz pozytywne zaliczanie kolejnych etapów nauczania

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w kursach mistrzowskich oraz koncertach zarówno na terenie, jak i poza uczelnią. Poznawanie technik doskonalących umiejętność panowania ad umysłem i ciałem, np. technika Alexandra, anatomia mięśni i stawów.

bibliografia podstawowa

S. Poniatowski - Altówka. Sztuka i dziedzictwo.

bibliografia uzupełniająca

Zeyringer Franz - Literatur für Viola

Riley Maurice W. – The History of the Viola

Tertis Lionel - My Viola and I
Dalton David – Playing the Viola: Conversations with William Primrose

Polska Muzyka Altówkowa - www.violaarte.pl

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instr. orkiestrowe) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.008.5wykładegzamindr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/5079/13733
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce.

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów.

Poszerzanie repertuaru wykonawczego.

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1) - Gama durowa

    - Dwa kaprysy/etiudy - w tym jeden dwudźwiękowy

Termin: połowa listopada

 

2) - Trzy części suity lub sonaty na altówkę solo lub Passacaglia z Sonaty op. 11 nr 5 P. Hindemitha, Cadenza per viola solo K. Pendereckiego, Sonata-Pieśń A. Chaczaturiana (lub utwory podobne)

    - Sonata z towarzyszeniem fortepianu

Termin: sesja zimowa

 

Komentarz:

Gamy, kaprysy i formę solową należy wykonać z pamięci.

Sonatę można wykonać z nut.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.008.5wykładegzamindr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/5079/13786
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1) - Gama molowa (nie może być jednoimienną z zaliczoną w semestrze zimowym)

    - Dwa kaprysy/etiudy - w tym jeden dwudźwiękowy

Termin: początek kwietnia

 

2) - Koncert

    - Utwór dowolny

 Termin: sesja letnia

 

Komentarz:
Program należy wykonać z pamięci. Koncert skomponowany po 1955 r. oraz koncert podwójny można wykonać z nut. Dozwolone jest połączenie I części z jednego koncertu oraz II i III z innego koncertu.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.008.5wykładegzamindr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/5079/13761
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1) - Gamy: durowa i molowa (jednoimienne)

    - Dwa kaprysy/etiudy - w tym jeden dwudźwiękowy

Termin: połowa listopada

 

2) - Trzy części suity lub sonaty na altówkę solo lub Passacaglia z Sonaty op. 11 nr 5 P. Hindemitha, Cadenza per viola solo K. Pendereckiego, Sonata-Pieśń A. Chaczaturiana (lub utwory podobne)

    - Sonata z towarzyszeniem fortepianu (skomponowana po 1800 r.)

Termin: sesja zimowa

 

Komentarz:

Gamy, kaprysy i formę solową należy wykonać z pamięci.

Sonatę można wykonać z nut.

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.008.5wykładegzamindr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/5079/13808
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1) - Gamy: durowa i molowa (jednoimienne)

    - Dwa kaprysy/etiudy - w tym jeden dwudźwiękowy

Termin: początek kwietnia

 

2) - Koncert

    - Utwór dowolny

Termin: sesja letnia

 

Komentarz:

Program należy wykonać z pamięci. Koncert skomponowany po 1955 r. oraz koncert podwójny można wykonać z nut. Dozwolone jest połączenie I części z jednego koncertu oraz II i III z innego koncertu.

 

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.008.5wykładegzamindr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/5079/13832
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1) - Gamy: durowa i molowa (jednoimienne)

    - Dwa kaprysy/etiudy - w tym jeden dwudźwiękowy

Termin: połowa listopada

 

2) - Sonata z towarzyszeniem fortepianu (skomponowana po 1800 r.)

    - Utwór dowolny

    Termin: sesja zimowa

 

Komentarz:

Gamy, kaprysy i formę solową należy wykonać z pamięci.

Sonatę można wykonać z nut.

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.008.5wykładegzamindr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/5079/13856
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

ZALICZENIE:

- Gamy: durowa i molowa (jednoimienne)

Termin: początek kwietnia

 

RECITAL DYPLOMOWY LICENCJACKI:

1) Kaprys lub etiuda

2) Koncert

3) Dwie części suity lub sonaty na altówkę solo lub Passacaglia z Sonaty op. 11 nr 5 P. Hindemitha, Cadenza per viola solo K. Pendereckiego, Sonata-Pieśń A. Chaczaturiana (lub utwory podobne)

Termin: recital powinien być wykonany do końca sesji letniej

 

Komentarz:

Program powinien być wykonany z pamięci. Koncert skomponowany po 1955 r. oraz koncert podwójny można wykonać z nut. Koncert powinien być wykonany w całości. Jeden z kaprysów (etiud) powinien być dwudźwiękowy.

 

EGZAMIN USTNY Z WIADOMOŚCI ZWIĄZANYCH Z PROGRAMEM PREZENTOWANEGO RECITALU.

 

W semestrach I-VI należy wykonać utwory z różnych epok.

wykonanie: www.ansta.pl