Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

literatura muzyczna

symboljezyk
2/5078polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zapoznanie studentów z genezą i przemianami kierunków i stylów muzycznych, form i gatunków muzycznych oraz twórczością wybranych kompozytorów w kontekście zjawisk kulturowych w oparciu o reprezentatywne dzieła muzyczne.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Podstawowa wiedza z zakresu historii i literatury muzycznej.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Realizacja kursów historii muzyki poszczególnych epok.

bibliografia podstawowa

Bukofzer M., Muzyka w epoce baroku. Od Monteverdiego do Bacha. Warszawa 1970;

Einstein A., Muzyka w epoce romantyzmu. Kraków 1996.

Gołąb M., Muzyczna moderna w XX wieku. Między kontynuacją, nowością a zmianą fonosystemu. Wrocław 2011.;

Rosen Ch., Styl klasyczny: Haydn, Mozart, Beethoven. Warszawa-Kraków 2014.

Szlagowska D., Muzyka baroku. Gdańsk 1998.

Wozaczyńska M., Muzyka renesansu. Gdańsk 1996.

Wozaczyńska M., Muzyka średniowiecza. Gdańsk 1998.

Zieliński T., Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku. Warszawa 1981.

bibliografia uzupełniająca

Bukofzer M., Muzyka w epoce baroku.Od Monteverdiego do Bacha. Warszawa 1970.

Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Formy muzyczne, t. 1-5. Kraków 1974-1987.

Encyklopedia muzyczna PWM, część biograficzna, red. E. Dziębowska, t. 1-12. Kraków 1979-2012. (wybrane hasła)

Fubini E., Historia estetyki muzycznej. Kraków 1997.

Harnoncourt N., Muzyka mową dźwięków. Warszawa 1982.

Jarociński J., Ideologie romantyczne. Kraków 1979.

Kamiński P., Tysiąc i jedna opera, t. 1-2. Kraków 2008.

Monografie wybranych kompozytorów.

Orawski P., Lekcje muzyki, t. 1 Średniowiecze i renesans, t. 2 Rozkwit baroku, t. 3 Barok. Sacrum i profanum. Warszawa 2010, 2011;

Piotrowska M., Neoklasycyzm w muzyce XX wieku. Warszawa 1982.

Piotrowska M., Paradygmat europejskiej muzyki klasycznej, w: Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian. Red. A. Czekanowska. Kraków 1995, s. 75-114.

Sachs C. Historia instrumentów muzycznych. Warszawa 1975.

Skowron Z., Nowa muzyka amerykańska. Kraków 1995.

Skowron Z., Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku. Warszawa 1989.

Strzelecki P., „Nowy romantyzm” w twórczości kompozytorów polskich po roku 1975. Kraków 2006.

Średniowiecze i renesans. Wybór tekstów i informacji, oprac. A. Oberc. Kraków 1992.

efekty kształcenia - wiedza

Absolwent kursu:
-posiada ogólną znajomość literatury muzycznej (K_W01);
- posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet), ich analizowanie i interpretowanie we właściwy sposób (K_W04);
- orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym kierunku studiów, zarówno w aspekcie historii danej dziedziny lub dyscypliny, jak też jej obecnej kondycji (dotyczy to także Internetu i e-learningu) (K_W05);
- posiada znajomość i zrozumienie podstawowych linii rozwojowych w historii muzyki oraz orientację w związanej z tymi zagadnieniami literaturze piśmienniczej (dotyczy to także Internetu i e-learningu) (K_W06);
- posiada wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej (K_W09)

efekty kształcenia - umiejętności

Absolwent kursu:
- posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów (K_U04);
- posiada biegłą znajomość w zakresie słuchowego rozpoznawania materiału muzycznego, zapamiętywania go i operowania nim (K_U13);
- posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania, tworzenia i odtwarzania muzyki oraz na temat kwestii dotyczących szeroko pojmowanych tematów ogólnohumanistycznych (K_U14);

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Absolwent kursu:
- umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje (K_K01);
- umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki (K_K10);

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instr. orkiestrowe) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładkolokwiummgr Julia Leszczyńska, 2/5078/14581
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Szkoły przedklasyczne
  2. Styl klasyczny w muzyce − periodyzacja (galant, Empfindsamerstil, Hoch Klassik), założenia estetyczne, forma sonatowa jako fundament stylu
  3. Rozwój symfoniki w twórczości klasyków wiedeńskich
  4. Przedklasyczne reformy opery, twórczość operowa i wokalno-instrumentalna klasyków wiedeńskich
  5. Kwartet smyczkowy w twórczości klasyków wiedeńskich
  6. Ewolucja sonaty w twórczości klasyków wiedeńskich

 

metody dydaktyczne
  1. wykład

  2. prezentacja multimedialna wybranych zagadnień

  3. prezentacja nagrań CD i DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pozytywne zaliczenie sprawdzianu teoretycznego i słuchowego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładkolokwiummgr Julia Leszczyńska, 2/5078/14582
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Romantyzm − tło epoki, nurty filozoficzno-estetyczne, przemiany społeczne
  2. Gatunek Lied: geneza, twórcy i ich dzieła
  3. Poemat symfoniczny
  4. Opera romantyczna − ewolucja gatunku
  5. Dwutorowy rozwój XIX-wiecznej symfoniki
  6. Miniatury i kameralistyka w muzyce XIX wieku
metody dydaktyczne
  1. wykład
  2. prezentacja multimedialna wybranych zagadnień

  3. prezentacja nagrań CD i DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pozytywne zaliczenie sprawdzianu teoretycznego i słuchowego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładkolokwiummgr Julia Leszczyńska, 2/5078/14583
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Modernizm – podłoże estetyczno-filozoficzne
  2. Międzyepoka – trzy warstwy kultury muzycznej
  3. Ekspresjonistyczna moderna
  4. Klasycystyczna moderna: kierunek neotonalny i kierunek dodekafoniczny
  5. Muzyka funkcjonalna
  6. Muzyka w służbie systemów totalitarnych
metody dydaktyczne
  1. wykład

  2. prezentacja multimedialna wybranych zagadnień

  3. prezentacja nagrań CD i DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pozytywne zaliczenie sprawdzianu teoretycznego i słuchowego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0wykładkolokwiumdr Mirosław Pachowicz, 2/5078/14584
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Awangarda muzyczna po II wojnie światowej
  2. Minimalizm
  3. Postmodernizm – podłoże estetyczno-filozoficzne
  4. Nowy romantyzm
  5. Muzyka powiązań i przenikań
  6. Inne nurty
metody dydaktyczne
  1. wykład

  2. prezentacja multimedialna wybranych zagadnień

  3. prezentacja nagrań CD i DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pozytywne zaliczenie sprawdzianu teoretycznego i słuchowego

wykonanie: www.ansta.pl