symbol | jezyk |
1/5061 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem przedmiotu jest przygotowanie do samodzielnej realizacji podstawowych form muzyki elektroakustycznej, nauczenie wykorzystywania narzędzi i technologii stosowanych w takich realizacjach, a także rozwinięcie szczególnego typu wyobraźni i umiejętności przydatnych w takich działaniach. W dalszej kolejności także nauczenie komponowania dźwiękami i rozumienia specyfiki muzyki elektroakustycznej. Wzbudzenia zainteresowania samodzielnym poszerzaniem wiedzy na ten temat i wzbogacenia warsztatu kompozytorskiego o środki typowe dla omawianej muzyki. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Ogólna orientacja we współczesnej literaturze muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki elektroakustycznej, a także umiejętność pracy z komputerem. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych (koncerty, festiwale), rejestracja dźwięków we własnym zakresie, a także ich przetwarzanie, śledzenie wydarzeń w muzyce elektroakustycznej, pogłębianie wiedzy poprzez samodzielne studiowanie zaleconej listy lektur, prezentacja własnej twórczości na koncertach, rejestracja własnych utworów w formie audio/video. |
bibliografia podstawowa |
- Kotoński Włodzimierz, Muzyka elektroniczna, Kraków 2006.
- Schaeffer Pierre, Treatise on Musical Objects: An Essay across Disciplines.
- Studio Eksperyment. Leksykon. Zbiór tekstów, Poznań 2013.
- Yewdall Lewis D., Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, Warszawa 2011.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Everest Alton F., Pohlmann Ken
C., Podręcznik akustyki, Katowice 2016.
- Simoni Mary, Analytical
Methods of Electroacoustic Music.
- Collins Nick, d'Escrivan Julio, The Cambridge Companion to
Electronic Music.
- Sigal Rodrigo, Compositional Strategies in
Electroacoustic Music: Generating materials and creating an effective musical
language in electroacoustic.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada ogólną znajomość literatury muzycznej (K_W01) - dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację zadań o charakterze interdyscyplinarnym (K_W02) - posiada znajomość elementów struktury dzieła muzycznego i modeli formalnych utworów (K_W03) - dysponuje wiedzą dotyczącą warsztatu kompozytorskiego i szeroko rozumianych zadań twórczych (K_W04) - posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi technik kompozytorskich (K_W08) - posiada wiedzę dotyczącą współczesnej kultury muzycznej (K_W09) - posiada orientację w zakresie problematyki związanej z technologiami stosowanymi w muzyce oraz z technikami multimedialnymi (K_W10) - posiada ogólny zakres wiedzy dotyczący marketingowych, finansowych i prawnych aspektów zawodu kompozytora, ze zwróceniem szczególnej uwagi na zagadnienia związane z prawem autorskim (K_W12) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie kompozycji (K_U01) - jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej kompozytora (K_U02) - wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy rodzajem stosowanej w danym dziele ekspresji artystycznej, środków techniki kompozytorskiej a niesionym przez niego komunikatem (K_U03) - opanował warsztat techniczny w zakresie propedeutyki kompozycji (K_U14) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikające z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji (K_K03) - umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska muzycznego i społeczności (twórcy, wykonawcy, odbiorcy), posługując się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki (K_K10) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/5061/13696 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, które polegają na praktycznym poznawaniu technik komponowania i realizacji muzyki elektroakustycznej, a także realizacji krótkich form z uprzednio pozyskanego materiału dźwiękowego. Każde zajęcia poświęcone są konkretnemu zagadnieniu i przybliżają do samodzielnych realizacji w obszarze muzyki elektroakustycznej. W dalszej kolejności obejmują one także prezentację prac wykonanych przez studenta, analizę poszczególnych elementów kompozycji i metod realizacji, montażu itp. |
metody dydaktyczne |
- obsługa programu typu DAW (Reaper, Cubase, Samplitude)
- nagrywanie materiału dźwiękowego
- montaż i mix materiału dźwiękowego
- obcowanie z aparaturą studyjną (mikrofony pojemnościowe, kontrolery MIDI, syntezatory, miksery itp.)
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- wykonanie w ramach semestru
montażu przynajmniej jednej sceny dźwiękowej
-
przygotowanie krótkiej prezentacji (około 10 minut) wybranego zagadnienia
z dziedziny muzyki elektroakustycznej, jego omówienie, przedstawienie
przykładów, a nade wszystko zaprezentowanie własnego stanowiska, spojrzenia na
to zagadnienie, wraz z uzasadnieniem dlaczego jest ono właśnie takie
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/5061/13697 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, które polegają na praktycznym poznawaniu technik komponowania i realizacji muzyki elektroakustycznej, a także realizacji krótkich form z uprzednio pozyskanego materiału dźwiękowego. Każde zajęcia poświęcone są konkretnemu zagadnieniu i przybliżają do samodzielnych realizacji w obszarze muzyki elektroakustycznej. W dalszej kolejności obejmują one także prezentację prac wykonanych przez studenta, analizę poszczególnych elementów kompozycji i metod realizacji, montażu itp. |
metody dydaktyczne |
- obsługa programu typu DAW (Reaper, Cubase, Samplitude)
- nagrywanie materiału dźwiękowego
- montaż i mix materiału dźwiękowego
- obcowanie z aparaturą studyjną (mikrofony pojemnościowe, kontrolery MIDI, syntezatory, miksery itp.)
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- przedstawienie
samodzielnie skomponowanej i zrealizowanej etiudy elektroakustycznej, bądź
formy na instrument z elektroniką
- wykazanie
się umiejętnością samodzielnego przygotowania prezentacji koncertowej muzyki
elektroakustycznej
-
zaprojektowanie bloku efektów do przetwarzania na żywo wybranego
instrumentu
|