symbol | jezyk |
1/5060 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem
przedmiotu jest przygotowanie do samodzielnej realizacji podstawowych form
muzyki elektroakustycznej, nauczenie wykorzystywania narzędzi i technologii
stosowanych w takich realizacjach, a także rozwinięcie szczególnego typu
wyobraźni i umiejętności przydatnych w takich działaniach. W dalszej kolejności
także nauczenie komponowania dźwiękami i rozumienia specyfiki muzyki
elektroakustycznej. Wzbudzenia zainteresowania samodzielnym poszerzaniem wiedzy
na ten temat i wzbogacenia warsztatu kompozytorskiego o środki typowe dla
omawianej muzyki. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Ogólna orientacja we współczesnej literaturze muzycznej, ze
szczególnym uwzględnieniem muzyki elektroakustycznej, a także umiejętność pracy
z komputerem. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych (koncerty,
festiwale), rejestracja dźwięków we własnym zakresie, a także ich
przetwarzanie, śledzenie wydarzeń w muzyce elektroakustycznej, pogłębianie
wiedzy poprzez samodzielne studiowanie zaleconej listy lektur, prezentacja
własnej twórczości na koncertach, rejestracja własnych utworów w formie
audio/video. |
bibliografia podstawowa |
- Kotoński Włodzimierz, Muzyka
elektroniczna, Kraków 2006.
- Schaeffer Pierre, Treatise on Musical Objects: An
Essay across Disciplines.
- Studio Eksperyment. Leksykon.
Zbiór tekstów, Poznań
2013.
- Yewdall Lewis D., Dźwięk w
filmie. Teoria i praktyka, Warszawa 2011.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Everest Alton F., Pohlmann Ken C., Podręcznik akustyki, Katowice 2016.
- Simoni Mary, Analytical Methods of Electroacoustic Music.
- Collins Nick, d'Escrivan Julio, The Cambridge Companion to Electronic Music.
- Sigal Rodrigo, Compositional Strategies in Electroacoustic Music: Generating materials and creating an effective musical language in electroacoustic.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada ogólną znajomość literatury muzycznej (K_W01) - dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację zadań o charakterze interdyscyplinarnym (K_W02) - posiada znajomość elementów struktury dzieła muzycznego i modeli formalnych utworów (K_W03) - dysponuje wiedzą dotyczącą warsztatu kompozytorskiego i szeroko rozumianych zadań twórczych (K_W04) - posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi technik kompozytorskich (K_W08) - posiada wiedzę dotyczącą współczesnej kultury muzycznej (K_W09) - posiada orientację w zakresie problematyki związanej z technologiami stosowanymi w muzyce oraz z technikami multimedialnymi (K_W10) - posiada ogólny zakres wiedzy dotyczący marketingowych, finansowych i prawnych aspektów zawodu kompozytora, ze zwróceniem szczególnej uwagi na zagadnienia związane z prawem autorskim (K_W12) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie kompozycji (K_U01) - jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej kompozytora (K_U02) - wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy rodzajem stosowanej w danym dziele ekspresji artystycznej, środków techniki kompozytorskiej a niesionym przez niego komunikatem (K_U03) - opanowała warsztat techniczny w zakresie twórczości kompozytorskiej (K_U11) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikające z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji (K_K03) - umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska muzycznego i społeczności (twórcy, wykonawcy, odbiorcy), posługując się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki (K_K10) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/5060/13694 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, które polegają na praktycznym poznawaniu technik komponowania i realizacji muzyki elektroakustycznej, a także realizacji krótkich form z uprzednio pozyskanego materiału dźwiękowego. Każde zajęcia poświęcone są konkretnemu zagadnieniu i przybliżają do samodzielnych realizacji w obszarze muzyki elektroakustycznej. W dalszej kolejności obejmują one także prezentację prac wykonanych przez studenta, analizę poszczególnych elementów kompozycji i metod realizacji, montażu itp. |
metody dydaktyczne |
- obsługa programu typu DAW (Reaper, Cubase, Samplitude)
- nagrywanie materiału dźwiękowego
- montaż i mix materiału dźwiękowego
- obcowanie z aparaturą studyjną (mikrofony pojemnościowe, kontrolery MIDI, syntezatory, miksery itp.)
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- wykonanie w ramach semestru montażu przynajmniej jednej sceny dźwiękowej
- przygotowanie krótkiej prezentacji (około 10 minut) wybranego zagadnienia z dziedziny muzyki elektroakustycznej, jego omówienie, przedstawienie przykładów, a nade wszystko zaprezentowanie własnego stanowiska, spojrzenia na to zagadnienie, wraz z uzasadnieniem dlaczego jest ono właśnie takie
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/5060/13695 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, które polegają na praktycznym poznawaniu technik komponowania i realizacji muzyki elektroakustycznej, a także realizacji krótkich form z uprzednio pozyskanego materiału dźwiękowego. Każde zajęcia poświęcone są konkretnemu zagadnieniu i przybliżają do samodzielnych realizacji w obszarze muzyki elektroakustycznej. W dalszej kolejności obejmują one także prezentację prac wykonanych przez studenta, analizę poszczególnych elementów kompozycji i metod realizacji, montażu itp. |
metody dydaktyczne |
- obsługa programu typu DAW (Reaper, Cubase, Samplitude)
- nagrywanie materiału dźwiękowego
- montaż i mix materiału dźwiękowego
- obcowanie z aparaturą studyjną (mikrofony pojemnościowe, kontrolery MIDI, syntezatory, miksery itp.)
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- przedstawienie
samodzielnie skomponowanej i zrealizowanej etiudy elektroakustycznej, bądź
formy na instrument z elektroniką
- wykazanie
się umiejętnością samodzielnego przygotowania prezentacji koncertowej muzyki
elektroakustycznej
-
zaprojektowanie bloku efektów do przetwarzania na żywo wybranego
instrumentu
|