symbol | jezyk |
1/5054 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie
do metodologii analizy (naukowej podbudowy możliwości, celów i metod
analizy) oraz przegląd współczesnych metod analitycznych w ujęciu teoretycznym i
w praktycznych zastosowaniach. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- |
bibliografia podstawowa |
- Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, Kraków-Gdańsk 1990.
- Dahlhaus Carl, Analiza a sąd wartościujący, „Muzyka” 2003, nr 1, s. 61-101.
- Eggebrecht Hans-Heinrich,
Uwagi o metodzie analizy muzycznej, przeł.
Maria Stanilewicz, „Res Facta” 1973, nr 7.
- Gołąb Maciej, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003.
- Jarzębska Alicja, Z dziejów myśli o muzyce. Wybrane zagadnienia teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej, Kraków 2002.
- Teksty stanowiące przykłady praktycznego zastosowania poszczególnych metod analizy i perspektyw metodologicznych.
- Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Rekonesans, Kraków 2000.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Bądkowski Stanisław, Chwiłek Agnieszka, Lindstedt Iwona, Analiza
schenkerowska, Kraków
1997.
- Lindstedt Iwona, Wprowadzenie do teorii zbiorów klas
wysokości dźwięku Allena Forte’a. Idee oryginalne–rozszerzenia–modyfikacje, Warszawa 2004.
- Tarnawska-Kaczorowska Krystyna, Praktyczny aspekt
teorii struktur M. Zalewskiego, Kraków 1980.
Inne pozycje zaproponowane przez prowadzącego lub przez
studentów.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- rozpoznaje i tłumaczy związki poszczególnych metod analizy i interpretacji z dyscyplinami pokrewnymi (K_W02, K_W05, K_W06, K_W09) - rozróżnia ideowe (muzyczne i pozamuzyczne) uwarunkowania poszczególnych metod analitycznych i koncepcji interpretacyjnych (K_W02, K_W05, K_W06) - wymienia, definiuje i opisuje współczesne metody analizy i interpretacji dzieła muzycznego (K_W02, K_W05, K_W06) - wyciąga wnioski dotyczące możliwości i ograniczeń zastosowania poszczególnych metod i koncepcji analityczno-interpretacyjnych (K_W05, K_W06) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- analizuje dzieło muzyczne właściwie dobranymi metodami i weryfikuje wyniki badań (K_U02) - przewiduje potencjalne możliwości zastosowania poszczególnych metod badawczych w odniesieniu do poszczególnych przedmiotów analizy (K_U02, K_U05) - wybiera adekwatne dla przedmiotów i celów badań metody analizy (K_U02, K_U05) - porównuje i klasyfikuje poszczególne metody analityczne i koncepcje interpretacyjne (K_U03, K_U04) - wyprowadza wnioski dotyczące możliwości i ograniczeń zastosowania poszczególnych metod analizy i interpretacji (K_U04) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- przestrzega poczynionych ustaleń w zakresie wyznaczonych zadań i angażuje się w ich wykonanie (K_K01, K_K02) - pracuje samodzielnie nad powierzonymi zadaniami podlegającymi indywidualnej ocenie i wykazuje odpowiedzialność za organizację procesu uczenia się (K_K02) - wykazuje kreatywność w świadomym integrowaniu zdobytej wiedzy (K_K02) - dyskutuje i zachowuje krytycyzm z wyrażaniu opinii (K_K06) - poddaje krytyce rezultaty zastosowania poszczególnych metod analizy dzieła muzycznego (K_K06) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 3.0 | seminarium | egzamin | dr hab. Renata Skupin, | 1/5054/13682 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
1. Relacje analizy i interpretacji dzieła muzycznego. Związki analizy z poszczególnymi
dyscyplinami nauk o muzyce.
2. Analiza: przedmiot, zakres, cel poznania dzieła muzycznego.
3. Klasyfikacja metod analizy
i przegląd wybranych metod:
a. metody
normatywne – istota i obiekty analizy (koncepcje W. Fucksa, M. Zalewskiego, A. Forte’a,
baza software),
b. metody
deskryptywne:
- logocentryczne:
Formenlehre H. Riemanna, analiza stylokrytyczna G. Adlera, H.
Leichtentritta,
- procesualistyczne:
tektonika H. Mersmanna, koncepcja kinetyczna („energetyka”) E. Kurtha,
„intonacja” B. Asafiewa, metoda redukcyjna R. Rétiego, metoda
redukcyjno-prolongacyjna H. Schenkera, metody postschenkerowskie,
- analizy pragmatyczne – analiza a ideologia.
|
metody dydaktyczne |
Przedmiot
ma charakter seminaryjny. Studenci przygotowują się do zajęć na podstawie
określonej przez prowadzącego pozycji literatury związanej z tematami
poszczególnych seminariów. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na zajęciach i aktywny w nich udział
- zaliczenie wszystkich seminariów
- egzamin pisemny
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 3.0 | seminarium | egzamin | dr hab. Renata Skupin, | 1/5054/13683 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Deskryptywne metody analizy dzieła muzycznego (c.d.):
- dyskursy
analizy strukturalistycznej, sformalizowanej, scjentystycznej (F. de Saussure’a,
E. Narmoura, M. Mc Luhana, J.-J. Nattiez; N. Ruweta, N. Chomsky’ego),
- semiotyka
muzyczna Eero Tarastiego.
5. Formacja dyskursów
synkretycznych – w kręgu eklektycznej filozofii postmoderny.
6. Indywidualne koncepcje analityczne (E. Lendvaia analizy twórczości B. Bartóka,
„egzegetyka” C. Florosa, koncepcja analizy interpretującej H.-H. Eggebrechta).
7. Ars interpretandi –
hermeneutyka jako paradygmat humanistyki.
8. Ku holistycznemu projektowi
analizy – metoda interpretacji integralnej M. Tomaszewskiego. |
metody dydaktyczne |
Przedmiot
ma charakter seminaryjny. Studenci przygotowują się do zajęć na podstawie
określonej przez prowadzącego pozycji literatury związanej z tematami
poszczególnych seminariów. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na zajęciach i aktywny w nich udział
- zaliczenie wszystkich seminariów
- pisemna praca – zastosowanie wybranej metody w praktyce analitycznej (możliwość wyboru metody z treści programowych obu semestrów kursu)
- egzamin pisemny
|