Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Style muzyczne

symboljezyk
1/5052
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest powtórzenie oraz uzupełnienie wiadomości dotyczących różnych stylów muzycznych oraz kształcenie aktywnego, analitycznego słuchania muzyki ukierunkowanego na charakterystykę stylistyczną dzieł w oparciu o wiedzę z zakresu historii muzyki i innych dziedzin kształcenia muzycznego.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • zaliczony kurs historii muzyki i literatury muzycznej
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa
  1. Dmytrzak Lucjan, Aria barokowa. Matthesonowska koncepcja formy i zagadnienia retoryki, Warszawa 2001.
  2. Dürr Alfred, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, Lublin 2004.
  3. Fubini Enrico, Historia estetyki muzycznej, przekł. Zbigniew Skowron, Kraków 1997.
  4. Helman Zofia, Pojęcie stylu a muzyka XX wieku, „Rocznik Muzykologiczny” 2006, nr 5.
  5. Jarociński Stefan, Ideologie romantyczne, Kraków 1979.
  6. Jarzębska Alicja, Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX wieku, Wrocław 2004.
  7. Jasińska Danuta, Styl brillant a muzyka Chopina, Poznań 1995.
  8. Kramer Jonathan D., O genezie muzycznego postmodernizmu, przeł. Dorota Macierewicz, „Muzyka” 2000, nr 3.
  9. Lissa Zofia, Styl muzyczny, w: Wstęp do muzykologii, Warszawa 1974.
  10. Lisecki Wiesław, Cierpienie i radość w kantatach J.S. Bacha (I)Radość i cierpienie w kantatach J.S. Bacha (II), „Canor” 1994, nr 1-2.
  11. Lisecki Wiesław, Vademecum muzycznej ars oratoria, „Canor” 1993, nr 3.
  12. Łobaczewska Stefania, Style muzyczne, Kraków 1960, 1962.
  13. Meyer Leonard B., Emocje i znaczenie w muzyce, przeł. Antoni Buchner, Karol Berger, Kraków 1974.
  14. Mądry Alina - Styl galant i rokoko; Empfindsamer Stil; Idee preromantyczne w okresie
  15. Meyer Leonard B., Style and Music: Theory, History and Ideology, Philadelphia 1989.
  16. Pascal Robert J., „Style", hasło w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London 2001.
  17. Piotrowska Maria, Neoklasycyzm w muzyce XX wieku, Warszawa 1982.
  18. Shearman John, Manieryzm, tłum. Maria Skibniewska, Warszawa 1970.
  19. Sturm und Drang, w: C.P.E.Bach. Estetyka – stylistyka – dzieło, Poznań 2003.
  20. Szweykowski Zygmunt M., Manieryzm w muzyce, w: Musica moderna w ujęciu Marka Scacchiego, Kraków 1977.
  21. Teksty kantat Jana Sebastiana Bacha, przeł. Armina Teska, Andrzej Teska, Lublin 2004.
  22. Tomkiewicz Władysław, Rokoko, Warszawa 2005.
  23. Wesołowski Franciszek, Barokowa teoria afektów w praktyce muzycznej, (Zeszyty Naukowe 63), Wrocław 1994.
bibliografia uzupełniająca
  1. Baran Bogdan, Postmodernizm i końce wieku, Kraków 2003.
  2. Białostocki Jan, Manieryzm: triumf i zmierzch pojęcia, w: Sztuka i myśl humanistyczna, Warszawa 1966.
  3. Bristiger Michał, Pojęcie manieryzmu w muzyce, „Pagine” 1974, nr [2].
  4. Forstner Dorothea, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą głównych kierunków stylistycznych, technik kompozytorskich, gatunków i form muzycznych typowych dla poszczególnych epok historycznych i stylów indywidualnych wybitnych twórców XIX i XX wieku oraz zna literaturę muzyczną będąca egzemplifikacją w/w zagadnień (K_W01, K_W02, K_W06, K_W07)
- rozumie powiązania istniejące pomiędzy stylami w muzyce a innymi dziedzinami kultury i sztuki (K_W02, K_W08)
- ma wiedzę umożliwiającą zdobywanie informacji z zakresu stylów muzycznych i stylów innych dziedzin sztuki, ich analizowania i interpretowania (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet) (K_W05, K_W08)
- rozumie wzajemne relacje między teoretyczną wiedzą związaną ze stylami muzycznymi a praktycznym zastosowaniem tej wiedzy w analizie i interpretacji słuchanych i wykonywanych dzieł muzycznych (K_W08, K_W09)

efekty kształcenia - umiejętności

- rozpoznaje utwory reprezentujące różne techniki i style historyczne i indywidualne (K_U03)
- umiejętnie wykorzystuje warsztat naukowy pozwalający na analizę i interpretację stylów muzycznych i pokrewnych dyscyplin humanistycznych (K_U03)
- potrafi tworzyć prace pisemne oraz prezentacje ustne (także o charakterze multimedialnym) z zakresu stylów muzycznych z uwzględnieniem kontekstu kulturowego, odznaczające się właściwą konstrukcją oraz umiejętnością analizy i syntezy przedstawianego materiału (K_U04)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- zna zakres posiadanej wiedzy i umiejętności oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dokształcania się i profesjonalnego doskonalenia w dziedzinie poznawania problematyki stylów muzycznych (K_K01)
- potrafi publicznie prezentować opinie i ich uzasadnienie odnośnie dzieł muzycznych w aspekcie historyczno-stylistycznym (K_K06, K_K07)
- uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym, starając się wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu stylów muzycznych (K_K07)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0seminariumzaliczeniedr hab. Violetta Kostka, 1/5052/13678
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Pojęcie stylu muzycznego, różnorodność stylów ze względu na rozmaite kryteria ich wyodrębnienia; analiza stylistyczna na różnych poziomach: pojedynczego dzieła, twórczości kompozytora, kierunku, szkoły, epoki – normy, konwencje, strategie w zakresie poszczególnych elementów dzieła, gatunków, idei estetycznych oraz ekspresji; geneza i rozwój zjawisk stylistycznych, rola tradycji i awangardy, „międzystylowość”.

metody dydaktyczne
  • dyskusja ze studentami po wysłuchaniu przykładów muzycznych (kierowana przez prowadzącego zajęcia), prowadząca do określenia cech stylistycznych
  • wykład uzupełniający wiedzę studentów
  • omawianie wybranych zagadnień z literatury przedmiotu
  • prezentacja referatów przygotowanych przez studentów
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • przedstawienie w formie pisemnej wygłoszonego na zajęciach referatu (analiza retoryczna fragmentów kantat J.S.Bacha, reprezentujących kategorię gaudium i dolor)
  • sprawdzian teoretyczny (znajomość zagadnień omawianych na zajęciach)
  • sprawdzian słuchowy (próba analizy stylistycznej utworów)
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.003.0seminariumzaliczeniedr hab. Violetta Kostka, 1/5052/13679
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • kontynuacja zagadnień omawianych w I semestrze
metody dydaktyczne
  • analogicznie do I semestru
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • analogicznie do I semestru, jedynie inny temat referatu (zgodny z zagadnieniami omawianymi na zajęciach, dostosowany do potrzeb i zainteresowań studentów)
wykonanie: www.ansta.pl