Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Pedagogika II etapu edukacyjnego i szkół ponadpodstawowych

symboljezyk
1/5050
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zajęcia z pedagogiki II etapu edukacyjnego oraz szkół ponadpodstawowych sprzyjają pogłębionej refleksji nad rozwojem ucznia na kolejnych etapach edukacyjnych. Celem przedmiotu jest zaprezentowanie studentom problemów pedagogicznych występujących w kształceniu i wychowaniu na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych. Szczególny nacisk położony jest na znajomość rozwoju fizycznego i psychicznego ucznia, a także problemów związanych z rozwojem zainteresowań i ambicji zawodowych. Zaakcentowana jest kwestia rozwoju społeczno-emocjonalnego i moralnego. Pedagogika II etapu edukacyjnego oraz szkół ponadpodstawowych ujawnia fakty z zakresu form aktywności młodzieży, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, a także bezpieczeństwa uczniów w szkole oraz współpracy szkoły ze środowiskiem.

TREŚCI PROGRAMOWE:

  • sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości,
  • formy aktywności młodzieży,
  • kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie,
  • progi edukacyjne. Wybory edukacyjne i zawodowe. Motywacja,
  • poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciel jako doradca,
  • rynek edukacyjny i rynek pracy,
  • praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych,
  • zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania,
  • bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem,
  • współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.

ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU:

  • student poznaje sylwetkę rozwojową ucznia,
  • student poznaje specyfikę pracy pedagoga na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstaowych,
  • student rozpoznaje różnicę pracy pedagoga na I etapie edukacyjnym od pracy pedagogicznej na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych,
  • student poznaje sens wysiłku nauczyciela i jego rolę w odnalezieniu przez ucznia właściwej drogi życiowej tak w sferze zawodowej, intelektualnej jak i interpersonalnej i moralnej.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • konieczne są wiadomości z pedagogiki I etapu edukacyjnego
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • pedagogika
  • historia wychowania
bibliografia podstawowa
  1. Cichoń Władysław, Wartości-człowiek-wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków 1996.
  2. Coles Robert, Inteligencja moralna dzieci, Poznań 1999.
  3. Cudowska Agata, Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok 2004.
  4. Czerny Janusz, Zarys pedagogiki aksjologicznej, Katowice 1998.
  5. Denek Kazimierz, Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
  6. Denek Kazimierz, Edukacja. Dziś-jutro, Leszno-Poznań-Żary 2006.
  7. Denek Kazimierz, Ku dobrej edukacji, Toruń-Leszno 2005.
  8. Denek Kazimierz, Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty, Poznań 2011.
  9. Denek Kazimierz, Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań-Toruń 1994.
  10. Edukacyjne tendencje XXI wieku, red. Anna Karpińska, Białystok 2005.
  11. Frączek Zofia, Edukacja aksjologiczna wobec potrzeb współczesności, Rzeszów 2002.
  12. Furmanek Waldemar, Człowiek-społeczeństwo-wychowanie, Rzeszów 1995.
  13. Gajda Janusz, Edukacja zorientowana na XXI wiek, Lublin 2000.
  14. Górniewicz Józef, Dylematy współczesnej edukacji, Toruń 2007.
  15. Hiszpańska Bogumiła, Pomóż młodzieży znaleźć wartości-drogowskazy, Warszawa 1994.
  16. Homplewicz Janusz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996.
  17. Matusewicz Czesław, Psychologia wartości, Warszawa-Poznań 1975.
  18. Ogrodzka-Mazur Ewa, Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo, Katowice 2007.
  19. Ostrowska Urszula, Aspekty aksjologiczne w edukacji, Olsztyn 2000.
  20. Ostrowska Urszula, Doświadczenie wartości edukacyjnych w szkole wyższej, Bydgoszcz 1998.
  21. Piwowarski Rafał, Dziecko, sukcesy i porażki, Warszawa 2007.
  22. Szymański Mirosław J., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, Warszawa 2000.
  23. Wilk Teresa, Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych, Kraków 2003.
  24. Wojciszke Bogdan, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.
  25. Woronowicz Wanda, Edukacja refleksyjna, Słupsk 2000.
  26. Woronowicz Wanda, Podmiotowość, dialog, wartości i refleksje w edukacji, Koszalin 1998.
bibliografia uzupełniająca
  1. Marynowicz-Hetka Ewa, Pedagogika społeczna, Warszawa 2006.
  2. Pedagogika, t. 1-2, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski,Warszawa 2003.
  3. Śliwerski Bogusław, Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej II RP, Warszawa 2009.
efekty kształcenia - wiedza

- student dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (K_W05, K_W11)
- student operuje i wykorzystuje nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej (K_W06, K_W11)
- student planuje i kieruje procesami kształcenia i wychowania (K_W09, K_W11)

efekty kształcenia - umiejętności

- student inspiruje i zachęca uczniów do realizacji życiowych zadań (K_U09)
- student wspiera samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy oraz inspiruje do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (K_U09)
- student organizuje pracę z uczniami, indywidualizuje zadania i dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (K_U09)
- student umiejętnie współpracuje z zespołem wychowawczym, klasą, grupą uczniów (K_U09)
- student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (K_U09)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student wspiera samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy oraz inspiruje do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (K_K01)
- student docenia potrzebę refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K04)
- student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy zawodowej (K_K04)
- student posługuje się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności (K_K04)
- student rozumie znaczenie profesjonalizmu w wykonywanym zawodzie (K_K06, K_K07)
- student jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły (K_K06, K_K07)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładegzamindr Adriana Barska, 1/5050/13675
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości
  • formy aktywności młodzieży
  • kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie
  • progi edukacyjne. Wybory edukacyjne i zawodowe. Motywacja
  • poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciel jako doradca
  • rynek edukacyjny i rynek pracy
  • praca opiekuńczo - wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych
  • zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania
  • bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem
  • współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

  • student posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju ucznia, jego socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych. Posiada też umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, a także doradztwa zawodowego. Student jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.
metody dydaktyczne

Zajęcia mają charakter wykładów. W ramach zajęć stosowane są metody:

  • podające (wykład, objaśnienia),
  • eksponujące (pokaz, ekspozycja),
  • problemowe (metody aktywizujące, dyskusje i debaty, metody rozwijające twórcze myślenie),
  • metody stymulujące aktywność intelektualną studenta.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny lub kolokwium z wykładanej problematyki uzupełnionej wiadomościami z podanej wcześniej literatury przedmiotu.

wykonanie: www.ansta.pl