symbol | jezyk |
1/5050 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Zajęcia z pedagogiki II etapu edukacyjnego oraz szkół ponadpodstawowych sprzyjają pogłębionej refleksji nad rozwojem ucznia na kolejnych etapach edukacyjnych. Celem przedmiotu jest zaprezentowanie studentom problemów pedagogicznych występujących w kształceniu i wychowaniu na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych. Szczególny nacisk położony jest na znajomość rozwoju fizycznego i psychicznego ucznia, a także problemów związanych z rozwojem zainteresowań i ambicji zawodowych. Zaakcentowana jest kwestia rozwoju społeczno-emocjonalnego i moralnego. Pedagogika II etapu edukacyjnego oraz szkół ponadpodstawowych ujawnia fakty z zakresu form aktywności młodzieży, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, a także bezpieczeństwa uczniów w szkole oraz współpracy szkoły ze środowiskiem.
TREŚCI PROGRAMOWE:
- sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości,
- formy aktywności młodzieży,
- kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie,
- progi edukacyjne. Wybory edukacyjne i zawodowe. Motywacja,
- poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciel jako doradca,
- rynek edukacyjny i rynek pracy,
- praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych,
- zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania,
- bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem,
- współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.
ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU:
- student poznaje sylwetkę rozwojową ucznia,
- student poznaje specyfikę pracy pedagoga na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstaowych,
- student rozpoznaje różnicę pracy pedagoga na I etapie edukacyjnym od pracy pedagogicznej na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych,
- student poznaje sens wysiłku nauczyciela i jego rolę w odnalezieniu przez ucznia właściwej drogi życiowej tak w sferze zawodowej, intelektualnej jak i interpersonalnej i moralnej.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- konieczne są wiadomości z pedagogiki I etapu edukacyjnego
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- pedagogika
- historia wychowania
|
bibliografia podstawowa |
- Cichoń Władysław, Wartości-człowiek-wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków 1996.
- Coles Robert, Inteligencja moralna dzieci, Poznań 1999.
- Cudowska Agata, Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok 2004.
- Czerny Janusz, Zarys pedagogiki aksjologicznej, Katowice 1998.
- Denek Kazimierz, Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
- Denek Kazimierz, Edukacja. Dziś-jutro, Leszno-Poznań-Żary 2006.
- Denek Kazimierz, Ku dobrej edukacji, Toruń-Leszno 2005.
- Denek Kazimierz, Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty, Poznań 2011.
- Denek Kazimierz, Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań-Toruń 1994.
- Edukacyjne tendencje XXI wieku, red. Anna Karpińska, Białystok 2005.
- Frączek Zofia, Edukacja aksjologiczna wobec potrzeb współczesności, Rzeszów 2002.
- Furmanek Waldemar, Człowiek-społeczeństwo-wychowanie, Rzeszów 1995.
- Gajda Janusz, Edukacja zorientowana na XXI wiek, Lublin 2000.
- Górniewicz Józef, Dylematy współczesnej edukacji, Toruń 2007.
- Hiszpańska Bogumiła, Pomóż młodzieży znaleźć wartości-drogowskazy, Warszawa 1994.
- Homplewicz Janusz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996.
- Matusewicz Czesław, Psychologia wartości, Warszawa-Poznań 1975.
- Ogrodzka-Mazur Ewa, Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo, Katowice 2007.
- Ostrowska Urszula, Aspekty aksjologiczne w edukacji, Olsztyn 2000.
- Ostrowska Urszula, Doświadczenie wartości edukacyjnych w szkole wyższej, Bydgoszcz 1998.
- Piwowarski Rafał, Dziecko, sukcesy i porażki, Warszawa 2007.
- Szymański Mirosław J., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, Warszawa 2000.
- Wilk Teresa, Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych, Kraków 2003.
- Wojciszke Bogdan, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.
- Woronowicz Wanda, Edukacja refleksyjna, Słupsk 2000.
- Woronowicz Wanda, Podmiotowość, dialog, wartości i refleksje w edukacji, Koszalin 1998.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Marynowicz-Hetka Ewa, Pedagogika społeczna, Warszawa 2006.
- Pedagogika, t. 1-2, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski,Warszawa 2003.
- Śliwerski Bogusław, Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej II RP, Warszawa 2009.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (K_W05, K_W11) - student operuje i wykorzystuje nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej (K_W06, K_W11) - student planuje i kieruje procesami kształcenia i wychowania (K_W09, K_W11) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student inspiruje i zachęca uczniów do realizacji życiowych zadań (K_U09) - student wspiera samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy oraz inspiruje do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (K_U09) - student organizuje pracę z uczniami, indywidualizuje zadania i dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (K_U09) - student umiejętnie współpracuje z zespołem wychowawczym, klasą, grupą uczniów (K_U09) - student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (K_U09) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- student wspiera samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy oraz inspiruje do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (K_K01) - student docenia potrzebę refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K04) - student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy zawodowej (K_K04) - student posługuje się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności (K_K04) - student rozumie znaczenie profesjonalizmu w wykonywanym zawodzie (K_K06, K_K07) - student jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły (K_K06, K_K07) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr Adriana Barska, | 1/5050/13675 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości
- formy aktywności młodzieży
- kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie
- progi edukacyjne. Wybory edukacyjne i zawodowe. Motywacja
- poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciel jako doradca
- rynek edukacyjny i rynek pracy
- praca opiekuńczo - wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych
- zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania
- bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem
- współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
- student posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju ucznia, jego socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych. Posiada też umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, a także doradztwa zawodowego. Student jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.
|
metody dydaktyczne |
Zajęcia mają charakter wykładów. W ramach zajęć stosowane są metody:
- podające (wykład, objaśnienia),
- eksponujące (pokaz, ekspozycja),
- problemowe (metody aktywizujące, dyskusje i debaty, metody rozwijające twórcze myślenie),
- metody stymulujące aktywność intelektualną studenta.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin ustny lub kolokwium z wykładanej problematyki uzupełnionej wiadomościami z podanej wcześniej literatury przedmiotu. |