Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia II etapu edukacyjnego i szkół ponadpodstawowych

symboljezyk
1/5049
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem okresu rozwojowego przypadającego na II etap edukacyjny i szkół ponadpodstawowych. Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • ukończenie przedmiotu psychologia ogólna i psychologia I etapu edukacyjnego
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • psychologia muzyki
bibliografia podstawowa
  1. Birch Ann, Malim Tony, Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa 1999.
  2. Brophy Jere, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2000.
  3. Turner Jeffrey S., Helms Donald B., Rozwój człowieka, Warszawa 1999.
bibliografia uzupełniająca
  1. Faber Adele, Mazlish Elaine, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Poznań 1998.
efekty kształcenia - wiedza

- student wie, jakie czynniki wpływają na rozwój człowieka, także w kontekście rozwoju muzycznego (K_W02)
- student wie, w jaki sposób rozwijać potencjał twórczy młodego człowieka (K_W02)
- student zna psychologiczne podstawy wychowania i kształcenia (K_W11)
- student zna przebieg rozwoju na innych etapach edukacyjnych i wie, w jaki sposób czynnik ten determinuje działania pedagogiczne nauczyciela (K_W11)

efekty kształcenia - umiejętności

- student wzbogaca warsztat pedagogiczny poprzez nabycie wiedzy o specyfice rozwoju na innych etapach edukacyjnych (K_U03)
- student porównuje poszczególne koncepcje rozwoju (K_U03)
- student konstruuje sposoby pomocy dla młodzieży z zaburzeniami rozwoju, student ocenia sposoby motywowania młodzieży i ich przydatność w praktyce pedagogicznej, student rozpoznaje przyczyny trudności szkolnych u młodzieży na innych etapach edukacyjnych (K_U09)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania i posiada umiejętności krytycznej oceny własnych działań twórczych (K_K06)
- potrafi nawiązać kontakt z młodzieżą (K_K07, K_K08)
- nawiązuje współpracę w grupie (K_K07, K_K08)
- jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych (K_K07, K_K08)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczeniemgr Eliza Ludkiewicz, 1/5049/13674
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Przypomnienie i usystematyzowanie terminów z zakresu psychologii rozwojowej oraz koncepcji rozwoju człowieka.
  2. Rozwój młodzieży w II etapie edukacyjnym i szkół ponadpodstawowych - rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy, moralny.
  3. Rozwój tożsamości w okresie adolescencji oraz czynniki zaburzające ten proces.
  4. Problemy i trudności w okresie adolescencji - bunt młodzieńczy, depresja i próby samobójcze, zaburzenia odżywiania, problemy seksualne, uzależnienia, problemy w rodzinie.
  5. Trudności w uczeniu się i sposoby wpierania rozwoju młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  6. Relacje nauczyciel-nastolatek
  7. Osobowość nauczyciela, cechy nauczyciela, stres nauczyciela.
metody dydaktyczne
  • wykład z prezentacją multimedialną
  • dyskusja
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność)
  • egzamin pisemny
wykonanie: www.ansta.pl