Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Psychologia II etapu edukacyjnego i szkół ponadpodstawowych
symbol | jezyk |
1/5049 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem okresu rozwojowego przypadającego na II etap edukacyjny i szkół ponadpodstawowych. Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- ukończenie przedmiotu psychologia ogólna i psychologia I etapu edukacyjnego
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
|
bibliografia podstawowa |
- Birch Ann, Malim Tony, Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa 1999.
- Brophy Jere, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2000.
- Turner Jeffrey S., Helms Donald B., Rozwój człowieka, Warszawa 1999.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Faber Adele, Mazlish Elaine, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Poznań 1998.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student wie, jakie czynniki wpływają na rozwój człowieka, także w kontekście rozwoju muzycznego (K_W02) - student wie, w jaki sposób rozwijać potencjał twórczy młodego człowieka (K_W02) - student zna psychologiczne podstawy wychowania i kształcenia (K_W11) - student zna przebieg rozwoju na innych etapach edukacyjnych i wie, w jaki sposób czynnik ten determinuje działania pedagogiczne nauczyciela (K_W11) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student wzbogaca warsztat pedagogiczny poprzez nabycie wiedzy o specyfice rozwoju na innych etapach edukacyjnych (K_U03) - student porównuje poszczególne koncepcje rozwoju (K_U03) - student konstruuje sposoby pomocy dla młodzieży z zaburzeniami rozwoju, student ocenia sposoby motywowania młodzieży i ich przydatność w praktyce pedagogicznej, student rozpoznaje przyczyny trudności szkolnych u młodzieży na innych etapach edukacyjnych (K_U09) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania i posiada umiejętności krytycznej oceny własnych działań twórczych (K_K06) - potrafi nawiązać kontakt z młodzieżą (K_K07, K_K08) - nawiązuje współpracę w grupie (K_K07, K_K08) - jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych (K_K07, K_K08) |
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | mgr Eliza Ludkiewicz, | 1/5049/13674 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Przypomnienie i usystematyzowanie terminów z zakresu psychologii rozwojowej oraz koncepcji rozwoju człowieka.
- Rozwój młodzieży w II etapie edukacyjnym i szkół ponadpodstawowych - rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy, moralny.
- Rozwój tożsamości w okresie adolescencji oraz czynniki zaburzające ten proces.
- Problemy i trudności w okresie adolescencji - bunt młodzieńczy, depresja i próby samobójcze, zaburzenia odżywiania, problemy seksualne, uzależnienia, problemy w rodzinie.
- Trudności w uczeniu się i sposoby wpierania rozwoju młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Relacje nauczyciel-nastolatek
- Osobowość nauczyciela, cechy nauczyciela, stres nauczyciela.
|
metody dydaktyczne |
- wykład z prezentacją multimedialną
- dyskusja
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność)
- egzamin pisemny
|