Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Propedeutyka kompozycji
symbol | jezyk |
1/5048 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem nauczania propedeutyki kompozycji jest
zapoznanie studenta z podstawowymi elementami warsztatu kompozytorskiego
poprzez tworzenie własnych utworów oraz ich krytyczną analizę w czasie zajęć. Założeniem
przedmiotu jest zainicjowanie samodzielnej działalności twórczej studenta. Efektem
nauczania tego przedmiotu jest wypracowanie przez studenta samodzielnych prac
kompozytorskich reprezentujących dziedziny twórczości kompozytorskiej powiązane
z praktyką dyrygencką, w szczególności muzykę zespołową. Dodatkowym efektem
nauczania jest pogłębienie wiedzy i umiejętności w dziedzinie instrumentacji i
notacji orkiestrowej. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- umiejętność gry na fortepianie w stopniu co
najmniej podstawowym
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- uczestnictwo w koncertach i festiwalach muzyki
współczesnej
|
bibliografia podstawowa |
- Baculewski Krzysztof, Współczesność 1939-1974, (Historia Muzyki Polskiej, t. 7, cz. 1), Warszawa 1996.
- Strzelecki Paweł, „Nowy romantyzm" w twórczości kompozytorów polskich, Kraków 2006.
- Nowak Anna, Współczesny koncert polski: przemiany gatunku, Bydgoszcz 1997.
- Kowalska-Zając Ewa, XX-wieczny kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów polskich – przemiany, nurty, idee, Łódź 2005.
|
bibliografia uzupełniająca |
- |
efekty kształcenia - wiedza |
- rozumie i wyjaśnia procesy rozwojowe zachodzące w muzyce XX wieku (K_W02) - rozumie i objaśnia własny proces twórczy w odniesieniu do zastanej twórczości muzycznej (K_W02, K_W04) - student potrafi scharakteryzować twórczość muzyczną XX i XXI wieku w aspekcie stylistycznym i gatunkowym (K_W03, K_W08) - objaśnia podstawowe elementy warsztatu kompozytorskiego (K_W04) - rozumie i wyjaśnia sposoby zastosowania w kompozycji nowszych technologii (K_W04, K_W08, K_W10) - korzysta ze źródeł literaturowych, także w językach obcych (angielski, rosyjski, niemiecki) (K_W05) - orientuje się w ekonomicznym i prawnym aspekcie zawodu kompozytora (K_W09) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie kompozycji (K_U01, K_U05) - jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej kompozytora (K_U02) - prowadzi samodzielne wnioskowania w oparciu o analizę partytur (K_U04) - opanował warsztat techniczny w zakresie twórczości kompozytorskiej (K_U08) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów (K_K01, K_K03) - realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikające z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji (K_K02) - posiada umiejętność krytycznej oceny utworu muzycznego (K_K06) - ocenia i krytykuje dzieła i wykonania muzyki XX i XXI wieku (K_W06) |
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Andrzej Dziadek, | 1/5048/13670 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- wskazanie na specyfikę procesu komponowania
- uświadomienie potrzeby nabycia wiedzy o procesach rządzących twórczością muzyczną
- przekazanie wiedzy o faktach historycznych dotyczących muzyki XX i XXI wieku
- przygotowanie do działalności w charakterze kompozytora
- wykształcenie umiejętności tworzenia form muzycznych
- pogłębienie umiejętności formułowania tez naukowych w oparciu o wiedzę zaczerpniętą ze źródeł literaturowych polsko- i obcojęzycznych
- wykształcenie świadomości konieczności podejmowania samokształcenia i dokonywania samodzielnego wyboru źródeł wiedzy
- przegląd wybranych partytur kompozytorów polskich, klasyków muzyki XX wieku oraz kompozytorów współczesnych (m.in. W. Lutosławski, K. Penderecki, H.M. Górecki, W. Kilar, O. Messiaen, J. Cage, L. Berio, L. Nono, K. Stockhausen, G. Ligeti, F. Burt, G. Scelsi, A. Sznitke, A. Pärt
- wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej: „Warszawska Jesień”, „Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich”, „Musica Polonica Nova”, „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”, Festiwal „Laboratorium”, „Poznańska Wiosna Muzyczna” i in.)
|
metody dydaktyczne |
- |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Poszczególne semestry zajęć kończą się zaliczeniem
z oceną - na podstawie
przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji.
Ilość utworów będących przedmiotem zaliczenia jest uzależniona od wielkości
aparatu wykonawczego i czasu trwania. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Andrzej Dziadek, | 1/5048/13671 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- wskazanie na specyfikę procesu komponowania
- uświadomienie potrzeby nabycia wiedzy o procesach rządzących twórczością muzyczną
- przekazanie wiedzy o faktach historycznych dotyczących muzyki XX i XXI wieku
- przygotowanie do działalności w charakterze kompozytora
- wykształcenie umiejętności tworzenia form muzycznych
- pogłębienie umiejętności formułowania tez naukowych w oparciu o wiedzę zaczerpniętą ze źródeł literaturowych polsko- i obcojęzycznych
- wykształcenie świadomości konieczności podejmowania samokształcenia i dokonywania samodzielnego wyboru źródeł wiedzy
- Przegląd wybranych partytur kompozytorów polskich, klasyków muzyki XX wieku oraz kompozytorów współczesnych (m.in. W. Lutosławski, K. Penderecki, H.M. Górecki, W. Kilar, O. Messiaen, J. Cage, L. Berio, L. Nono, K. Stockhausen, G. Ligeti, F. Burt, G. Scelsi, A. Sznitke, A. Pärt
- wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej: „Warszawska Jesień”, „Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich”, „Musica Polonica Nova”, „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”, Festiwal „Laboratorium”, „Poznańska Wiosna Muzyczna” i in.)
|
metody dydaktyczne |
- |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Poszczególne semestry zajęć kończą się zaliczeniem z oceną - na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem zaliczenia jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. |