Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Orkiestra kameralna Pro Musica Nova
symbol | jezyk |
1/5044 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Orkiestra jest przedmiotem nieobowiązkowym realizowanym na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Kształcenie ma na celu w szczególności:
- poznawanie literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku,
- przybliżenie muzykom orkiestry głównych stylów i kierunków muzyki współczesnej poprzez próby praktycznej realizacji współczesnych partytur (w tym partytur autorstwa studentów klasy kompozycji) w czasie zajęć,
- poszerzanie wiedzy z zakresu kameralistyki ze szczególnym oparciem na środki i techniki,
- wykonawcze muzyki XX i XXI wieku,
- pogłębianie umiejętności czytania a'vista,
- przygotowanie do gry w zespołach orkiestrowych,
- uświadomienie konieczności dyscypliny instrumentalnej w zakresie realizacji elementów dzieła muzycznego,
- nauka wzajemnego słuchania,
- rozwijanie umiejętności prawidłowego odczytywania i reagowania na ruchy dyrygenta, w szczególności w zakresie technik dyrygenckich stosowanych w wykonawstwie szeroko pojętej muzyki współczesnej.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- zdany egzamin wstępny na studia I lub II stopnia
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- propedeutyka muzyki współczesnej
|
bibliografia podstawowa |
- |
bibliografia uzupełniająca |
- |
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada wiedzę i swobodę w interpretowaniu utworów ze szczególnym uwzględnieniem szeroko pojętej muzyki współczesnej (K_W04, K_W05) - dysponuje wiedzą dotyczącą szeroko pojętej muzyki współczesnej, różnorodnych nurtów i kierunków estetycznych obecnych w ostatnich dziesięcioleciach (K_W04, K_W08, K_W10) - posiada możliwość świadomego rozpoznawania i rozumienia przemian zachodzących w wykonawstwie muzyki najnowszej, jak i nowych kierunków w kompozycji (K_W04, K_W08, K_W10) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- umie zastosować wiedzę dotyczącą elementów dzieła muzycznego a także wzorców budowy formalnej utworów (K_U01) - opanował czytanie nut w stopniu wystarczającym zarówno dla zrozumienia muzyki, jak i dla biegłego czytania a’vista (K_U02, K_U05) - poznał efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę (K_U05) - przyswoił dobre nawyki dotyczące umiejętności ćwiczenia i pracy podczas prób (K_U05) - przyswoił formy zachowań związane z występami publicznymi (K_U06) - posiada umiejętność swobodnego kształtowania muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego (K_U07) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- nabył doświadczenie w pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań (K_K03, K_K05, K_K06, K_K07) - posiada umiejętności komunikowania się i integrowania z innymi osobami w zespole (K_K03, K_K05, K_K06, K_K07) - posiada umiejętności organizacji pracy zespołowej w ramach realizacji przedsięwzięć artystycznych (K_K03, K_K05, K_K06, K_K07) - zdobył doświadczenie związane z procesami motywacji pracy w grupie (K_K07, K_K08) |
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Szymon Morus, | 1/5044/13663 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry, w tym: nabycie nawyku i umiejętności niezbędnych w szczególności przy wykonywaniu muzyki współczesnej:
- realizacja nowych technicznych środków wykonawczych oraz niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku,
- dążenia do topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
- rytmiczna precyzja,
- dbałość o szczegóły wszystkich detali,
- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta w szczególności dotyczących kompozycji XX i XXI wieku,
- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku,
- ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku,
- zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej, a w konsekwencji otwarcie na nową estetykę,
- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
- przełamywanie i opanowanie tremy.
|
metody dydaktyczne |
Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrza lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Przedmiot zaliczany i oceniany jest na podstawie obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Szymon Morus, | 1/5044/13664 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry, w tym: nabycie nawyku i umiejętności niezbędnych w szczególności przy wykonywaniu muzyki współczesnej:
- realizacja nowych technicznych środków wykonawczych oraz niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku,
- dążenia do topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
- rytmiczna precyzja,
- dbałość o szczegóły wszystkich detali,
- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta w szczególności dotyczących kompozycji XX i XXI wieku,
- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku,
- ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku,
- zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej, a w konsekwencji otwarcie na nową estetykę,
- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
- przełamywanie i opanowanie tremy.
|
metody dydaktyczne |
Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrza lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Przedmiot zaliczany i oceniany jest na podstawie obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Szymon Morus, | 1/5044/13665 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry, w tym: nabycie nawyku i umiejętności niezbędnych w szczególności przy wykonywaniu muzyki współczesnej:
- realizacja nowych technicznych środków wykonawczych oraz niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku,
- dążenia do topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
- rytmiczna precyzja,
- dbałość o szczegóły wszystkich detali,
- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta w szczególności dotyczących kompozycji XX i XXI wieku,
- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku,
- ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku,
- zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej, a w konsekwencji otwarcie na nową estetykę,
- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
- przełamywanie i opanowanie tremy.
|
metody dydaktyczne |
Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrza lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Przedmiot zaliczany i oceniany jest na podstawie obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Szymon Morus, | 1/5044/13666 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry, w tym: nabycie nawyku i umiejętności niezbędnych w szczególności przy wykonywaniu muzyki współczesnej:
- realizacja nowych technicznych środków wykonawczych oraz niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku,
- dążenia do topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
- rytmiczna precyzja,
- dbałość o szczegóły wszystkich detali,
- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta w szczególności dotyczących kompozycji XX i XXI wieku,
- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku,
- ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku,
- zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej, a w konsekwencji otwarcie na nową estetykę,
- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
- przełamywanie i opanowanie tremy.
|
metody dydaktyczne |
Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrza lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Przedmiot zaliczany i oceniany jest na podstawie obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów. |