symbol | jezyk |
1/5043 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w zakresie nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia
- poznanie i ocena programów nauczania
- przegląd stosowanych metod nauczania w ujęciu historycznym i współczesnym
- nauka prowadzenia lekcji szkolnej i oceny pracy ucznia
- przygotowanie do korzystania z materiałów dydaktycznych
- konstrukcja autorskich programów nauczania
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- ukończony kurs kształcenia słuchu w wymiarze minimum 4 semestrów
- umiejętność gry na fortepianie
- znajomość praktyczna harmonii funkcyjnej
- znajomość literatury muzycznej przydatnej do dyktand muzycznych
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- ukończone kursy przedmiotów: zasady muzyki, harmonia, ćwiczenia harmoniczne, historia muzyki z literaturą
- znajomość zasad prawidłowej emisji głosu
- umiejętność improwizacji fortepianowej
|
bibliografia podstawowa |
- Anczykowska-Wysocka Wiesława, Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem, (Prace specjalne 62), Gdańsk 2004.
- Anczykowska-Wysocka Wiesława, Dopierała Dagmara, Głowski Eugeniusz, Kowalska-Pińczak Alina, Szyszko Romuald, Świercz Teresa, Przestrzenie wyobraźni muzycznej. Od tonalności po atonalność, red. Alina Kowalska-Pińczak, Gdańsk 2011.
- Ćwiklińska Maria, Rogozińska Małgorzata, Dyktanda elementarne I-V, Warszawa 2005.
- Dobrowolska-Marucha Danuta, Dyktanda muzyczne, Kraków 2003.
- Kowalska-Pińczak Alina, Kształcenie słyszenia linearnego - od tonalności do atonalności, Gdańsk 2000.
- Kozłowska-Lewna Alicja, Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, (Prace specjalne 68), Gdańsk 2006.
- Malko Dorota, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, Warszawa 1990.
- Smoczyńska-Nachtman Urszula, Rozśpiewane przedszkole, Warszawa 1982.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Kanony. Antologia, red. Włodzimierz Sołtysik, Warszawa 1998 i in.
- Michniewicz Beata M., Kształcenie słuchu na wesoło. Ćwiczenia i dyktanda muzyczne dla klas 1-3 szkoły podstawowej I stopnia, Warszawa 2000.
- Smoczyńska-Nachtman Urszula, Chrzanowska Renata, Śpiewam, słucham, gram - podręcznik dla uczniów I klasy szkoły muzycznej I stopnia, Warszawa 1995.
- Wacholc Maria, Solfeż elementarny, (Podręcznik dla klas I-III), Warszawa 2000.
- Wacholc Maria, Solfeż elementarny, (Podręcznik dla klasy IV-VI), Warszawa 2001.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada wiedzę w zakresie postępowania metodycznego w różnych sytuacjach praktyki szkolnej (K_W02) - posiada wiedzę o metodach stosowanych w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia (K_W02, K_W11) - posiada wiedzę wzorów improwizacji fortepianowej niezbędnej do praktyki prowadzenia lekcji kształcenia słuchu od fortepianu (K_W10) - posiada wiedzę z zakresu psychologii muzyki i podstaw pedagogiki (K_W11) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- posiada umiejętność opanowania stresu podczas prowadzenia praktyki lekcji szkolnej (K_U04, K_U09) - wykazuje umiejętność właściwego wyboru interesującej dzieci i młodzież literatury muzycznej do praktyki zajęć z kształcenia słuchu (K_U04, K_U09) - potrafi utworzyć autorski program nauczania w oparciu o wiedzę psychologiczną i pedagogiczną (K_U04, K_U09) - potrafi przeprowadzić bez zastrzeżeń lekcję szkolną w zakresie przedmiotu kształcenie słuchu (K_U04, K_U09) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- potrafi zaprezentować własne koncepcje edukacji muzycznej (K_K01) - operuje w praktyce szkolnej poprawnym językiem i prawidłową terminologią muzyczną (K_K01) - wykazuje inwencję i twórczą postawę w pracy z dziećmi i młodzieżą (K_K01, K_K07) - potrafi kontrolować emocje i zachować właściwą dla przyszłego nauczyciela postawę (K_K01, K_K07) - rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia własnego słuchu muzycznego (K_K04) - zachowuje umiejętność adaptowania się do zmiennych warunków pracy w szkolnictwie muzycznym (K_K07) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/5043/13662 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- analiza programu nauczania kształcenia słuchu dla szkół muzycznych I i II stopnia { Dziennik Ustaw Nr 138, poz. 1164 s. 8831 oraz s.8864}
- przegląd poglądów na rozwój słuchu muzycznego i charakterystyka jego parametrów
- analiza literatury metodycznej do nauczania muzyki w przedszkolu
- metody badania słuchu dziecka w wieku przedszkolnym i klasyfikacja testów przydatności do edukacji muzycznej
- prowadzenie wybranych elementów lekcji szkolnej
- metody testowania i ocena poziomu słuchu w klasach szkoły muzycznej I stopnia
- nauka improwizacji ćwiczeń słuchowych
- nauka improwizacji harmonicznej do zadań słuchowo - pamięciowych
- efektem kształcenia powinna być nabyta umiejętność przeprowadzenia lekcji szkolnej w klasach szkoły muzycznej I stopnia oraz właściwy wybór zadań testowych i dyktand dla wybranej klasy.
- praktyka realizacji fragmentów lekcji kształcenia słuchu na grupie symulacyjnej w klasach IV-VI oraz w klasach szkoły muzycznej II stopnia
- konstrukcja wzorcowego konspektu lekcyjnego
- analiza zbiorów dyktand i materiałów pomocniczych do nauki kształcenia słuchu
- wybór literatury muzycznej do notacji różnego rodzaju dyktand
- wskazania metodyczne do nauki KS w szkole muzycznej I i II stopnia
- konstrukcja wraz z propozycja punktacji testów i tematów egzaminacyjnych na etapach końcowych edukacji szkolnej I i II stopnia
|
metody dydaktyczne |
- obserwacja zajęć w szkole muzycznej I stopnia oraz obserwacja ćwiczeń realizowanych przez pedagoga przedmiotu
- realizacja badań słuchu w formie czynnej i testami
- praktyka improwizacji melodyczno-harmonicznej przy fortepianie
- realizacja zajęć lekcyjnych - praktyka na grupie studenckiej
- metoda cyfrowa J.J. Rousseau
- metoda autorska - dźwięków prowadzących A. Kowalskiej-Pińczak
- obserwacja lekcji szkolnych - hospitacja
- praktyka prowadzenia lekcji szkolnej
- praca w domu - komponowanie testów, dyktand, wybór zadań słuchowych z literatury muzycznej
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- frekwencja nie mniejsza niż 80 %
- przeprowadzenie hospitacji zajęć w szkolnictwie muzycznym I stopnia (3 lekcje)
- zaliczenie wskazanych ćwiczeń improwizacyjnych
- przeprowadzenie zajęć muzyczno-ruchowych na grupie przedszkolnej
- konstrukcja testu badania słuchu muzycznego w grupie 6-latków
- hospitacja 2 zajęć lekcyjnych w szkole muzycznej II stopnia
- zaliczenie wskazanych prac seminaryjnych
|