Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka nauczania kształcenia słuchu

symboljezyk
1/5043
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w zakresie nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia
  • poznanie i ocena programów nauczania
  • przegląd stosowanych metod nauczania w ujęciu historycznym i współczesnym
  • nauka prowadzenia lekcji szkolnej i oceny pracy ucznia
  • przygotowanie do korzystania z materiałów dydaktycznych
  • konstrukcja autorskich programów nauczania
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • ukończony kurs kształcenia słuchu w wymiarze minimum 4 semestrów
  • umiejętność gry na fortepianie
  • znajomość praktyczna harmonii funkcyjnej
  • znajomość literatury muzycznej przydatnej do dyktand muzycznych
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • ukończone kursy przedmiotów: zasady muzyki, harmonia, ćwiczenia harmoniczne, historia muzyki z literaturą
  • znajomość zasad prawidłowej emisji głosu
  • umiejętność improwizacji fortepianowej
bibliografia podstawowa
  1. Anczykowska-Wysocka Wiesława, Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem, (Prace specjalne 62), Gdańsk 2004.
  2. Anczykowska-Wysocka Wiesława, Dopierała Dagmara, Głowski Eugeniusz, Kowalska-Pińczak Alina, Szyszko Romuald, Świercz Teresa, Przestrzenie wyobraźni muzycznej. Od tonalności po atonalność, red. Alina Kowalska-Pińczak, Gdańsk 2011.
  3. Ćwiklińska Maria, Rogozińska Małgorzata, Dyktanda elementarne I-V, Warszawa 2005.
  4. Dobrowolska-Marucha Danuta, Dyktanda muzyczne, Kraków 2003.
  5. Kowalska-Pińczak Alina, Kształcenie słyszenia linearnego - od tonalności do atonalności, Gdańsk 2000.
  6. Kozłowska-Lewna Alicja, Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, (Prace specjalne 68), Gdańsk 2006.
  7. Malko Dorota, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, Warszawa 1990.
  8. Smoczyńska-Nachtman Urszula, Rozśpiewane przedszkole, Warszawa 1982.
bibliografia uzupełniająca
  1. Kanony. Antologia, red. Włodzimierz Sołtysik, Warszawa 1998 i in.
  2. Michniewicz Beata M., Kształcenie słuchu na wesoło. Ćwiczenia i dyktanda muzyczne dla klas 1-3 szkoły podstawowej I stopnia, Warszawa 2000.
  3. Smoczyńska-Nachtman Urszula, Chrzanowska Renata, Śpiewam, słucham, gram - podręcznik dla uczniów I klasy szkoły muzycznej I stopnia, Warszawa 1995.
  4. Wacholc Maria, Solfeż elementarny, (Podręcznik dla klas I-III), Warszawa 2000.
  5. Wacholc Maria, Solfeż elementarny, (Podręcznik dla klasy IV-VI), Warszawa 2001.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę w zakresie postępowania metodycznego w różnych sytuacjach praktyki szkolnej (K_W02)
- posiada wiedzę o metodach stosowanych w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia (K_W02, K_W11)
- posiada wiedzę wzorów improwizacji fortepianowej niezbędnej do praktyki prowadzenia lekcji kształcenia słuchu od fortepianu (K_W10)
- posiada wiedzę z zakresu psychologii muzyki i podstaw pedagogiki (K_W11)

efekty kształcenia - umiejętności

- posiada umiejętność opanowania stresu podczas prowadzenia praktyki lekcji szkolnej (K_U04, K_U09)
- wykazuje umiejętność właściwego wyboru interesującej dzieci i młodzież literatury muzycznej do praktyki zajęć z kształcenia słuchu (K_U04, K_U09)
- potrafi utworzyć autorski program nauczania w oparciu o wiedzę psychologiczną i pedagogiczną (K_U04, K_U09)
- potrafi przeprowadzić bez zastrzeżeń lekcję szkolną w zakresie przedmiotu kształcenie słuchu (K_U04, K_U09)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- potrafi zaprezentować własne koncepcje edukacji muzycznej (K_K01)
- operuje w praktyce szkolnej poprawnym językiem i prawidłową terminologią muzyczną (K_K01)
- wykazuje inwencję i twórczą postawę w pracy z dziećmi i młodzieżą (K_K01, K_K07)
- potrafi kontrolować emocje i zachować właściwą dla przyszłego nauczyciela postawę (K_K01, K_K07)
- rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia własnego słuchu muzycznego (K_K04)
- zachowuje umiejętność adaptowania się do zmiennych warunków pracy w szkolnictwie muzycznym (K_K07)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczeniedr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/5043/13662
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • analiza programu nauczania kształcenia słuchu dla szkół muzycznych I i II stopnia { Dziennik Ustaw Nr 138, poz. 1164 s. 8831 oraz s.8864}
  • przegląd poglądów na rozwój słuchu muzycznego i charakterystyka jego parametrów
  • analiza literatury metodycznej do nauczania muzyki w przedszkolu
  • metody badania słuchu dziecka w wieku przedszkolnym i klasyfikacja testów przydatności do edukacji muzycznej
  • prowadzenie wybranych elementów lekcji szkolnej
  • metody testowania i ocena poziomu słuchu w klasach szkoły muzycznej I stopnia
  • nauka improwizacji ćwiczeń słuchowych
  • nauka improwizacji harmonicznej do zadań słuchowo - pamięciowych
  • efektem kształcenia powinna być nabyta umiejętność przeprowadzenia lekcji szkolnej w klasach szkoły muzycznej I stopnia oraz właściwy wybór zadań testowych i dyktand dla wybranej klasy.
  • praktyka realizacji fragmentów lekcji kształcenia słuchu na grupie symulacyjnej w klasach IV-VI oraz w klasach szkoły muzycznej II stopnia
  • konstrukcja wzorcowego konspektu lekcyjnego
  • analiza zbiorów dyktand i materiałów pomocniczych do nauki kształcenia słuchu
  • wybór literatury muzycznej do notacji różnego  rodzaju dyktand
  • wskazania metodyczne do nauki KS w szkole muzycznej I i II stopnia
  • konstrukcja wraz z propozycja punktacji testów i tematów egzaminacyjnych na etapach końcowych edukacji szkolnej I i II stopnia
metody dydaktyczne
  • obserwacja zajęć w szkole muzycznej I stopnia oraz obserwacja ćwiczeń realizowanych przez pedagoga przedmiotu
  • realizacja badań słuchu w formie czynnej i testami
  • praktyka improwizacji melodyczno-harmonicznej przy fortepianie
  • realizacja zajęć lekcyjnych - praktyka na grupie studenckiej
  • metoda cyfrowa J.J. Rousseau
  • metoda autorska - dźwięków prowadzących A. Kowalskiej-Pińczak
  • obserwacja lekcji szkolnych - hospitacja
  • praktyka prowadzenia lekcji szkolnej
  • praca w domu - komponowanie testów, dyktand, wybór zadań słuchowych z literatury muzycznej
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • frekwencja nie mniejsza niż 80 %
  • przeprowadzenie hospitacji zajęć w szkolnictwie muzycznym I stopnia (3 lekcje)
  • zaliczenie wskazanych ćwiczeń improwizacyjnych
  • przeprowadzenie zajęć muzyczno-ruchowych na grupie przedszkolnej
  • konstrukcja testu badania słuchu muzycznego w grupie 6-latków
  • hospitacja 2 zajęć lekcyjnych w szkole muzycznej II stopnia
  • zaliczenie wskazanych prac seminaryjnych
wykonanie: www.ansta.pl