Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kontrapunkt - fuga

symboljezyk
1/5039
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • poznanie techniki polifonicznej w zakresie fugi jedno- i wielotematowej, instrumentalnej i wokalnej
  • nabycie umiejętności tworzenia różnorodnych form fugi na różne składy wykonawcze w fakturze 3- i 4-głosowej
  • opanowanie umiejętności analizy różnych form fugi

Podstawowym celem przedmiotu kontrapunkt-fuga na Wydziale I jest wykształcenie u studentów dyrygentury umiejętności praktyki kontrapunktycznej w zakresie formy fugi. Uczący się powinni swobodnie poruszać się w jej problematyce w aspekcie analitycznym, teoretycznym, jak i praktycznym. Zespół tych umiejętności będzie szczególnie przydatny w ich przyszłej pracy zawodowej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od studentów wymaga się przede wszystkim systematyki działania, postępowania celowego i świadomego w odniesieniu do danego problemu kontrapunktycznego. Wymaga się więc wysokiej frekwencji w ramach każdego semestru. Wynika to głównie z konieczności kontroli przez prowadzącego przedmiot postępów studenta, co jest podstawą do sprawiedliwej i obiektywnej oceny jego pracy.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa
  1. Kucharski Lech, Fugi organowe J. S. Bacha, (Zeszyty Naukowe XXI-XXII), Gdańsk 1983.
  2. Kucharski Lech, Rozwój formy fugi u Bacha na przykładzie jego dzieł organowych, w: Arcana musicale, Łódź 1999.
  3. Podhajski Marek, Formy muzyczne, (wykład 11, 12), Warszawa 1991.
  4. Sikorski Kazimierz, Kontrapunkt, t. 3, Kraków 1957.
bibliografia uzupełniająca
  1. Chomiński Józef M., Historia harmonii i kontrapunktu, t. 1-3, Kraków 1960-1990.
  2. Poszowski Antoni, Harmonia systemu tonalnego dur-moll, Gdańsk 2001.
  3. Szlagowska Danuta, Muzyka baroku, Gdańsk 1998.
  4. Zavarský Ernest, J.S. Bach, Kraków 1985.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada znajomość polifonicznej literatury muzycznej będącej przyszłym repertuarem wykonawczym (K_W01)
- ma umiejętność tworzenia głównych form polifonicznych (K_W03, K_W08)
- posiada zrozumienie relacji między teoretyczną wiedzą o polifonii i praktyką oraz zdolność do ich integracji (K_W09)
- poszerza swoją wiedzę o improwizację w fakturze polifonicznej (K_W10)

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi zastosować wiedzę w zakresie form polifonicznych do realizacji własnych koncepcji artystycznych (K_U01, K_U05)
- w oparciu o wiedzę o polifonii interpretuje utwory polifoniczne zgodnie z wymogami stylistycznymi (K_U02)
- posiada umiejętność swobodnej wypowiedzi na temat interpretacji dzieł polifonicznych (K_U02, K_U04)
- posiada wiedzę do umiejętności improwizowania w fakturze polifonicznej (K_U08)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę pogłębiania swojej wiedzy w zakresie polifonii (K_K01)
- jest kompetentny i zdolny do wykorzystania zdobytej wiedzy w różnorodnych działaniach kulturotwórczych (K_K02)
- posiada zdolność krytycznej samooceny podejmowanych działań związanych z polifonią (K_K06)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 1/5039/13654
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • fuga wokalna w aspekcie teoretycznym, analitycznym i praktycznym
  • pogłębienie wiadomości o fudze jednotematowej w aspekcie analitycznym
  • tworzenie fug jednotematowych w fakturze 3- i 4-głosowej (fortepianowych, organowych, kameralnych)
  • fuga wielotematowa w aspekcie teoretycznym i analitycznym

Materiał analityczny:

J.S. Bach:

  • Das Wohltemperierte Klavier, t. II
  • Die Kunst der Fuge
  • Fugi organowe
metody dydaktyczne

Kurs obejmuje zajęcia poświęcone analizie najważniejszych bachowskich dzieł w zakresie fugi jako wzorców dla tworzenia własnych zadań. Koncepcje i szczegółowe zagadnienia tych ćwiczeń dyskutowane są na zajęciach. Praktyka twórcza obejmuje wszystkie treści programowe danego semestru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie semestru z oceną dokonane zostaje na podstawie wykonanych przez studenta ćwiczeń oraz przez sprawdzenie nabytej wiedzy teoretycznej i umiejętności analitycznych w ramach kolokwium.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 1/5039/13655
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • fuga wokalna w aspekcie teoretycznym, analitycznym i praktycznym
  • pogłębienie wiadomości o fudze jednotematowej w aspekcie analitycznym
  • tworzenie fug jednotematowych w fakturze 3- i 4-głosowej (fortepianowych, organowych, kameralnych)
  • fuga wielotematowa w aspekcie teoretycznym i analitycznym

Materiał analityczny:

J.S. Bach:

  • Das Wohltemperierte Klavier, t. II
  • Die Kunst der Fuge
  • Fugi organowe
metody dydaktyczne

Kurs obejmuje zajęcia poświęcone analizie najważniejszych bachowskich dzieł w zakresie fugi jako wzorców dla tworzenia własnych zadań. Koncepcje i szczegółowe zagadnienia tych ćwiczeń dyskutowane są na zajęciach. Praktyka twórcza obejmuje wszystkie treści programowe danego semestru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie semestru z oceną dokonane zostaje na podstawie wykonanych przez studenta ćwiczeń oraz przez sprawdzenie nabytej wiedzy teoretycznej i umiejętności analitycznych w ramach kolokwium.

wykonanie: www.ansta.pl