Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Podstawy dydaktyki

symboljezyk
1/5029
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • poznanie najnowszych nurtów refleksji pedagogicznej
  • zachęcanie do refleksji krytyczno–hermeneutycznej
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa
  1. Homplewicz Janusz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996.
  2. Janowski Andrzej, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002.
  3. Kwiatkowska Henryka, Tożsamość nauczycieli, Gdańsk 2004.
  4. Niemierko Bolesław, Kształcenie według wymagań, w: Pedagogika w pokoju nauczycielskim, red. Krzysztof Kruszewski, Warszawa 2000.
  5. Podstawy nauk o wychowaniu, (Pedagogika, t. 1), red. Bogusław Śliwerski, Gdańsk 2006.
  6. Pedagogika, t. 1-2, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, Warszawa 2003.
  7. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, (Pedagogika, t. 2), red. Bogusław Śliwerski, Gdańsk 2006.
  8. Sęk Helena, Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie, Warszawa 2000.
  9. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, (Pedagogika, t. 3), red. Bogusław Śliwerski, Gdańsk 2006.
  10. Śliwerski Bogusław, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
bibliografia uzupełniająca

-

efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę na temat głównych pojęć dotyczących dydaktyki ogólnej (K_W02)
- zna problemy przemian dydaktyki jako nauki (K_W02)
- zna problemy kształcenia ogólnego i zawodowego (muzycznego) (K_W02)
- wyjaśnia kwestie związane ze składowymi procesu dydaktycznego (K_W02)
- charakteryzuje cele kształcenia ogólnego (K_W02)
- potrafi dokonać taksonomii celów kształcenia (K_W02)
- posiada wiedzę na temat dwóch odmiennych koncepcji wychowania (K_W02)

efekty kształcenia - umiejętności

- operuje głównymi pojęciami dydaktyki ogólnej (K_U04, K_U05)
- rozpoznaje i wykorzystuje wiadomości z przemian dydaktyki jako nauki (K_U04, K_U05)
- dobiera i wykorzystuje dostępne materiały do celów kształcenia (K_U06)
- potrafi wykorzystać nowoczesne środki przekazu do celów dydaktycznych (K_U06)
- inspiruje i zachęca uczniów do realizacji życiowych zadań (K_U10)
- planuje i kieruje procesami wychowania i kształcenia (K_U10)
- planuje i kieruje procesami dydaktycznymi (K_U10)
- zapobiega niepowodzeniom szkolnym uczniów (K_U10)
- potrafi rozróżnić kierunki rozwoju osobowości ucznia w różnych systemach dydaktycznych (K_U10)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- ma świadomość konieczności użycia wiedzy dydaktycznej w procesie nauczania (K_K01)
- docenia potrzebę refleksji nad problematyką związaną z dydaktyką ogólną (K_K01)
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy zawodowej (K_K02)
- rozumie konieczność posiadania wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej (K_K02)
- jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań pedagogicznych (K_K03, K_K04)
- ma świadomość prowadzenia niekonwencjonalnych działań pedagogicznych (K_K08)
- rozumie znaczenie profesjonalizmu w wykonywanym zawodzie (K_K08)
- odpowiedzialnie podejmuje zadania związane z przyszłą pracą zawodową (K_K08)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładzaliczeniedr Adriana Barska, 1/5029/13640
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką
  • metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe
  • główne nurty pedagogiki współczesnej: pozytywistyczna, kultury, personalno–egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa
  • czołowe postaci pedagogiki XX wieku: J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet
  • kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania, kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy
  • szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny
  • modele szkoły współczesnej
  • program szkolny
  • ocenianie        
  • sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny
  • współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego
  • uczniowie: konformiści i nonkonformiści
metody dydaktyczne
  • wykład
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Test pisemny:

  • podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej,
  • umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej,
  • umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi.
wykonanie: www.ansta.pl