Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Konwersatorium języka obcego - niemiecki

symboljezyk
1/5028
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Akwizycja języka niemieckiego przy zorientowaniu tematycznym na zagadnienia o charakterze akademickim, które z reguły nie są uwzględniane na wcześniejszym etapie nauki: 1) w zakresie ogólnojęzykowym – wspólna historia, wspólne postacie historyczne, etymologia nazewnictwa muzycznego, niemieckie muzyczne określenia wykonawcze na tle epoki, niemieckie nazewnictwo polskich obiektów geograficznych, polskie nazewnictwo niemieckich obiektów geograficznych, nazwiska niemieckie w tradycji polskiej, imiona niemieckie w tradycji polskiej, Niemcy w Polsce i Polacy w Niemczech, kształtowanie się języka niemieckiego, porównanie historii kształtowania się krajów niemieckiego kręgu językowego i Polski; 2) w zakresie muzycznym – zapoznanie się z tekstem naukowym (instrumentologia, muzykologia), zapoznanie się z tekstami literackimi, do których napisano muzykę (pieśń, aria, chorał), ze szczególnym uwzględnieniem korelacji słowa z melodyką, zapoznanie się ze stylistyką programu koncertu (układ, dobór tekstu, ortografia), zapoznanie się z korespondencją fachową z dziedziny organizacji życia muzycznego. Wszystkie tematy prowadzone w kierunku praktycznego wykorzystania zdobytych umiejętności. Dobór poszczególnych tematów, sposób ich przeprowadzenia oraz próg zaliczenia w znacznym stopniu uzależniony od umiejętności wstępnych, możliwości i zainteresowań grupy studentów.

Cele kształcenia:

  • rozwijanie poszczególnych kompetencji językowych w języku niemieckim (słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie) ze szczególnym naciskiem na mówienie i słuchanie, rozwijanie wrażliwości słuchowych odnośnie do fonetyki języka niemieckiego oraz umiejętności starannej wymowy,
  • poszerzanie znajomości specjalistycznego słownictwa muzycznego z różnych dziedzin muzyki: formy muzyczne, zasady muzyki i harmonia, instrumentoznawstwo, historia muzyki, wykonawstwo i percepcja, organizacja życia muzycznego i jego społeczne uwarunkowania – szczególnie poprzez materiały (tekstowe, graficzne, nagraniowe i filmowe) łączące te zakresy,
  • zwrócenie uwagi na poprawność gramatyczną i fonetyczną wypowiedzi.

Student studiów magisterskich na egzaminie powinien wykazać stopień znajomości języka na poziomie B2+ zgodnie z Europejskim systemem opisu kształcenie językowego Rady Europy.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • znajomość języka niemieckiego na poziomie średnio zaawansowanym
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

Kurs jest prowadzony z wykorzystaniem tekstów autentycznych, nie jest związany z konkretnym podręcznikiem bazowym, lecz w oparciu o materiały dydaktyczne sporządzone przez prowadzącego wykładowcę na podstawie różnych źródeł tekstów.

Jako źródła wykorzystywane są również artykuły prasowe oraz literatura fachowa dostępna w Bibliotece Głównej AM, w tym encyklopedia Musikgeschichte und Gegenwart, czasopisma muzyczne, czasopisma ogólne, libretta, teksty pieśni, kantat i oratoriów. Jako pomoc do gramatyki polecane są kompendia: Dreyer Schmitt, Praktyczna gramatyka języka niemieckiego lub jej wersja jednojęzyczna: Lern- und Übungsbuch der deutschen Grammatik oraz Hall Scheiner, Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene.

Przewidziane jest zaznajomienie studentów z układem różnego typu słowników specjalistycznych wydawnictw Duden, Brockaus, Wahrig, Pons, Langenscheidt oraz narzędziami językowymi dostępnymi w Internecie.

bibliografia uzupełniająca
  • zdydaktyzowane opracowania własne pedagoga prowadzącego
  • teksty literackie w utworach muzycznych
efekty kształcenia - wiedza

- posiada znajomość zasad wymowy i gramatyki języka angielskiego (K_W02)
- posiada znajomość słownictwa specjalistycznego z dziedziny muzyki, instrumentalistyki, wokalistyki, dyrygentury, mediów (K_W02, K_W10)
- rozumie teksty utworów oraz wywiady odsłuchanych w języku angielskim (K_W05)
- posiada niezbędną wiedzę w celu umiejętnego dotarcia do potrzebnych informacji i korzystania z nich (słowniki, gramatyki podręczne, strony internetowe) (K_W05, K_W06)
- posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność do integrowania nabytej wiedzy (K_W10)

efekty kształcenia - umiejętności

- wykazuje umiejętność samodzielnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych (K_U01)
- potrafi wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł obcojęzycznych (K_U01, K_U04)
- kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymuje i poszerza swoje zdolności językowe do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych (K_U01, K_U04)
- posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę obcojęzycznych prac innych autorów (K_U04)
- posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych w języku obcym (K_U06)
- w sposób odpowiedzialny podchodzi do występów publicznych i wykazuję się umiejętności nawiązania kontaktu w języku obcym (K_U07)
- posiada umiejętność zastosowania w praktyce zasad wymowy angielskiej oraz podstawowych zasad gramatycznych języka angielskiego (K_U10)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- podejmuje projekty o charakterze interdyscyplinarnym lub też wymagające współpracy z przedstawicielami innych dziedzin sztuki i nauki w języku obcym (K_K03)
- świadomie umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej na podstawie zdobytych na studiach umiejętności i wiedzy, wykorzystując również wiedzę zdobytą w procesie ustawicznego samokształcenia języka obcego (K_K04)
- wykazuje umiejętność samodzielnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych (K_K04)
- prowadzi negocjacje i koordynuje właściwą organizację przedsięwzięcia w języku obcym (K_K05)
- prezentuje skomplikowane i specjalistyczne zadania i projekty w przystępnej formie w języku obcym, w sposób zrozumiały dla osób niemających doświadczenia w pracy nad projektami artystycznymi (K_K08)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.0ćwiczeniazaliczenie Tadeusz Szefler, as. mgr, 1/5028/13638
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • powtórzenie i rozwijanie umiejętności ogólnojęzykowych (słownictwo, wymowa, gramatyka) w celu wykorzystania ich w praktyce przez muzyka zawodowego
  • rozwijanie umiejętności słuchania: ćwiczenia w słuchaniu, dialogi, wywiady, pieśni – piosenki – songi
  • rozwijanie umiejętności w zakresie fonetyki: wymowa głosek niewystępujących w języku polskim, specyfika rytmu, intonacji i akcentu zdaniowego
  • rozwijanie umiejętności mówienia: dialog, prezentacja, streszczenie, komentarz
  • rozwijanie umiejętności czytania: artykuły, teksty informacyjne, notki biograficzne
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu
  • ćwiczenia rozumienia ze słuchu
  • praca z tekstem
  • prezentacje
  • scenki
  • dyskusje
  • gry dydaktyczne
  • testy sprawdzające wiedzę
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • umiejętność wypowiedzi na różne tematy
  • umiejętność prawidłowej artykulacji języka niemieckiego
  • umiejętność rozumienia ze słuchu
  • obecność i aktywność na zajęciach
  • przedstawienie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia muzycznego
  • opanowanie słownictwa specjalistycznego prezentowanego na zajęciach
  • uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwiów
  • przygotowanie do zajęć
  • praca własna w domu
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.0ćwiczeniaegzamin Tadeusz Szefler, as. mgr, 1/5028/13639
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • ugruntowanie i rozwijanie umiejętności ogólnojęzykowych (słownictwo, wymowa, gramatyka) w celu wykorzystania ich w posługiwaniu się literaturą specjalistyczną
  • rozwijanie umiejętności słuchania: ćwiczenia w słuchaniu, dialogi, wywiady, pieśni – piosenki – songi
  • rozwijanie umiejętności w zakresie fonetyki: wymowa głosek niewystępujących w języku polskim, szczególnie w nagłosie i wygłosie, specyfika rytmu, intonacji i akcentu zdaniowego, prezentacja artystyczna tekstu w utworze wokalnym
  • rozwijanie umiejętności mówienia: dialog, streszczenie, komentarz, szersza wypowiedź uporządkowana na temat specjalistyczny
  • rozwijanie umiejętności czytania: tekst naukowy, tekst śpiewany w utworze muzycznym (barokowy, klasyczny, współczesny)
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu
  • ćwiczenia rozumienia ze słuchu
  • praca z tekstem
  • prezentacje
  • scenki
  • dyskusje
  • gry dydaktyczne
  • testy sprawdzające wiedzę
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • umiejętność wypowiedzi na różne tematy
  • umiejętność prawidłowej artykulacji języka niemieckiego
  • umiejętność rozumienia ze słuchu
  • obecność i aktywność na zajęciach
  • przedstawienie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia muzycznego
  • opanowanie słownictwa specjalistycznego prezentowanego na zajęciach
  • uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwiów
  • przygotowanie do zajęć
  • praca własna w domu
wykonanie: www.ansta.pl