Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Seminarium muzyki dawnej

symboljezyk
1/5024
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy na temat kultury muzycznej Gdańska w okresie od drugiej połowy XVI do końca XVIII wieku, w szczególności wiadomości o twórcach działających w mieście i repertuarze muzycznym, który tu powstawał i był wykonywany.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • ukończenie kursu historii muzyki
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • kwerendy biblioteczne w celu poznania z autopsji potencjalnych źródeł transkrypcji i edycji utworów
bibliografia podstawowa
  1. Muzyka w Gdańsku wczoraj i dziś, t. 1-2, red. Janusz Krassowski, Gdańsk 1988, 1992.
  2. Musica Baltica, t. 1-3, Gdańsk 2000, 2004, 2010.
  3. Rauschning Hermann, Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig, Danzig 1931.
bibliografia uzupełniająca
  1. Długońska Barbara, Johann Daniel Pucklitz i jego utwory, w: Żródła muzyczne. Krytyka-analiza-interpretacja, Warszawa 1999.
  2. Leszczyńska Agnieszka, Tropem Franciscusa de Rivulo. Nowe wątki i hipotezy, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2006, nr 5.
  3. Leszczyńska Agnieszka, Początki niemieckiej polifonii religijnej w Królewcu, Gdańsku i Rydze, „Muzyka” 2007, nr 4.
  4. Leszczyńska Agnieszka, Późnorenesansowe fragmenty mszalne z dawnej biblioteki elbląskiego kościoła Mariackiego, w: Źródła muzyczne. Krytyka–analiza–interpretacja, red. Ludwik Bielawski, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, Warszawa 1999.
  5. Leszczyńska Agnieszka, Technika parodii w twórczości renesansowych kompozytorów kręgu gdańskiego, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2005, nr 4.
  6. Leszczyńska Agnieszka, Johannes Wanning–kapelmistrz kościoła Mariackiego w Gdańsku, „Muzyka” 1999, nr 3.
  7. Michalak Jerzy M., Johann Jeremias Du Grain i jego rodzina, w: Od Förstera do Frühlinga. Przyczynki do dziejów życia muzycznego i teatralnego dawnego Gdańska, Gdańsk 2009.
  8. Neschke Karla, Johann Balthasar Freislich, Oschersleben 2000; hasło encyklopedyczne: GroveMGG.
  9. Popinigis Danuta, Muzyka Andrzeja Hakenbergera, Gdańsk 1997.
  10. Popinigis Danuta, Z Gdańska do Kromieryża, czyli o Heinrichu Döbelu i jego muzyce skrzypcowej, w: Europejski repertuar muzyczny na ziemiach polskich, Warszawa 2003.
  11. Przybyszewska-Jarmińska Barbara, Kacper Förster Junior, Warszawa 1997.
  12. Szadejko Andrzej M., Styl i interpratacja w utworach organowych Friedricha Christiana Mohrheima i Johanna Gottfrieda Müthela, Gdańsk 2010.
efekty kształcenia - wiedza

- student poznaje repertuar muzyczny tworzony i wykonywany w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_W01, K_W02)
- zdobywa wiedzę na temat różnych aspektów kultury muzycznej dawnego Gdańska (K_W02)
- posiada wiedzę na temat piśmiennictwa dotyczącego muzyki i kultury muzycznej dawnego Gdańska (K_W06, K_W07, K_W10)
- poznaje historyczne edycje nutowe muzyki dawnej oraz współczesne zasady tworzenia edycji krytycznych (K_W07, K_W10)

efekty kształcenia - umiejętności

- student potrafi umieścić repertuar tworzony w Gdańsku w kontekście repertuaru europejskiego (K_U03, K_U04, K_U05)
- student posiada umiejętność krytycznej analizy repertuaru tworzonego w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_U04, K_U05)
- student posiada umiejętność tworzenia wypowiedzi ustnej, pisemnej i multimedialnej z zakresu treści programowych realizowanego przedmiotu (K_U06, K_U10)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student rozumie potrzebę poznania dziedzictwa muzycznego dawnego Gdańska (K_K01, K_K02)
- jest kompetentny do podjęcia współpracy w projektach mających na celu wykonanie muzyki dawnego Gdańska (K_K02, K_K03)
- potrafi wskazać repertuar do wykorzystania w praktyce wykonawczej (K_K02, K_K03)
- student rozumie potrzebę popularyzowania dziedzictwa muzycznego dawnego Gdańska (K_K05)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0seminariumzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 1/5024/13630
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Student poznaje:

  • organizację życia muzycznego Gdańska w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku,
  • muzykę wokalną i wokalno-instrumentalną tworzoną w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku,
  • muzykę instrumentalną tworzoną w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku,
  • europejski repertuar muzyczny obecny w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku.
metody dydaktyczne
  • seminarium obejmuje wykłady prowadzącego zajęcia
  • prezentacje studentów zagadnień wskazanych przez prowadzącego
  • aktywne słuchanie muzyki
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia seminarium jest:

  • wysoka frekwencja studenta na zajęciach, jego aktywność oraz przedstawiona praca seminaryjna.
wykonanie: www.ansta.pl