symbol | jezyk |
1/5024 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem
przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy na temat kultury muzycznej
Gdańska w okresie od drugiej połowy XVI do końca XVIII wieku, w szczególności wiadomości
o twórcach działających w mieście i repertuarze muzycznym, który tu powstawał i
był wykonywany. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- ukończenie kursu historii muzyki
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- kwerendy biblioteczne w celu poznania z autopsji potencjalnych źródeł transkrypcji i edycji utworów
|
bibliografia podstawowa |
- Muzyka w Gdańsku wczoraj i dziś, t. 1-2, red. Janusz Krassowski, Gdańsk 1988, 1992.
- Musica Baltica, t. 1-3, Gdańsk 2000, 2004, 2010.
- Rauschning Hermann, Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig, Danzig 1931.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Długońska Barbara, Johann Daniel Pucklitz i jego utwory, w: Żródła muzyczne. Krytyka-analiza-interpretacja, Warszawa 1999.
- Leszczyńska Agnieszka, Tropem Franciscusa de Rivulo. Nowe wątki i hipotezy, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2006, nr 5.
- Leszczyńska Agnieszka, Początki niemieckiej polifonii religijnej w Królewcu, Gdańsku i Rydze, „Muzyka” 2007, nr 4.
- Leszczyńska Agnieszka, Późnorenesansowe fragmenty mszalne z dawnej biblioteki elbląskiego kościoła Mariackiego, w: Źródła muzyczne. Krytyka–analiza–interpretacja, red. Ludwik Bielawski, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, Warszawa 1999.
- Leszczyńska Agnieszka, Technika parodii w twórczości renesansowych kompozytorów kręgu gdańskiego, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2005, nr 4.
- Leszczyńska Agnieszka, Johannes Wanning–kapelmistrz kościoła Mariackiego w Gdańsku, „Muzyka” 1999, nr 3.
- Michalak Jerzy M., Johann Jeremias Du Grain i jego rodzina, w: Od Förstera do Frühlinga. Przyczynki do dziejów życia muzycznego i teatralnego dawnego Gdańska, Gdańsk 2009.
- Neschke Karla, Johann Balthasar Freislich, Oschersleben 2000; hasło encyklopedyczne: Grove, MGG.
- Popinigis Danuta, Muzyka Andrzeja Hakenbergera, Gdańsk 1997.
- Popinigis Danuta, Z Gdańska do Kromieryża, czyli o Heinrichu Döbelu i jego muzyce skrzypcowej, w: Europejski repertuar muzyczny na ziemiach polskich, Warszawa 2003.
- Przybyszewska-Jarmińska Barbara, Kacper Förster Junior, Warszawa 1997.
- Szadejko Andrzej M., Styl i interpratacja w utworach organowych Friedricha Christiana Mohrheima i Johanna Gottfrieda Müthela, Gdańsk 2010.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student poznaje repertuar muzyczny tworzony i wykonywany w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_W01, K_W02) - zdobywa wiedzę na temat różnych aspektów kultury muzycznej dawnego Gdańska (K_W02) - posiada wiedzę na temat piśmiennictwa dotyczącego muzyki i kultury muzycznej dawnego Gdańska (K_W06, K_W07, K_W10) - poznaje historyczne edycje nutowe muzyki dawnej oraz współczesne zasady tworzenia edycji krytycznych (K_W07, K_W10) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student potrafi umieścić repertuar tworzony w Gdańsku w kontekście repertuaru europejskiego (K_U03, K_U04, K_U05) - student posiada umiejętność krytycznej analizy repertuaru tworzonego w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_U04, K_U05) - student posiada umiejętność tworzenia wypowiedzi ustnej, pisemnej i multimedialnej z zakresu treści programowych realizowanego przedmiotu (K_U06, K_U10) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- student rozumie potrzebę poznania dziedzictwa muzycznego dawnego Gdańska (K_K01, K_K02) - jest kompetentny do podjęcia współpracy w projektach mających na celu wykonanie muzyki dawnego Gdańska (K_K02, K_K03) - potrafi wskazać repertuar do wykorzystania w praktyce wykonawczej (K_K02, K_K03) - student rozumie potrzebę popularyzowania dziedzictwa muzycznego dawnego Gdańska (K_K05) |