Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyki dyrygenckie

symboljezyk
1/5017polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot obowiązuje studentów wszystkich lat studiów II stopnia kierunku Dyrygentura Symfoniczno-Operowa i jest z nimi ściśle związany. Dyrygentura jest dyscypliną wykonawczą /odtwórczą/, gdyż jej adepci podczas praktyki zawodowej posiadają decydujący wpływ na kształt wykonawczy dzieła orkiestrowego, dysponują środkami oddziałującymi na sam tok procesu interpretacyjnego. Obok wiedzy i umiejętności z zakresu techniki dyrygenckiej, konieczne jest poznawanie zasad i doskonalenie umiejętności w zakresie pracy z zespołami orkiestrowymi.

Jednym z głównych celów w procesie kształcenia dyrygenta, obok poznania techniki manualnej, ukształtowania nawyków dyrygenckich i praktycznego zapoznania z literaturą przedmiotu - jest zaznajomienie studenta z problematyką wykonawstwa zespołowego i relacjami „dyrygent–orkiestra”, a co za tym idzie - z rolą i zadaniami prowadzącego zespół. Nauka dyrygowania odbywa się w oparciu o współpracę z dwoma akompaniatorami, realizującymi wyciąg partytury, co z oczywistych względów zniekształca istotę dzieła przeznaczonego na orkiestrę. Powyższa - stosowana powszechnie forma nauki, nie pozwala na zdobywanie doświadczenia z oryginalnym i specyficznym w swoim bogactwie „instrumentem”, jakim jest orkiestra. Nie daje też możliwości rozwijania umiejętności komunikacji z większą grupą wykonawców, nie przynosi wiedzy o niezwykle skomplikowanych relacjach psychologicznych, które zachodzą w momencie, kiedy jednostka musi wyegzekwować z zespołu maksymalny wysiłek, w celu osiągnięcia wartości tak niewymiernych, jak poziom artystyczny.

Stanięcie przed zespołem orkiestrowym weryfikuje nie tylko umiejętności dyrygenckie studenta w sferze techniki manualnej /jako jednej z form komunikacji niewerbalnej/, ale i pozwala na sprawdzenie jego predyspozycji psychicznych, osobowościowych /talent przywódczy i organizacyjny, muzykalność, intuicję artystyczną, temperament, odporność na stres, motoryczność, umiejętność pozyskiwania przychylności współpracowników - zbiorowości, zdolność do inspirowania zespołu w obszarze ekspresji/.

Z powyższych stwierdzeń wynika wniosek, że właściwe przygotowanie do wykonywania zawodu dyrygenta obligatoryjnie musi obejmować także praktykę z zespołami orkiestrowymi, a doświadczenie zdobywane podczas bezpośredniego kontaktu ze zbiorowym wykonawcą, ma wartość nieocenioną.

Praktyki dyrygenckie odbywają się dwa razy w miesiącu z orkiestrą specjalnie zatrudnianą do tego celu, oraz - w miarę możności - z orkiestrą akademicką.

Orkiestra warsztatowa liczy od 13. do 32. muzyków w zależności od rodzaju próby /kameralna, sekcyjna, całościowa symfoniczna/.

Czas przypadający na każdego studenta wyliczany jest w zależności od liczby praktykantów /zwykle ok. 25 - 30 min. dla studentów roku I, i ok. 30 – 40 min. dla studentów roku II/.

Repertuar prób uzgadniany jest dla każdego studenta indywidualnie w porozumieniu z pedagogiem przedmiotu głównego. Pozwala to na różnicowanie stopnia trudności opracowywanych dzieł z uwzględnieniem umiejętności i potrzeb indywidualnych studentów o różnym stażu studiowania.

Opiekę merytoryczną nad przebiegiem prób sprawuje pedagog odpowiedzialny za organizację praktyk, lub – w miarę możności - inni pedagodzy Dyrygentury.

Próba jest rejestrowana elektronicznie /audio-video/, dzięki czemu - po jej zakończeniu, można omawiać ze studentem cały przebieg, akceptując postępowanie właściwe i wskazując na popełnione błędy, proponując poprawne rozwiązania, czy metody pracy.

Studenci nie biorący aktywnego udziału w danym momencie próby, mają obowiązek obserwowania pracy swoich kolegów /studiując równocześnie partyturę utworu, który jest opracowywany/.

Ze względu na sesyjny system pracy z orkiestrą akademicką, praktyki studentów dyrygentury są mniej regularne. Tym niemniej, są oni często włączaani w proces przygotowywania nowych pozycji repertuarowych, a wybrani studenci starszych lat występowali już z tym zespołem na koncertach na terenie Uczelni.

Studenci wszystkich lat dyrygentury mają obowiązek biernego uczestnictwa w próbach orkiestry akademickiej i w miarę możności – innych zespołów działających w strukturach uczelni.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od studentów wymagane jest sumienne przygotowanie do prób z orkiestrą. Obligatoryjnym wymogiem jest również aktywne lub bierne  uczestniczenie w praktykach orkiestrowych oraz obserwowanie prób i koncertów zespołów orkiestrowych, zarówno działających na Uczelni, jak i w innych instytucjach muzycznych.

Wspomagana jest aktywność studentów w zakresie inicjatyw zmierzających do realizacji koncertów z zespołami organizowanymi we własnym zakresie.

Student powinien wykazywać się pasją do samokształcenia umożliwiającego wszechstronny rozwój intelektualny.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • czytanie partytur
  • literatura muzyczna
  • metodyka prowadzenia zespołów instrumentalnych
  • obserwacja prób i koncertów zespołów instrumentalnych, działających na terenie Uczelni, w szkołach muzycznych różnego stopnia oraz zespołów profesjonalnych.
bibliografia podstawowa

podręczniki do instrumentoznawstwa /np: Andrzej Chodkowski – Instrumenty orkiestry dzisiejszej, PWM Kraków 1956; Kazimierz Sikorski - Instrumentoznawstwo, PWM Kraków, 1975; Edward Chodkowski – Rola instrumentów dętych w orkiestrze XX wieku, Zeszyt Naukowy nr 21, AM Katowice 1978; Adam Carse - The Orchestra, Londyn, Parrish 1949; Simon Ginzburg – Czto nado znat’ o simfoniczeskom orkiestrie, Leningrad, Muzyka 1968; Curt Sachs – Historia instrumentów muzycznych, PWM Kraków, 1989 /

monografie poświęcone sztuce dyrygentury /np. J. Waldorff – Diabły i anioły, PWM Warszawa 1971; Benjamin Grosbayne – Techniques of modern orchestral conducting, Harvard, HUP 1956; Hermann Scherchen – Des Dirigierens, Leipzig, J.J. Weber 1929, Mainz, Schott 1929; Kirill Kondrašin –Mir diriżera, Leningrad 1976, Muzyka; Gennadij Rożdestvenskij – Diriżerskaja applikatura, Leningrad 1974, Muzyka/

bibliografia uzupełniająca

biografie i autobiografie wybitnych dyrygentów /np. F. Endler – Karajan, Felberg SJA, Warszawa 1999, Harvey Sachs – Toscanini, PIW W-wa 1988; B. Pociej – Wodiczko, PWM Kraków 1964; K. Wiłkomirski - Wspomnienia i Wspomnień ciąg dalszy, PWM Kraków, 1971 i 1980; A. Grzejewska – Ten wariat Maksymiuk, Oficyna Wydawnicza ”Twoja Książka”, Białystok 1994; H. Czyż –Nie taki diabeł straszny , Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1979; H. Czyż – Jak z nut, Wydawnictwo „Tryton”, Warszawa 1993; E. Markowska – Jana Krenza pięćdziesiąt lat z batutą, PWM Kraków 1996;/

monografie poświęcone mistrzom dyrygentury /np. H.C. Schonberg – The great conductors, New York 1967

efekty kształcenia - wiedza

- wie jakie metody pracy dobrać do wybranego repertuaru symfoniczno-operowego i ma świadomość tradycji wykonawczych (K_W01)
- dysponuje szczegółową wiedzą na temat repertuaru symfoniczno-operowego oraz związanej z nim praktyki wykonawczej (K_W02)
- wykazuje rozległą orientację w zakresie wykonawstwa ze względu na literaturę muzyczną (K_W03)
- wie jak wykorzystać zasób wiadomości dotyczący elementów struktury dzieła muzycznego i ich wzajemnych relacji do wyrażania własnych koncepcji artystycznych w praktyce (K_W04)
- rozumie na czym polegają wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów, wykazuje zdolność do integrowania nabytej wiedzy i korzystania z niej w praktyce (K_W14)

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi wykorzystać swoją osobowość artystyczną do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych w praktyce (K_U01)
- samodzielnie interpretuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi (K_U02)
- podczas próby z zespołem potrafi przeprowadzić własną koncepcję artystyczną osadzoną na świadomym zastosowaniu wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych (K_U03)
- wykazuje umiejętność budowania i pogłębiania obszernego repertuaru w zakresie dyrygentury symfoniczno-operowej, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze (K_U04)
- jest zdolny do funkcjonowania w różnych zespołach wykonawczych jako dyrygent symfoniczno-operowy i posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w ramach rozmaitych projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym (K_U06)
- posiada umiejętność kreowania i realizowania projektów artystycznych różnego typu (K_U07)
- przygotowując się do próby z orkiestrą, posiada zdolność szybkiego odczytania i opanowania pamięciowego utworów, ze świadomym zastosowaniem różnych typów pamięci muzycznej (K_U09)
- w sposób odpowiedzialny podchodzi do występów publicznych i potrafi nawiązywać kontakt z orkiestrą poprzez wierne, płynne i przekonujące oddanie idei dzieła muzycznego (K_U16)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest kompetentnym, samodzielnym artystą, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie dyrygentury symfoniczno-operowej oraz w ramach innych działań kulturotwórczych i wykorzystuje tą wiedzę w praktyce (K_K02)
- inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętej kultury (K_K03)
- w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym (K_K04)
- umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej na podstawie zdobytych na studiach umiejętności praktycznych i wiedzy pogłębianej w procesie ustawicznego samokształcenia (K_K05)
- posiada predyspozycje do krytycznej oceny własnych i innych działań twórczych z zakresu kultury i sztuki (K_K07)
- wykorzystuje mechanizmy psychologiczne, aby funkcjonować w społeczeństwie, podejmując własne działania artystyczne i dostosowując się do współczesnego rynku pracy (K_K08)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.0ćwiczeniazaliczenie bez ocenydr Sylwia Janiak-Kobylińska, 1/5017/13595
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • nabywanie umiejętności logistycznego przygotowania próby orkiestry /przygotowanie materiałów orkiestrowych, organizacja przestrzenna sali prób: ustawienie odpowiedniej ilości i we właściwym porządku pulpitów i krzeseł, zadbanie o właściwe oświetlenie i temperaturę w sali prób/
  • praktyczna realizacja dzieła muzycznego z orkiestrą
  • praktyka z różnymi rodzajami zespołów orkiestrowych /smyczkowa orkiestra kameralna w repertuarze sobie właściwym, smyczkowa orkiestra kameralna traktowana jako część orkiestry symfonicznej [próba sekcyjna], grupy instrumentów dętych drewnianych i blaszanych traktowanych jako część orkiestry symfonicznej [próba sekcyjna], mała orkiestra symfoniczna/
  • praca nad strojem i intonacją
  • praca nad kształtowaniem brzmienia orkiestry
  • praca nad proporcjami brzmienia
  • wyrabianie umiejętności selektywnego słuchania /w obszarze: intonacji, kolorystyki orkiestrowej, sposobu atakowania dźwięku, precyzji rytmicznej, artykulacji, dynamiki, gatunku brzmienia, właściwych proporcji brzmienia/
  • wyrabianie umiejętności właściwego reagowania na sytuacje nieprzewidziane /refleks sytuacyjny/
  • kształcenie umiejętności właściwego doboru tempa w zależności od stopnia przygotowania zespołu i etapu próby
  • realizacja różnych celów zakładanych przed rozpoczęciem próby /rozczytywanie utworu nie znanego orkiestrze, realizacja fragmentów dzieła muzycznego o szczególnym stopniu trudności dla orkiestry lub/i dyrygenta, sprawdzanie skuteczności stosowanych rozwiązań z zakresu techniki manualnej, praca nad interpretacją utworu znanego orkiestrze/
  • kształcenie umiejętności właściwego, efektywnego wykorzystania czasu próby
  • poznawanie zasad współpracy z solistami /sztuka akompaniamentu/
  • poznawanie zasad opracowywania materiałów orkiestrowych /segmentacja przebiegu utworu za pomocą znaków literowych lub liczbowych, smyczkowanie, oddechy w grupie dętej, frazowanie/
  • specyfika pracy nad artykulacją w różnych instrumentach i grupach instrumentalnych
  • poznawanie znaczenia smyczkowania w rozumieniu praktycznym i dla osiągania indywidualnego kształtu interpretacji
  • poznawanie zasad współpracy z orkiestrą jako zbiorowością i z poszczególnymi muzykami tworzącymi ową zbiorowość - z uwzględnieniem aspektu psychologicznego
  • rozwijanie umiejętności komunikacji, retoryka zawodowa
  • rozwijanie i doskonalenie warsztatu manualnego.

W wyniku kształcenia podczas kursu praktyk orkiestrowych realizowanego przez cztery semestry, student powinien posiąść umiejętność łączenia wiedzy teoretycznej z doświadczeniem praktycznym, a także zyskać możliwie głęboką świadomość reguł i zasad wynikających ze skomplikowanej problematyki pracy z różnymi typami zespołów instrumentalnych. Oczekuje się, że w efekcie zdobytych umiejętności i doświadczenia student kończący studia licencjackie powinien być zdolny do samodzielnej realizacji dzieła muzycznego z orkiestrą.

wybrane partytury charakterystyczne dla określonych typów zespołów instrumentalnych /concerto grosso, smyczkowa orkiestra kameralna, różne typy zespołów i orkiestr dętych, orkiestra symfoniczna o zróżnicowanych składach, różne typy partytur wokalno-instrumentalnych, partytury graficzne/

wybrane nagrania dzieł muzycznych w interpretacjach wybitnych dyrygentów polskich i zagranicznych /np. Herberta von Karajana, Leonarda Bernsteina, Artura Toscaniniego, Grzegorza Fitelberga, Bohdana Wodiczki, Antoniego Wita, Kazimierza Korda/

metody dydaktyczne

Cele nauczania – realizuje się przez ćwiczenia – praktyczną realizację dzieła muzycznego z orkiestrą, omówienia i wskazówki, a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg wskazań.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr kończy zaliczenie na podstawie obecności na praktykach, właściwego przygotowania do prób z orkiestrą, a także poziomu pracy nad dziełem muzycznym, jaki prezentuje student podczas zajęć praktycznych.

Ostateczne sprawdzenie nabytych umiejętności dokonuje się w czasie egzaminu dyplomowego, odbywającego się w formie koncertu z orkiestrą symfoniczną, który abiturient przygotowuje samodzielnie pod opieką swojego pedagoga.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.0ćwiczeniazaliczenie bez ocenydr Sylwia Janiak-Kobylińska, 1/5017/13596
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • nabywanie umiejętności logistycznego przygotowania próby orkiestry /przygotowanie materiałów orkiestrowych, organizacja przestrzenna sali prób: ustawienie odpowiedniej ilości i we właściwym porządku pulpitów i krzeseł, zadbanie o właściwe oświetlenie i temperaturę w sali prób/
  • praktyczna realizacja dzieła muzycznego z orkiestrą
  • praktyka z różnymi rodzajami zespołów orkiestrowych /smyczkowa orkiestra kameralna w repertuarze sobie właściwym, smyczkowa orkiestra kameralna traktowana jako część orkiestry symfonicznej [próba sekcyjna], grupy instrumentów dętych drewnianych i blaszanych traktowanych jako część orkiestry symfonicznej [próba sekcyjna], mała orkiestra symfoniczna/
  • praca nad strojem i intonacją
  • praca nad kształtowaniem brzmienia orkiestry
  • praca nad proporcjami brzmienia
  • wyrabianie umiejętności selektywnego słuchania /w obszarze: intonacji, kolorystyki orkiestrowej, sposobu atakowania dźwięku, precyzji rytmicznej, artykulacji, dynamiki, gatunku brzmienia, właściwych proporcji brzmienia/
  • wyrabianie umiejętności właściwego reagowania na sytuacje nieprzewidziane /refleks sytuacyjny/
  • kształcenie umiejętności właściwego doboru tempa w zależności od stopnia przygotowania zespołu i etapu próby
  • realizacja różnych celów zakładanych przed rozpoczęciem próby /rozczytywanie utworu nie znanego orkiestrze, realizacja fragmentów dzieła muzycznego o szczególnym stopniu trudności dla orkiestry lub/i dyrygenta, sprawdzanie skuteczności stosowanych rozwiązań z zakresu techniki manualnej, praca nad interpretacją utworu znanego orkiestrze/
  • kształcenie umiejętności właściwego, efektywnego wykorzystania czasu próby
  • poznawanie zasad współpracy z solistami /sztuka akompaniamentu/
  • poznawanie zasad opracowywania materiałów orkiestrowych /segmentacja przebiegu utworu za pomocą znaków literowych lub liczbowych, smyczkowanie, oddechy w grupie dętej, frazowanie/
  • specyfika pracy nad artykulacją w różnych instrumentach i grupach instrumentalnych
  • poznawanie znaczenia smyczkowania w rozumieniu praktycznym i dla osiągania indywidualnego kształtu interpretacji
  • poznawanie zasad współpracy z orkiestrą jako zbiorowością i z poszczególnymi muzykami tworzącymi ową zbiorowość - z uwzględnieniem aspektu psychologicznego
  • rozwijanie umiejętności komunikacji, retoryka zawodowa
  • rozwijanie i doskonalenie warsztatu manualnego.

W wyniku kształcenia podczas kursu praktyk orkiestrowych realizowanego przez cztery semestry, student powinien posiąść umiejętność łączenia wiedzy teoretycznej z doświadczeniem praktycznym, a także zyskać możliwie głęboką świadomość reguł i zasad wynikających ze skomplikowanej problematyki pracy z różnymi typami zespołów instrumentalnych. Oczekuje się, że w efekcie zdobytych umiejętności i doświadczenia student kończący studia licencjackie powinien być zdolny do samodzielnej realizacji dzieła muzycznego z orkiestrą.

wybrane partytury charakterystyczne dla określonych typów zespołów instrumentalnych /concerto grosso, smyczkowa orkiestra kameralna, różne typy zespołów i orkiestr dętych, orkiestra symfoniczna o zróżnicowanych składach, różne typy partytur wokalno-instrumentalnych, partytury graficzne/

wybrane nagrania dzieł muzycznych w interpretacjach wybitnych dyrygentów polskich i zagranicznych /np. Herberta von Karajana, Leonarda Bernsteina, Artura Toscaniniego, Grzegorza Fitelberga, Bohdana Wodiczki, Antoniego Wita, Kazimierza Korda/

metody dydaktyczne

Cele nauczania – realizuje się przez ćwiczenia – praktyczną realizację dzieła muzycznego z orkiestrą, omówienia i wskazówki, a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg wskazań.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr kończy zaliczenie na podstawie obecności na praktykach, właściwego przygotowania do prób z orkiestrą, a także poziomu pracy nad dziełem muzycznym, jaki prezentuje student podczas zajęć praktycznych.

Ostateczne sprawdzenie nabytych umiejętności dokonuje się w czasie egzaminu dyplomowego, odbywającego się w formie koncertu z orkiestrą symfoniczną, który abiturient przygotowuje samodzielnie pod opieką swojego pedagoga.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.001.0ćwiczeniazaliczenie bez ocenydr Sylwia Janiak-Kobylińska, 1/5017/13597
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • nabywanie umiejętności logistycznego przygotowania próby orkiestry /przygotowanie materiałów orkiestrowych, organizacja przestrzenna sali prób: ustawienie odpowiedniej ilości i we właściwym porządku pulpitów i krzeseł, zadbanie o właściwe oświetlenie i temperaturę w sali prób/
  • praktyczna realizacja dzieła muzycznego z orkiestrą
  • praktyka z różnymi rodzajami zespołów orkiestrowych /smyczkowa orkiestra kameralna w repertuarze sobie właściwym, smyczkowa orkiestra kameralna traktowana jako część orkiestry symfonicznej [próba sekcyjna], grupy instrumentów dętych drewnianych i blaszanych traktowanych jako część orkiestry symfonicznej [próba sekcyjna], mała orkiestra symfoniczna/
  • praca nad strojem i intonacją
  • praca nad kształtowaniem brzmienia orkiestry
  • praca nad proporcjami brzmienia
  • wyrabianie umiejętności selektywnego słuchania /w obszarze: intonacji, kolorystyki orkiestrowej, sposobu atakowania dźwięku, precyzji rytmicznej, artykulacji, dynamiki, gatunku brzmienia, właściwych proporcji brzmienia/
  • wyrabianie umiejętności właściwego reagowania na sytuacje nieprzewidziane /refleks sytuacyjny/
  • kształcenie umiejętności właściwego doboru tempa w zależności od stopnia przygotowania zespołu i etapu próby
  • realizacja różnych celów zakładanych przed rozpoczęciem próby /rozczytywanie utworu nie znanego orkiestrze, realizacja fragmentów dzieła muzycznego o szczególnym stopniu trudności dla orkiestry lub/i dyrygenta, sprawdzanie skuteczności stosowanych rozwiązań z zakresu techniki manualnej, praca nad interpretacją utworu znanego orkiestrze/
  • kształcenie umiejętności właściwego, efektywnego wykorzystania czasu próby
  • poznawanie zasad współpracy z solistami /sztuka akompaniamentu/
  • poznawanie zasad opracowywania materiałów orkiestrowych /segmentacja przebiegu utworu za pomocą znaków literowych lub liczbowych, smyczkowanie, oddechy w grupie dętej, frazowanie/
  • specyfika pracy nad artykulacją w różnych instrumentach i grupach instrumentalnych
  • poznawanie znaczenia smyczkowania w rozumieniu praktycznym i dla osiągania indywidualnego kształtu interpretacji
  • poznawanie zasad współpracy z orkiestrą jako zbiorowością i z poszczególnymi muzykami tworzącymi ową zbiorowość - z uwzględnieniem aspektu psychologicznego
  • rozwijanie umiejętności komunikacji, retoryka zawodowa
  • rozwijanie i doskonalenie warsztatu manualnego.

W wyniku kształcenia podczas kursu praktyk orkiestrowych realizowanego przez cztery semestry, student powinien posiąść umiejętność łączenia wiedzy teoretycznej z doświadczeniem praktycznym, a także zyskać możliwie głęboką świadomość reguł i zasad wynikających ze skomplikowanej problematyki pracy z różnymi typami zespołów instrumentalnych. Oczekuje się, że w efekcie zdobytych umiejętności i doświadczenia student kończący studia licencjackie powinien być zdolny do samodzielnej realizacji dzieła muzycznego z orkiestrą.

wybrane partytury charakterystyczne dla określonych typów zespołów instrumentalnych /concerto grosso, smyczkowa orkiestra kameralna, różne typy zespołów i orkiestr dętych, orkiestra symfoniczna o zróżnicowanych składach, różne typy partytur wokalno-instrumentalnych, partytury graficzne/

wybrane nagrania dzieł muzycznych w interpretacjach wybitnych dyrygentów polskich i zagranicznych /np. Herberta von Karajana, Leonarda Bernsteina, Artura Toscaniniego, Grzegorza Fitelberga, Bohdana Wodiczki, Antoniego Wita, Kazimierza Korda/

metody dydaktyczne

Cele nauczania – realizuje się przez ćwiczenia – praktyczną realizację dzieła muzycznego z orkiestrą, omówienia i wskazówki, a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg wskazań.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr kończy zaliczenie na podstawie obecności na praktykach, właściwego przygotowania do prób z orkiestrą, a także poziomu pracy nad dziełem muzycznym, jaki prezentuje student podczas zajęć praktycznych.

Ostateczne sprawdzenie nabytych umiejętności dokonuje się w czasie egzaminu dyplomowego, odbywającego się w formie koncertu z orkiestrą symfoniczną, który abiturient przygotowuje samodzielnie pod opieką swojego pedagoga.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.001.0ćwiczeniazaliczenie bez ocenydr Sylwia Janiak-Kobylińska, 1/5017/13598
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • nabywanie umiejętności logistycznego przygotowania próby orkiestry /przygotowanie materiałów orkiestrowych, organizacja przestrzenna sali prób: ustawienie odpowiedniej ilości i we właściwym porządku pulpitów i krzeseł, zadbanie o właściwe oświetlenie i temperaturę w sali prób/
  • praktyczna realizacja dzieła muzycznego z orkiestrą
  • praktyka z różnymi rodzajami zespołów orkiestrowych /smyczkowa orkiestra kameralna w repertuarze sobie właściwym, smyczkowa orkiestra kameralna traktowana jako część orkiestry symfonicznej [próba sekcyjna], grupy instrumentów dętych drewnianych i blaszanych traktowanych jako część orkiestry symfonicznej [próba sekcyjna], mała orkiestra symfoniczna/
  • praca nad strojem i intonacją
  • praca nad kształtowaniem brzmienia orkiestry
  • praca nad proporcjami brzmienia
  • wyrabianie umiejętności selektywnego słuchania /w obszarze: intonacji, kolorystyki orkiestrowej, sposobu atakowania dźwięku, precyzji rytmicznej, artykulacji, dynamiki, gatunku brzmienia, właściwych proporcji brzmienia/
  • wyrabianie umiejętności właściwego reagowania na sytuacje nieprzewidziane /refleks sytuacyjny/
  • kształcenie umiejętności właściwego doboru tempa w zależności od stopnia przygotowania zespołu i etapu próby
  • realizacja różnych celów zakładanych przed rozpoczęciem próby /rozczytywanie utworu nie znanego orkiestrze, realizacja fragmentów dzieła muzycznego o szczególnym stopniu trudności dla orkiestry lub/i dyrygenta, sprawdzanie skuteczności stosowanych rozwiązań z zakresu techniki manualnej, praca nad interpretacją utworu znanego orkiestrze/
  • kształcenie umiejętności właściwego, efektywnego wykorzystania czasu próby
  • poznawanie zasad współpracy z solistami /sztuka akompaniamentu/
  • poznawanie zasad opracowywania materiałów orkiestrowych /segmentacja przebiegu utworu za pomocą znaków literowych lub liczbowych, smyczkowanie, oddechy w grupie dętej, frazowanie/
  • specyfika pracy nad artykulacją w różnych instrumentach i grupach instrumentalnych
  • poznawanie znaczenia smyczkowania w rozumieniu praktycznym i dla osiągania indywidualnego kształtu interpretacji
  • poznawanie zasad współpracy z orkiestrą jako zbiorowością i z poszczególnymi muzykami tworzącymi ową zbiorowość - z uwzględnieniem aspektu psychologicznego
  • rozwijanie umiejętności komunikacji, retoryka zawodowa
  • rozwijanie i doskonalenie warsztatu manualnego.

W wyniku kształcenia podczas kursu praktyk orkiestrowych realizowanego przez cztery semestry, student powinien posiąść umiejętność łączenia wiedzy teoretycznej z doświadczeniem praktycznym, a także zyskać możliwie głęboką świadomość reguł i zasad wynikających ze skomplikowanej problematyki pracy z różnymi typami zespołów instrumentalnych. Oczekuje się, że w efekcie zdobytych umiejętności i doświadczenia student kończący studia licencjackie powinien być zdolny do samodzielnej realizacji dzieła muzycznego z orkiestrą.

wybrane partytury charakterystyczne dla określonych typów zespołów instrumentalnych /concerto grosso, smyczkowa orkiestra kameralna, różne typy zespołów i orkiestr dętych, orkiestra symfoniczna o zróżnicowanych składach, różne typy partytur wokalno-instrumentalnych, partytury graficzne/

wybrane nagrania dzieł muzycznych w interpretacjach wybitnych dyrygentów polskich i zagranicznych /np. Herberta von Karajana, Leonarda Bernsteina, Artura Toscaniniego, Grzegorza Fitelberga, Bohdana Wodiczki, Antoniego Wita, Kazimierza Korda/

metody dydaktyczne

Cele nauczania – realizuje się przez ćwiczenia – praktyczną realizację dzieła muzycznego z orkiestrą, omówienia i wskazówki, a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg wskazań.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr kończy zaliczenie na podstawie obecności na praktykach, właściwego przygotowania do prób z orkiestrą, a także poziomu pracy nad dziełem muzycznym, jaki prezentuje student podczas zajęć praktycznych.

Ostateczne sprawdzenie nabytych umiejętności dokonuje się w czasie egzaminu dyplomowego, odbywającego się w formie koncertu z orkiestrą symfoniczną, który abiturient przygotowuje samodzielnie pod opieką swojego pedagoga.

wykonanie: www.ansta.pl