symbol | jezyk |
---|---|
1/5012 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Etnomuzykologia, rozumiana jako dyscyplina zajmująca się niezapisywaną twórczością muzyczną całego świata, obejmuje następujące dziedziny wiedzy:
Studenci poznają najpierw kultury muzyczne im najbliższe, a więc własnego kraju i pozostałych krajów Europy, a następnie - kultury mniej znane, tzn. pozostałych kontynentów. Na wykładach omawiane są, w zależności od kultur, problemy czysto muzyczne, jak teoria i estetyka lub problemy muzyczne w kontekście społeczno-kulturowym. Niezależnie od grupy etnicznej poruszana jest zawsze kwestia życia dawnych sposobów muzykowania w obecnych czasach. Celem poznania tradycyjnych kultur muzycznych świata jest pogłębienie zrozumienia istoty i roli muzyki w życiu człowieka oraz wykształcenie w studentach potrzeby pielęgnacji zanikających kultur muzycznych. Przedmiot może też ułatwić zrozumienie fascynacji kompozytorów ludowym lub tradycyjnym materiałem muzycznym, przez co staje się niezwykle ważnym dopełnieniem historii muzyki. Studenci kompozycji mogą tu ponadto znaleźć inspirację dla ich własnej twórczości. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Przedmiot nie wymaga specjalnego przygotowania studentów, ale dobrze jest jeśli znają podstawowe zasady muzyki i mają rozwiniętą pamięć muzyczną, posiadają ogólną wiedzę o życiu społeczeństw na różnych stopniach rozwoju cywilizacyjnego, umieją czytać mapy i swobodnie posługują się językami obcymi, głównie angielskim, niemieckim i francuskim. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
| |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- wymienia główne sposoby muzykowania danej grupy etnicznej (K_W02) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- analizuje przykłady dźwiękowe z różnych rejonów świata (K_U02) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- inspiruje innych do poznawania kultur muzycznych świata (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | seminarium | zaliczenie | dr hab. Violetta Kostka, | 1/5012/13580 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wprowadzenie do etnomuzykologii. 2. Muzyka ludowa i tradycyjna we współczesnym społeczeństwie. 3. Polska. Kompleks środkowopolski. 4. Polska. Obszar północno-zachodni. 5. Polska. Obszar północno-wschodni. 6. Polska. Obszar wschodni. 7. Polska. Obszar południowy. 8. Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce. 9. Muzyka hiszpańska, portugalska i francuska. 10. Muzyka skandynawska i wysp brytyjskich. 11. Bałkański folklor muzyczny. 12. Muzyka rosyjska, ukraińska i rumuńska. 13. Muzyka Żydów Europy Centralnej.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawą kursów są wykłady oparte na literaturze polskiej i obcojęzycznej uzupełniane przede wszystkim licznymi przykładami słuchowymi oraz mapami, zdjęciami, transkrypcjami i tłumaczeniami obcojęzycznych tekstów w utworach wokalnych. W celu uatrakcyjnienia spotkań wprowadzane są różnego rodzaju ciekawostki i zagadnienia wywołujące dyskusje. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każde zadanie jest punktowane, a suma zdobytych punktów zostaje przełożona na ocenę. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | seminarium | zaliczenie | dr hab. Violetta Kostka, | 1/5012/13587 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Oceania. Aborygeni i ich muzyka. 2-3. Afryka. Kultury muzyczne Afryki Środkowej i Etiopii. 4-5. Ameryka Północna i A. Południowa. Kultury muzyczne Indian i Eskimosów. 6-7. Kultura muzyczna Murzynów amerykańskich. 8. Indie północne i południowe. Pakistan. 9. Muzyka Chin. 10-11. Kultura muzyczna Japonii. 12. Kultury muzyczne Tybetu, Tuwy i Tajlandii. 13. Techniki wokalne i instrumentarium. Podsumowanie. Realizowane w semestrze letnim wykłady dotyczą pozaeuropejskich kultur muzycznych. Studenci poznają tu z jednej strony muzykę w pewien sposób skomplikowaną, np. wielogłosowe pieśni Pigmejów i ragi hinduskie, z drugiej - muzykę strukturalnie prostą, np. pieśni Eskimosów i Aborygenów. Każda kultura muzyczna przedstawiona jest w szerokim kontekście społeczno-kulturowym, który pozwala wyjaśnić jej istotę. Zainteresowanie studentów tymi kulturami jest bardzo silne, co najlepiej widać poprzez pracę własną (np. poznawanie obcych kultur za pośrednictwem internetu) i dyskusje na temat przekształceń muzyki tradycyjnej pod wpływem zmian cywilizacyjnych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawą kursu są wykłady oparte na literaturze polskiej i obcojęzycznej uzupełniane przede wszystkim licznymi przykładami słuchowymi oraz mapami, zdjęciami, transkrypcjami i tłumaczeniami obcojęzycznych tekstów w utworach wokalnych. W celu uatrakcyjnienia spotkań wprowadzane są różnego rodzaju ciekawostki i zagadnienia wywołujące dyskusje. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każde zadanie jest punktowane, a suma zdobytych punktów zostaje przełożona na ocenę. |