Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Źródłoznawstwo i edytorstwo muzyczne
symbol | jezyk |
1/5007 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do porządkowania i opisu źródeł muzycznych, głównie rękopisów muzycznych powstałych od połowy XVI wieku po czasy współczesne oraz do źródłowo-krytycznej edycji utworów muzyki dawnej. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- ukończony kurs historii muzyki
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- kwerendy w bibliotekach i muzeach Gdańska przechowujących źródła muzyczne, głównie rękopisy
|
bibliografia podstawowa |
- Topolski Jerzy, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998.
- Topolski Jerzy, Metodologia historii, Warszawa 1968.
- Wojtkowiak Zbysław, Nauki pomocnicze historii najnowszej. Źródłoznawstwo, Poznań 2001.
- Źródła muzyczne. Krytyka-analiza-interpretacja, red. Ludwik Bielawski, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, Warszawa 1999.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Długońska Barbara, Popinigis Danuta, Szlagowska Danuta, Woźniak Jolanta, Musikalische in Bildern, w: Music Collection from Gdańsk, t. 1-3, Kraków-Gdańsk 2007, 2008, 2011.
- Idaszak Danuta, Musicalia Vetera, w: Katalog tematyczny muzykaliów, Kraków 1993.
- Siniarska-Czaplicka Jadwiga, Filigrany papierni położonych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej od początku XVI do połowy XVIII wieku, Wrocław 1969.
- Studia Claromontana, Jasna Góra 1992.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada wiedzę na temat dokumentacji źródeł muzycznych (K_W02) - posiada wiedzę z zakresu teorii źródła muzycznego i badań źródłoznawczych (K_W02) - posiada wiedzę na temat historycznych i współczesnych edycji muzycznych (K_W06) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- posiada umiejętność korzystania z katalogów oraz baz danych on-line (K_U04) - posiada umiejętność transkrybowania utworów muzyki dawnej i przygotowania ich źródłowo-krytycznej edycji (K_U04) - posiada umiejętność dokonania krytyki źródła muzycznego (K_U04, K_U05) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- rozumie potrzebę dokumentacji własnych działań artystycznych (K_K03) - rozumie potrzebę podjęcia działań artystyczno-organizacyjnych mających na celu wykonania utworów przygotowanych w edycjach źródłowo-krytycznych (K_K03) - rozumie potrzebę realizacji projektów edytorskich muzyki dawnej i współczesnej (K_K03) |
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 3.0 | seminarium | zaliczenie | dr hab. Danuta Popinigis, | 1/5007/13573 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- teoria źródła muzycznego i badań źródłoznawczych
- dokumentacja źródeł muzycznych (katalogi, bazy danych on-line)
- typy edycji muzycznych (historyczne, współczesne)
- transkrypcja wybranych utworów muzyki dawnej
- edycja źródłowo-krytyczna przetranskrybowanych utworów
|
metody dydaktyczne |
- wykład
- ćwiczenia przygotowujące studentów do wykonana edycji źródłowo-krytycznej wybranych utworów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział studenta w zajęciach oraz wykonanie edycji źródłowo-krytycznej wybranych utworów
|