Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Źródłoznawstwo i edytorstwo muzyczne

symboljezyk
1/5007
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do porządkowania i opisu źródeł muzycznych, głównie rękopisów muzycznych powstałych od połowy XVI wieku po czasy współczesne oraz do źródłowo-krytycznej edycji utworów muzyki dawnej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • ukończony kurs historii muzyki
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • kwerendy w bibliotekach i muzeach Gdańska przechowujących źródła muzyczne, głównie rękopisy
bibliografia podstawowa
  1. Topolski Jerzy, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998.
  2. Topolski Jerzy, Metodologia historii, Warszawa 1968.
  3. Wojtkowiak Zbysław, Nauki pomocnicze historii najnowszej. Źródłoznawstwo, Poznań 2001.
  4. Źródła muzyczne. Krytyka-analiza-interpretacja, red. Ludwik Bielawski, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, Warszawa 1999.
bibliografia uzupełniająca
  1. Długońska Barbara, Popinigis Danuta, Szlagowska Danuta, Woźniak Jolanta, Musikalische in Bildern, w: Music Collection from Gdańsk, t. 1-3, Kraków-Gdańsk 2007, 2008, 2011.
  2. Idaszak Danuta, Musicalia Vetera, w: Katalog tematyczny muzykaliów, Kraków 1993.
  3. Siniarska-Czaplicka Jadwiga, Filigrany papierni położonych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej od początku XVI do połowy XVIII wieku, Wrocław 1969.
  4. Studia Claromontana, Jasna Góra 1992.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę na temat dokumentacji źródeł muzycznych (K_W02)
- posiada wiedzę z zakresu teorii źródła muzycznego i badań źródłoznawczych (K_W02)
- posiada wiedzę na temat historycznych i współczesnych edycji muzycznych (K_W06)

efekty kształcenia - umiejętności

- posiada umiejętność korzystania z katalogów oraz baz danych on-line (K_U04)
- posiada umiejętność transkrybowania utworów muzyki dawnej i przygotowania ich źródłowo-krytycznej edycji (K_U04)
- posiada umiejętność dokonania krytyki źródła muzycznego (K_U04, K_U05)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę dokumentacji własnych działań artystycznych (K_K03)
- rozumie potrzebę podjęcia działań artystyczno-organizacyjnych mających na celu wykonania utworów przygotowanych w edycjach źródłowo-krytycznych (K_K03)
- rozumie potrzebę realizacji projektów edytorskich muzyki dawnej i współczesnej (K_K03)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0seminariumzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 1/5007/13573
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • teoria źródła muzycznego i badań źródłoznawczych
  • dokumentacja źródeł muzycznych (katalogi, bazy danych on-line)
  • typy edycji muzycznych (historyczne, współczesne)
  • transkrypcja wybranych utworów muzyki dawnej
  • edycja źródłowo-krytyczna przetranskrybowanych utworów
metody dydaktyczne
  • wykład
  • ćwiczenia przygotowujące studentów do wykonana edycji źródłowo-krytycznej wybranych utworów
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział studenta w zajęciach oraz wykonanie edycji źródłowo-krytycznej wybranych utworów
wykonanie: www.ansta.pl