symbol | jezyk |
1/5006 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Charakterystyka przedmiotu:
Przedmiot Psychologia muzyki stanowić ma
rozszerzenie i pogłębienie, o aspekty związane z muzyką, zagadnień
przedstawionych w trakcie kursu Psychologii. Poruszone tematy
dotyczyć będą związków między muzyką a językiem, emocjonalnych aspektów muzyki,
jej roli w regulacji nastroju, psychoterapii oraz wspieraniu rozwoju a także
wykorzystaniu muzyki w marketingu i reklamie. Studenci zapoznają się
także z mózgowymi podstawami odbioru wrażeń muzycznych oraz ze zmianami
neuroanatomicznymi zachodzącymi podczas treningu muzycznego. Przedstawione
zostaną także zagadnienia związane ze specyfiką nauczania w szkolnictwie
muzycznym.
Założenia i cele
przedmiotu:
- zrozumienie mechanizmów percepcji znaczenia i
emocji w muzyce,
- poznanie psychologicznych podstaw preferencji muzycznych,
- poznanie związków muzyki z językiem,
- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu
muzykoterapii,
- zastosowanie muzyki i edukacji muzycznej w
procesach wspierania rozwoju,
- poznanie wpływu muzyki na człowieka poprzez
muzyczne środowisko przestrzeni publicznej,
- zrozumienie specyfiki pracy w szkolnictwie
muzycznym (m.in. trema, praca z uczniem wybitnie zdolnym).
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- ukończenie kursu z psychologii podczas realizacji studiów licencjackich
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- muzykoterapia
- umiejętności terapeutyczne w arteterapii
- zastosowanie zajęć muzycznych w terapii i rewalidacji osób niepełnosprawnych
|
bibliografia podstawowa |
- Człowiek–muzyka–psychologia, red. Wojciech Jankowski, Barbara Kamińska, Andrzej Miśkiewicz, Warszawa 2000.
- Manturzewska Maria, Kotarska Halina, Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, Warszawa 1990.
- Sloboda John A., Wykłady z psychologii muzyki, Warszawa 2008.
- Sloboda
John A., Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki,
Warszawa 2002.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Bogdanowicz Marta, Poćwierz-Marciniak Ilona, Zdolności muzyczne a zdolności językowe, w: Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, red. Lidia Kataryńczuk-Mania, Iwona Kowalkowska, Zielona Góra 2006.
- Człowiek–muzyka–psychologia, red. Wojciech Jankowski, Barbara Kamińska, Andrzej Miśkiewicz, Warszawa 2000.
- Kierzkowski Michał, Poćwierz-Marciniak Ilona, Słuchanie muzyki a
inteligencja, czyli wariacje na temat „Efektu Mozarta”, w: Sztuka–kultura–edukacja, Gdańsk 2011.
- Schellenberg E. Glenn, Music and nonmusical
abilities, New York 2001.
- Schellenberg E. Glenn, Music lessons enhance
IQ, New York 2004.
- Schellenberg E. Glenn, Hallam Susan, Music
listening and cognitive abilities in 10-and 11- year-olds: The Blur
Effect, New York 2005.
- Schellenberg E. Glenn, Long-term positive
associations between music lessons and IQ, New York 2006.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student zna podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii twórczości (K_W02) - student wie, jakie czynniki wpływają na rozwój człowieka, także w kontekście rozwoju muzycznego (K_W02) - student zna historię badań nad pamięcią muzyczną oraz pamięcią ogólną u muzyków (K_W02) - student zna etapy rozwoju pamięci muzycznej oraz potrafi zastosować tę wiedzę podczas planowania działań edukacyjnych (K_W02, K_W11) - student wie, jak pracować z uczniem, aby zminimalizować jego lęk przed występami publicznymi (K_W11) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student potrafi wyjaśnić relacje zachodzące między językiem a muzyką (K_U03) - student wzbogaca warsztat pedagogiczny poprzez nabycie wiedzy o specyfice rozwoju muzycznego (K_U04, K_U05) - student konstruuje sposoby pomocy uczniom odczuwającym chroniczny lęk przed występami publicznymi, nabyte umiejętności potrafi zastosować także w kontekście własnego wykonawstwa muzycznego (K_U06, K_U09) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- student rozumie zmiany zachodzące w relacji człowiek - muzyka, odbywające się na przestrzeni całego życia (K_K01, K_K02) - student zna mechanizmy psychologiczne wpływające na lepsze funkcjonowanie pamięci muzycznej i potrafi zastosować je w praktyce (K_K07) - student wykorzystuje mechanizmy psychologiczne podczas pracy z uczniem, jego rodzicami oraz w trakcie występów publicznych (K_K07) |