Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia muzyki

symboljezyk
1/5006
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Charakterystyka przedmiotu:

Przedmiot Psychologia muzyki stanowić ma rozszerzenie i pogłębienie, o aspekty związane z muzyką, zagadnień przedstawionych w trakcie kursu Psychologii. Poruszone tematy dotyczyć będą związków między muzyką a językiem, emocjonalnych aspektów muzyki, jej roli w regulacji nastroju, psychoterapii oraz wspieraniu rozwoju a także wykorzystaniu muzyki w marketingu i reklamie. Studenci  zapoznają się także z mózgowymi podstawami odbioru wrażeń muzycznych oraz ze zmianami neuroanatomicznymi zachodzącymi podczas treningu muzycznego. Przedstawione zostaną także zagadnienia związane ze specyfiką nauczania w szkolnictwie muzycznym.

 

Założenia i cele przedmiotu:

  • zrozumienie mechanizmów percepcji znaczenia i emocji w muzyce,
  • poznanie psychologicznych podstaw preferencji muzycznych,
  • poznanie związków muzyki z językiem,
  • zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu muzykoterapii,
  • zastosowanie muzyki i edukacji muzycznej w procesach wspierania rozwoju,
  • poznanie wpływu muzyki na człowieka poprzez muzyczne środowisko przestrzeni publicznej,
  • zrozumienie specyfiki pracy w szkolnictwie muzycznym (m.in. trema, praca z uczniem wybitnie zdolnym).
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • ukończenie kursu z psychologii podczas realizacji studiów licencjackich
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • muzykoterapia
  • umiejętności terapeutyczne w arteterapii
  • zastosowanie zajęć muzycznych w terapii i rewalidacji osób niepełnosprawnych
bibliografia podstawowa
  1. Człowiek–muzyka–psychologia, red. Wojciech Jankowski, Barbara Kamińska, Andrzej Miśkiewicz, Warszawa 2000.
  2. Manturzewska Maria, Kotarska Halina, Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, Warszawa 1990.
  3. Sloboda John A., Wykłady z psychologii muzyki, Warszawa 2008.
  4. Sloboda John A., Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Warszawa 2002.
bibliografia uzupełniająca
  1. Bogdanowicz Marta, Poćwierz-Marciniak Ilona, Zdolności muzyczne a zdolności językowe, w: Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, red. Lidia Kataryńczuk-Mania, Iwona Kowalkowska, Zielona Góra 2006.
  2. Człowiek–muzyka–psychologia, red. Wojciech Jankowski, Barbara Kamińska, Andrzej Miśkiewicz, Warszawa 2000.
  3. Kierzkowski Michał, Poćwierz-Marciniak Ilona, Słuchanie muzyki a inteligencja, czyli wariacje na temat „Efektu Mozarta”, w: Sztuka–kultura–edukacja, Gdańsk 2011.
  4. Schellenberg E. Glenn, Music and nonmusical abilities, New York 2001.
  5. Schellenberg E. Glenn, Music lessons enhance IQ, New York 2004.
  6. Schellenberg E. Glenn, Hallam Susan, Music listening and cognitive abilities in 10-and 11- year-olds: The Blur Effect, New York 2005.
  7. Schellenberg E. Glenn, Long-term positive associations between music lessons and IQ, New York 2006.
efekty kształcenia - wiedza

- student zna podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii twórczości (K_W02)
- student wie, jakie czynniki wpływają na rozwój człowieka, także w kontekście rozwoju muzycznego (K_W02)
- student zna historię badań nad pamięcią muzyczną oraz pamięcią ogólną u muzyków (K_W02)
- student zna etapy rozwoju pamięci muzycznej oraz potrafi zastosować tę wiedzę podczas planowania działań edukacyjnych (K_W02, K_W11)
- student wie, jak pracować z uczniem, aby zminimalizować jego lęk przed występami publicznymi (K_W11)

efekty kształcenia - umiejętności

- student potrafi wyjaśnić relacje zachodzące między językiem a muzyką (K_U03)
- student wzbogaca warsztat pedagogiczny poprzez nabycie wiedzy o specyfice rozwoju muzycznego (K_U04, K_U05)
- student konstruuje sposoby pomocy uczniom odczuwającym chroniczny lęk przed występami publicznymi, nabyte umiejętności potrafi zastosować także w kontekście własnego wykonawstwa muzycznego (K_U06, K_U09)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student rozumie zmiany zachodzące w relacji człowiek - muzyka, odbywające się na przestrzeni całego życia (K_K01, K_K02)
- student zna mechanizmy psychologiczne wpływające na lepsze funkcjonowanie pamięci muzycznej i potrafi zastosować je w praktyce (K_K07)
- student wykorzystuje mechanizmy psychologiczne podczas pracy z uczniem, jego rodzicami oraz w trakcie występów publicznych (K_K07)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładegzaminmgr Eliza Ludkiewicz, 1/5006/13568
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • psychologia muzyki jako dziedzina nauki. Nurty badań w psychologii muzyki
  • psychologia muzyki w Polsce
  • muzyka a język
  • neuroanatomiczne podstawy odbioru wrażeń muzycznych
  • wpływ słuchania muzyki na funkcje poznawcze i regulację nastroju
  • czynne uprawianie muzyki a rozwój poznawczy i zmiany mózgowe
  • rozwój muzyczny człowieka. Muzyka w rozwoju dziecka
  • preferencje muzyczne
  • muzykoterapia - podstawowe zagadnienia
  • społeczny aspekt muzyki. Wykorzystanie muzyki w marketingu i reklamie
  • pamięć muzyczna - jej funkcjonowanie i rozwój
  • trema oraz sposoby radzenia sobie w sytuacji występu publicznego
  • psychologiczne aspekty pedagogiki instrumentalnej
  • kiedy mózg słyszy inaczej – anomalie w funkcjonowaniu mózgu a muzyka

Efektem kształcenia będzie poznanie podstawowych zagadnień psychologicznych związanych z percepcją muzyki, zdolnościami muzycznymi i ich rozwojem oraz wpływem muzyki na człowieka. Ponadto studenci będą mieli możliwość rozwoju kompetencji osobistych, niezbędnych w procesie edukacji muzycznej.

metody dydaktyczne
  • wykład (z zastosowaniem prezentacji multimedialnej)
  • dyskusja
  • metoda problemowa
  • studia przypadków
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • obecność na zajęciach
  • egzamin pisemny
wykonanie: www.ansta.pl