symbol | jezyk |
1/5004 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem przedmiotu jest kształcenie umiejętności prowadzenia zajęć z historii muzyki w taki sposób, by rozwijać zainteresowanie muzyką, zdolność analitycznego słuchania muzyki, myślenie kreatywne, potrzebę samodzielnego uzupełniania wiedzy przez uczniów. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki i psychologii oraz ukończony kurs historii muzyki i literatury muzycznej
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- hospitowanie lekcji historii muzyki i literatury muzycznej prowadzonych w szkołach muzycznych II stopnia
|
bibliografia podstawowa |
- Kupisiewicz Czesław, Podstawy dydaktyki, Warszawa 2005.
- Łobaczewska Stefania, Feicht Hieromin, Metodyka nauczania historii muzyki w szkołach muzycznych niższych, średnich i wyższych, Kraków 1946.
- Michalski Jarosław, Metody aktywizujące, „Nowa Szkoła” 2001, nr 6.
- Niemierko Bolesław, Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.
- Ziętkiewicz Ewa, Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, Poznań 2000.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Gwizdalanka Danuta, Historia muzyki, cz. 1-4, Kraków 2005, 2006, 2009, 2011.
- Historia muzyki, Biuletyny Maturalne.
- Kalinowska Dorota, Wilento Renata, Program nauczania przedmiotu Historia muzyki z literaturą w szkołach muzycznych II stopnia, Szczecin 2002.
- Program nauczania Szkoły Muzycznej II stopnia oraz Liceum Muzycznego. Historia muzyki z literaturą muzyczną, Warszawa 1985.
- Trybułowska Grażyna, Werdon M., Program nauczania ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku dla przedmiotu Historia muzyki dla klas III-VI OSM II st.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada wiedzę dotyczącą konstrukcji oraz metod prowadzenia lekcji historii muzyki, rozumie potrzebę stosowania metod aktywnych; zna metody rozwijania zainteresowań uczniów prowadzonym przedmiotem (K_W01, K_W02) - zna podręczniki, encyklopedie, leksykony, opracowania monograficzne itp. przydatne dla nauczyciela do przygotowania lekcji z historii muzyki (z uwzględnieniem kontekstu historyczno-kulturowego) oraz te, które są przydatne dla uczniów w celu uzupełnienia wiedzy zdobytej na lekcjach historii muzyki (K_W05, K_W06, K_W07) - rozumie wzajemne relacje między wiedzą teoretyczną z historii muzyki a literaturą muzyczną oraz ma zdolność integrowania obu dziedzin; zna literaturę muzyczną najbardziej odpowiednią dla ilustracji różnorodnych zagadnień teoretycznych z historii muzyki (K_W09) - wykazuje się opanowaniem podstaw pedagogiki, dającym kwalifikacje do nauczania historii muzyki w szkołach muzycznych II stopnia (K_W11) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- dysponując odpowiednią wiedzą specjalistyczną z dziedziny historii muzyki, psychologii i pedagogiki wykazuje umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, wywołujących stres (K_U03) - posiada umiejętność prezentowania zagadnień z historii muzyki i ilustrowania ich odpowiednimi przykładami muzycznymi oraz stymulowania aktywności uczniów w taki sposób, by rozwijać ich zainteresowania, zdolność aktywnej percepcji muzyki, umiejętność łączenia stylistycznych zjawisk muzycznych z innymi dziedzinami sztuki (K_U04, K_U05) - potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu pedagogiki, dającą kwalifikacje do nauczania historii muzyki w szkole muzycznej II stopnia (K_U09) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- zna zakres posiadanej wiedzy i umiejętności oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dokształcania się i profesjonalnego doskonalenia w dziedzinie historii muzyki, literatury muzycznej, pokrewnych dziedzin humanistycznych oraz psychologii i pedagogiki (K_K01) - potrafi organizować pracę własną oraz zespołową pracę uczniów w trakcie lekcji i projektów z historii muzyki realizowanych przez nich samodzielnie poza lekcjami (K_K04) - posiada umiejętność krytycznej oceny prowadzonych przez siebie lekcji oraz działań uczniów, uwzględniając uwarunkowania z dziedziny pedagogiki i psychologii (K_K06) - potrafi sprawnie komunikować się z uczniami w oparciu o posiadaną wiedzę specjalistyczną z historii muzyki i literatury muzycznej oraz wiedzę z dziedziny psychologii i pedagogiki (K_K07, K_K08) |