Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka nauczania historii muzyki i literatury muzycznej

symboljezyk
1/5004
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest kształcenie umiejętności prowadzenia zajęć z historii muzyki w taki sposób, by rozwijać zainteresowanie muzyką, zdolność analitycznego słuchania muzyki, myślenie kreatywne, potrzebę samodzielnego uzupełniania wiedzy przez uczniów.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki i psychologii oraz ukończony kurs historii muzyki i literatury muzycznej
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • hospitowanie lekcji historii muzyki i literatury muzycznej prowadzonych w szkołach muzycznych II stopnia
bibliografia podstawowa
  1. Kupisiewicz Czesław, Podstawy dydaktyki, Warszawa 2005.
  2. Łobaczewska Stefania, Feicht Hieromin, Metodyka nauczania historii muzyki w szkołach muzycznych niższych, średnich i wyższych, Kraków 1946.
  3. Michalski Jarosław, Metody aktywizujące, „Nowa Szkoła” 2001, nr 6.
  4. Niemierko Bolesław, Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.
  5. Ziętkiewicz Ewa, Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, Poznań 2000.
bibliografia uzupełniająca
  1. Gwizdalanka Danuta, Historia muzyki, cz. 1-4, Kraków 2005, 2006, 2009, 2011.
  2. Historia muzyki, Biuletyny Maturalne.
  3. Kalinowska Dorota, Wilento Renata, Program nauczania przedmiotu Historia muzyki z literaturą w szkołach muzycznych II stopnia, Szczecin 2002.
  4. Program nauczania Szkoły Muzycznej II stopnia oraz Liceum Muzycznego. Historia muzyki z literaturą muzyczną, Warszawa 1985.
  5. Trybułowska Grażyna, Werdon M., Program nauczania ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku dla przedmiotu Historia muzyki dla klas III-VI OSM II st.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę dotyczącą konstrukcji oraz metod prowadzenia lekcji historii muzyki, rozumie potrzebę stosowania metod aktywnych; zna metody rozwijania zainteresowań uczniów prowadzonym przedmiotem (K_W01, K_W02)
- zna podręczniki, encyklopedie, leksykony, opracowania monograficzne itp. przydatne dla nauczyciela do przygotowania lekcji z historii muzyki (z uwzględnieniem kontekstu historyczno-kulturowego) oraz te, które są przydatne dla uczniów w celu uzupełnienia wiedzy zdobytej na lekcjach historii muzyki (K_W05, K_W06, K_W07)
- rozumie wzajemne relacje między wiedzą teoretyczną z historii muzyki a literaturą muzyczną oraz ma zdolność integrowania obu dziedzin; zna literaturę muzyczną najbardziej odpowiednią dla ilustracji różnorodnych zagadnień teoretycznych z historii muzyki (K_W09)
- wykazuje się opanowaniem podstaw pedagogiki, dającym kwalifikacje do nauczania historii muzyki w szkołach muzycznych II stopnia (K_W11)

efekty kształcenia - umiejętności

- dysponując odpowiednią wiedzą specjalistyczną z dziedziny historii muzyki, psychologii i pedagogiki wykazuje umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, wywołujących stres (K_U03)
- posiada umiejętność prezentowania zagadnień z historii muzyki i ilustrowania ich odpowiednimi przykładami muzycznymi oraz stymulowania aktywności uczniów w taki sposób, by rozwijać ich zainteresowania, zdolność aktywnej percepcji muzyki, umiejętność łączenia stylistycznych zjawisk muzycznych z innymi dziedzinami sztuki (K_U04, K_U05)
- potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu pedagogiki, dającą kwalifikacje do nauczania historii muzyki w szkole muzycznej II stopnia (K_U09)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- zna zakres posiadanej wiedzy i umiejętności oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dokształcania się i profesjonalnego doskonalenia w dziedzinie historii muzyki, literatury muzycznej, pokrewnych dziedzin humanistycznych oraz psychologii i pedagogiki (K_K01)
- potrafi organizować pracę własną oraz zespołową pracę uczniów w trakcie lekcji i projektów z historii muzyki realizowanych przez nich samodzielnie poza lekcjami (K_K04)
- posiada umiejętność krytycznej oceny prowadzonych przez siebie lekcji oraz działań uczniów, uwzględniając uwarunkowania z dziedziny pedagogiki i psychologii (K_K06)
- potrafi sprawnie komunikować się z uczniami w oparciu o posiadaną wiedzę specjalistyczną z historii muzyki i literatury muzycznej oraz wiedzę z dziedziny psychologii i pedagogiki (K_K07, K_K08)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Jolanta Woźniak, 1/5004/13565
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • systemy nauczania przedmiotu historia muzyki i literatura muzyczna w szkolnictwie muzycznym II stopnia
  • analiza podstaw programowych oraz programów autorskich z zakresu historii muzyki i literatury muzycznej
  • analiza wymogów oraz trybu egzaminu dyplomowego oraz egzaminu maturalnego z historii muzyki; przygotowanie pytań i arkuszy egzaminacyjnych
  • analiza podręczników do historii muzyki
  • metody nauczania historii muzyki i literatury muzycznej
  • metody sprawdzania wiedzy uczniów z zakresu historii muzyki i literatury muzycznej
  • przygotowanie przez studentów programów nauczania historii muzyki i literatury muzycznej
  • przygotowanie przez studentów konspektu lekcji
  • przygotowanie i poprowadzenie przez studentów lekcji próbnych
metody dydaktyczne
  • wykład
  • dyskusja
  • ćwiczenia (przygotowanie i prowadzenie przez poszczególnych studentów próbnych lekcji z historii muzyki z uwzględnieniem czynników warunkujących efektywność i atrakcyjność lekcji)
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • znajomość zagadnień omawianych na zajęciach i wybranych fragmentów literatury przedmiotu
  • przeprowadzenie lekcji z historii muzyki podlegające ocenie
wykonanie: www.ansta.pl