symbol | jezyk |
---|---|
1/5003 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami metodologicznymi i poznawczymi prac badawczych z zakresu teorii muzyki, pedagogiki muzycznej i psychologii muzycznej. Omówione zostaną następujące zagadnienia: podstawy badań pedagogicznych, rodzaje badań pedagogicznych (ilościowe, jakościowe, hermeneutyczne, fenomenologiczne), triangulacja badań, tok postępowania w badaniach ilościowych, szczegółowe rodzaje badań pedagogicznych, struktura procesu badawczego, zewnętrzne i wewnętrzne determinanty procesu badawczego, zmienne i ich operacjonalizacja, problemy i hipotezy badawcze, próba, miary siły związku między zmiennymi, testy istotności różnic, modele sprawdzania hipotez, model eksperymentalny, model wielokrotnej regresji, model ex post facto. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- | |
bibliografia podstawowa | |
1. Ablewicz Krystyna, Badania hermeneutyczne w pedagogice, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, red. Tadeusz Pilch, Warszawa 2003. 2. Apanowicz Jerzy, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Warszawa 2005. 3. Brzeziński Jerzy, Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 2007. 4. Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. Stanisław Palka, Gdańsk 2010. 5. Kruger Heinz-Hermann, Pfaff Nicolle, Metody badań pedagogicznych, (Pedagogika, t. 2), red. Bogusław Śliwerski, Gdańsk 2006. 6. Nowak Stefan, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2008. | |
bibliografia uzupełniająca | |
1. Brzeziński Jerzy, Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Warszawa 2000. 2. Konecki Krzysztof, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000, s. 144-192. 3. Kozłowska-Lewna Alicja, Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Gdańsk 2006. 4. Łobocki Mieczysław, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2006. 5. Limont Wiesława, Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń 1994. 6. Limont Wiesława, Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne, Toruń 1996. 7. Niemierko Bolesław, Pomiar sprawdzający w dydaktyce. Teoria i zastosowania, Warszawa 1990. 8. Sacher Wiesława Aleksandra, Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci, Katowice 2004. 9. Sloboda John A., Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Warszawa 2002. 10. Silverman David, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009. 11. Silverman David, Interpretacja badań jakościowych, Warszawa 2009. 12. Suświłło Małgorzata, Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Olsztyn 2001. 13. Szczypiorska Magdalena, Badania słuchu harmonicznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Maszynopis. Praca magisterska, Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna w Gdańsku 2004. 14. Tęcza Beata, Postawa twórcza a percepcja ekspresji emocjonalnej w muzyce, Warszawa 2007. 15. Trzeciak Dominika, Kształtowanie intonacji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Maszynopis. Praca magisterska, Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna w Gdańsku 2006. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- student rozróżnia rodzaje metod badawczych stosowanych w teorii muzyki i pedagogice muzycznej (K_W02) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- wybiera właściwe dla danego zakresu badań metody badawcze (K_U01, K_U03) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- potrafi zachować niezależność własnych sądów w realizowanej pracy badawczej (K_K01, K_K07) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 4.0 | seminarium | zaliczenie | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/5003/13553 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Filozoficzne, przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych. 2. Ogólne rodzaje badań pedagogicznych: badania ilościowe, badania jakościowe, hermeneutyka i fenomenologia w pedagogice. 3. Triangulacja badań. 4. Tok postępowania w badaniach ilościowych. 5. Szczegółowe rodzaje badań pedagogicznych (opisowe i diagnostyczne, wyjaśniające i weryfikacyjne, biograficzne, prognostyczne i projektujące, historyczne, porównawcze, w działaniu, z pogranicza pedagogiki i innych nauk). 6. Teoria ugruntowana. 7. Przykłady naukowych projektów badawczych z zakresu pedagogiki muzycznej. 8. Struktura procesu badawczego w psychologii. 9. Zewnętrzne i wewnętrzne determinanty procesu badawczego. 10. Zmienne i ich operacjonalizacja. 11. Wskaźniki i ich klasyfikacja wg Stefana Nowaka. 12. Problemy i hipotezy badawcze. 13. Dobór próby, miara siły związku między zmiennymi, testy istotności różnic. 14. Modele sprawdzania hipotez; model eksperymentalny, model wielokrotnej regresji, model ex post facto.
Efekty kształcenia: nabycie umiejętności projektowania i realizacji badań oraz stosowania właściwych metod i narzędzi badawczych, umiejętności opisu i interpretacji danych empirycznych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawowe treści merytoryczne prezentowane są w formie wykładu. Niektóre zajęcia mają charakter seminaryjny. Studenci zapoznają się z określoną literaturą przedmiotu. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach. Do obowiązków studenta należy zapoznawanie się z literaturą dotyczącą kolejnych zajęć. Program przewiduje ponadto przygotowanie pracy pisemnej konsultowanej z prowadzącym. |