Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Historia teorii muzyki
symbol | jezyk |
1/5002 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Pogłębienie i rozszerzenie wiadomości z historii muzyki o następującą problematykę:
- rozwój systemów dźwiękowych,
- rozwój systemów skalowych,
- historia teorii harmonii i kontrapunktu,
- ewolucja metodologii analizy dzieła muzycznego.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- znajomość problematyki
przedstawionej na wykładach z historii muzyki
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- |
bibliografia podstawowa |
1. Drobner Mieczysław, Historia teorii muzyki i pisowni muzycznej w zarysie, Kraków 1978.
2. Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, Kraków-Gdańsk 1990.
3. Jarzębska Alicja, Z dziejów myśli o muzyce. Wybrane zagadnienia teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej, Kraków 2002. |
bibliografia uzupełniająca |
1. Chomiński Józef M., Historia harmonii i
kontrapunktu, t. 1-3, Kraków 1958, 1962, 1990.
2. Drobner Mieczysław, Systemy i skale muzyczne,
Kraków 1982.
3. Gołąb Maciej, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003.
4. Konteksty analizy muzycznej, „Muzyka" 2000, nr 4. |
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada szczegółową wiedzę na temat podstawowej literatury przedmiotu pozwalającą na gromadzenie informacji w zakresie teorii muzyki w aspekcie historycznym (K_W01, K_W06, K_W07) - uzupełnia wiedzę w zakresie historii muzyki o problematykę rozwoju teorii muzyki w kontekście dyscyplin pokrewnych (akustyka muzyczna, psychologia muzyki, metodologia analizy dzieła muzycznego) (K_W02) - samodzielnie rozwija wiedzę dotyczącą rozwoju teorii muzyki na podstawie wybranej pozycji uzupełniającej literatury przedmiotu (K_W06, K_W07) - posiada zdolność integrowania zdobytej wiedzy z zakresu teorii muzyki z praktycznymi elementami studiów (K_W09) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- argumentuje sądy na temat rozwoju teorii muzyki w aspekcie dyscyplin humanistycznych i nauk przyrodniczych (K_U03) - posiada umiejętność wyprowadzania wniosków na temat relacji między teorią a praktyką muzyczną danej epoki (K_U04) - posiada umiejętność prezentacji słownych (multimedialnych) w których analizuje i ocenia procesy rozwoju teorii muzyki (K_U04) - posiada umiejętność argumentacji własnych sądów w pracach pisemnych na temat rozwoju teorii muzyki (K_U04) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- wykazuje kreatywność w zakresie potrzeby zdobywania wiedzy związanej z problematyką teorii muzyki (K_K01) - wykazuje kreatywność w procesie organizacji uczenia się w grupie studenckiej (K_K01) - wykazuje zdolność do autonomicznego wykonywania powierzanych zadań (K_K02) - integruje zdobytą wiedzę z zakresu historii teorii muzyki dla potrzeb działań kulturotwórczych (K_K02) |
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 3.0 | wykład | zaliczenie | dr Jolanta Woźniak, | 1/5002/13552 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- kwintowy i tercjowy system dźwiękowy
- średniotonowy system dźwiękowy
- systemy dźwiękowe nierównomiernie i
równomiernie temperowane
- grecki system tonalny
- średniowieczny i renesansowy system
modalny
- ewolucja systemu dur-moll
- rozwój wielogłosowości w
Średniowieczu
- renesansowy kontrapunkt wokalny i
instrumentalny
- teoria basso continuo w XVII wieku
- teoria basso continuo i harmonii
funkcyjnej w XVIII wieku
- monistyczna i dualistyczna teoria
harmonii funkcyjnej w XIX wieku
- teoria harmonii w XX wieku
|
metody dydaktyczne |
- metodą realizacji przedmiotu jest
wykład
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na wykładach
- pozytywne zaliczenie kolokwium na podstawie znajomości treści programowych wykładów i literatury przedmiotu
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 4.0 | wykład | egzamin | dr Jolanta Woźniak, | 1/5002/13575 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- geneza analizy muzycznej jako metody badawczej
- struktura frazowa i model formalny w XVIII i I połowie XIX wieku
- rozwój organiczny i nauczanie formy w 2 połowie XIX wieku
- techniki redukcyjne początku XX wieku
- teoria napięć i warstw strukturalnych w I połowie XX wieku
- metody analizy utworów dodekafonicznych
- strukturalizm, semiotyka w analizie dzieła muzycznego w II połowie XX wieku
- teoria informacji i badania komputerowe w muzyce
- metody analizy muzycznej inspirowane fenomenologią i hermeneutyką
|
metody dydaktyczne |
- metodą realizacji programu jest wykład oraz zajęcia seminaryjne w trakcie których studenci referują i dyskutują problematykę związaną z lekturą literatury przedmiotu
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na wykładach
- aktywny udział w zajęciach seminaryjnych
- pozytywne zaliczenie kolokwium na podstawie znajomości treści programowych i literatury przedmiotu
|