Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia teorii muzyki

symboljezyk
1/5002
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Pogłębienie i rozszerzenie wiadomości z historii muzyki o następującą problematykę:

  • rozwój systemów dźwiękowych,
  • rozwój systemów skalowych,
  • historia teorii harmonii i kontrapunktu,
  • ewolucja metodologii analizy dzieła muzycznego.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • znajomość problematyki przedstawionej na wykładach z historii muzyki
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

1. Drobner Mieczysław, Historia teorii muzyki i pisowni muzycznej w zarysie, Kraków 1978.

2. Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, Kraków-Gdańsk 1990.

3. Jarzębska Alicja, Z dziejów myśli o muzyce. Wybrane zagadnienia teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej, Kraków 2002.

bibliografia uzupełniająca

1. Chomiński Józef M., Historia harmonii i kontrapunktu, t. 1-3, Kraków 1958, 1962, 1990.

2. Drobner Mieczysław, Systemy i skale muzyczne, Kraków 1982.

3. Gołąb Maciej, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003.

4. Konteksty analizy muzycznej, „Muzyka" 2000, nr 4.

efekty kształcenia - wiedza

- posiada szczegółową wiedzę na temat podstawowej literatury przedmiotu pozwalającą na gromadzenie informacji w zakresie teorii muzyki w aspekcie historycznym (K_W01, K_W06, K_W07)
- uzupełnia wiedzę w zakresie historii muzyki o problematykę rozwoju teorii muzyki w kontekście dyscyplin pokrewnych (akustyka muzyczna, psychologia muzyki, metodologia analizy dzieła muzycznego) (K_W02)
- samodzielnie rozwija wiedzę dotyczącą rozwoju teorii muzyki na podstawie wybranej pozycji uzupełniającej literatury przedmiotu (K_W06, K_W07)
- posiada zdolność integrowania zdobytej wiedzy z zakresu teorii muzyki z praktycznymi elementami studiów (K_W09)

efekty kształcenia - umiejętności

- argumentuje sądy na temat rozwoju teorii muzyki w aspekcie dyscyplin humanistycznych i nauk przyrodniczych (K_U03)
- posiada umiejętność wyprowadzania wniosków na temat relacji między teorią a praktyką muzyczną danej epoki (K_U04)
- posiada umiejętność prezentacji słownych (multimedialnych) w których analizuje i ocenia procesy rozwoju teorii muzyki (K_U04)
- posiada umiejętność argumentacji własnych sądów w pracach pisemnych na temat rozwoju teorii muzyki (K_U04)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- wykazuje kreatywność w zakresie potrzeby zdobywania wiedzy związanej z problematyką teorii muzyki (K_K01)
- wykazuje kreatywność w procesie organizacji uczenia się w grupie studenckiej (K_K01)
- wykazuje zdolność do autonomicznego wykonywania powierzanych zadań (K_K02)
- integruje zdobytą wiedzę z zakresu historii teorii muzyki dla potrzeb działań kulturotwórczych (K_K02)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0wykładzaliczeniedr Jolanta Woźniak, 1/5002/13552
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • kwintowy i tercjowy system dźwiękowy
  • średniotonowy system dźwiękowy
  • systemy dźwiękowe nierównomiernie i równomiernie temperowane
  • grecki system tonalny
  • średniowieczny i renesansowy system modalny
  • ewolucja systemu dur-moll
  • rozwój wielogłosowości w Średniowieczu
  • renesansowy kontrapunkt wokalny i instrumentalny
  • teoria basso continuo w XVII wieku
  • teoria basso continuo i harmonii funkcyjnej w XVIII wieku
  • monistyczna i dualistyczna teoria harmonii funkcyjnej w XIX wieku
  • teoria harmonii w XX wieku
metody dydaktyczne
  • metodą realizacji przedmiotu jest wykład
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • obecność na wykładach
  • pozytywne zaliczenie kolokwium na podstawie znajomości treści programowych wykładów i literatury przedmiotu
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.004.0wykładegzamindr Jolanta Woźniak, 1/5002/13575
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • geneza analizy muzycznej jako metody badawczej
  • struktura frazowa i model formalny w XVIII i I połowie XIX wieku
  • rozwój organiczny i nauczanie formy w 2 połowie XIX wieku
  • techniki redukcyjne początku XX wieku
  • teoria napięć i warstw strukturalnych w I połowie XX wieku
  • metody analizy utworów dodekafonicznych
  • strukturalizm, semiotyka w analizie dzieła muzycznego w II połowie XX wieku
  • teoria informacji i badania komputerowe w muzyce
  • metody analizy muzycznej inspirowane fenomenologią i hermeneutyką
metody dydaktyczne
  • metodą realizacji programu jest wykład oraz zajęcia seminaryjne w trakcie których studenci referują i dyskutują problematykę związaną z lekturą literatury przedmiotu
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • obecność na wykładach
  • aktywny udział w zajęciach seminaryjnych
  • pozytywne zaliczenie kolokwium na podstawie znajomości treści programowych i literatury przedmiotu
wykonanie: www.ansta.pl