Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Analiza dzieła muzycznego XX i XXI w.

symboljezyk
1/4981
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot ma charakter ćwiczeniowy. Celem jest zdobycie przez studentów umiejętności analizy i interpretacji dzieł muzycznych XX i XXI wieku wybranymi metodami (normatywnymi i deskryptywnymi, z dominacją metod logocentrycznych i procesualistycznych, próbami interpretacji integralnych) oraz wykorzystywania wyników analizy w rozumieniu dzieła muzycznego i jego interpretacji.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • podstawowa znajomość metodologii analizy i interpretacji muzyki tonalnej
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa
  1. Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, Kraków-Gdańsk 1990.
  2. Dahlhaus Carl, Analiza a sąd wartościujący, „Muzyka” 2003, nr 1, s. 61-101.
  3. Eggebrecht Hans-Heinrich, Uwagi o metodzie analizy muzycznej, „Res Facta” 1973, nr 7, s. 40-48.
  4. Gołąb Maciej, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003.
  5. Jarzębska Alicja, Z dziejów myśli o muzyce. Wybrane zagadnienia teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej, Kraków 2002.
  6. Teksty stanowiące przykłady praktycznego zastosowania poszczególnych metod analizy i interpretacji w odniesieniu do utworów XX i XXI w.
  7. Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Rekonesans, Kraków 2000.
bibliografia uzupełniająca
  1. Bądkowski Stanisław, Chwiłek Agnieszka, Lindstedt Iwona, Analiza schenkerowska, Kraków 1997.
  2. Lindstedt Iwona, Wprowadzenie do teorii zbiorów klas wysokości dźwięku Allena Forte’a. Idee oryginalne – rozszerzenia – modyfikacje, Warszawa 2004.
  3. Tarnawska-Kaczorowska Krystyna, Praktyczny aspekt teorii struktur M. Zalewskiego, Kraków 1980.

Inne pozycje literatury zaproponowane przez prowadzącego i studentów.

efekty kształcenia - wiedza

- rozpoznaje i nazywa elementy struktury i zasady organizacji materiału dźwiękowego dzieła muzycznego (K_W03)
- rozróżnia poszczególne cechy strukturalne i formalne dzieła muzycznego, mając świadomość ich uwarunkowań (technicznych, stylistycznych, kulturowych, historycznych) (K_W03, K_W05, K_W06, K_W07)
- wyciąga wnioski dotyczące relacji pomiędzy elementami struktury dzieła muzycznego, cechami ukształtowania jego formy, narracji i dramaturgii (K_W03, K_W09)
- identyfikuje środki techniki kompozytorskiej zastosowane w danym dziele, w ich kontekście stylistycznym, kulturowym, historycznym i biograficznym (K_W05, K_W06, K_W07)
- rozróżnia muzyczne i pozamuzyczne czynniki determinujące właściwości danego dzieła muzycznego (K_W09)

efekty kształcenia - umiejętności

- wybiera metodę analizy adekwatną do przedmiotu badań, tj. dzieła muzycznego w jego kontekście historycznym, stylistycznym i kulturowym (K_U02)
- analizuje dzieło muzyczne odpowiednio dobranymi metodami, wyprowadza wnioski badawcze i interpretuje wyniki analiz (K_U02, K_U04)
- ustala i porządkuje problematykę badawczą w odniesieniu do analizowanego dzieła muzycznego (K_U03, K_U04)
- weryfikuje i poddaje krytyce wyniki analiz, argumentuje sądy dotyczące przyjętych koncepcji interpretacji (K_U04)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- pracuje samodzielnie nad powierzonymi zadaniami podlegającymi indywidualnej ocenie i wykazuje odpowiedzialność za organizację procesu uczenia się (K_K01, K_K02)
- przestrzega poczynionych ustaleń w zakresie wyznaczonych zadań i angażuje się w ich wykonanie (K_K01, K_K02)
- wykazuje kreatywność w świadomym integrowaniu zdobytej wiedzy (K_K02)
- dyskutuje i zachowuje krytycyzm z wyrażaniu opinii (K_K06)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Renata Skupin, 1/4981/13531
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Analizy dzieł muzycznych reprezentatywnych dla poszczególnych technik i stylów muzycznych XX i XXI w.: sonoryzmu, neoklasycyzmu, dodekafonii, serializmu i strukturalizmu, muzyki konkretnej, elektronicznej (elektroakustycznej) i live electronic, aleatoryzmu i muzyki graficznej, minimal music i postmodernizmu, a także indywidualnych poetyk muzycznych. Wyboru utworów do analizy dokonuje prowadzący przedmiot oraz sami studenci, zgodnie z własnymi zainteresowaniami, uwarunkowanymi studiowaną specjalnością.

Do podstawowych efektów kształcenia należą:

  • umiejętność doboru metod analitycznych adekwatnych do przedmiotu i celu analizy,
  • opanowanie warsztatu analitycznego w odniesieniu do muzyki XX i XXI w.,
  • umiejętność prezentacji wyników analizy i interpretacji dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne

Studenci przygotowują się do ćwiczeń na podstawie określonej przez prowadzącego pozycji literatury oraz własnych spostrzeżeń analitycznych dotyczących dzieł wybranych do analizy. Zajęcia poświęcone są praktyce analizy i interpretacji dzieł muzycznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest:

  • obecność na zajęciach i aktywny w nich udział,
  • zaliczenie wszystkich ćwiczeń z analiz,
  • praca semestralna (jedna w semestrze), prezentująca analizę dzieła muzycznego XX lub XXI w. wybraną metodą (metodami) analizy i interpretacji.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Renata Skupin, 1/4981/13554
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Analizy dzieł muzycznych reprezentatywnych dla poszczególnych technik i stylów muzycznych XX i XXI w.: sonoryzmu, neoklasycyzmu, dodekafonii, serializmu i strukturalizmu, muzyki konkretnej, elektronicznej (elektroakustycznej) i live electronic, aleatoryzmu i muzyki graficznej, minimal music i postmodernizmu, a także indywidualnych poetyk muzycznych. Wyboru utworów do analizy dokonuje prowadzący przedmiot oraz sami studenci, zgodnie z własnymi zainteresowaniami, uwarunkowanymi studiowaną specjalnością.

Do podstawowych efektów kształcenia należą:

  • umiejętność doboru metod analitycznych adekwatnych do przedmiotu i celu analizy,
  • opanowanie warsztatu analitycznego w odniesieniu do muzyki XX i XXI w.,
  • umiejętność prezentacji wyników analizy i interpretacji dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne

Studenci przygotowują się do ćwiczeń na podstawie określonej przez prowadzącego pozycji literatury oraz własnych spostrzeżeń analitycznych dotyczących dzieł wybranych do analizy. Zajęcia poświęcone są praktyce analizy i interpretacji dzieł muzycznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest:

  • obecność na zajęciach i aktywny w nich udział,
  • zaliczenie wszystkich ćwiczeń z analiz,
  • praca semestralna (jedna w semestrze), prezentująca analizę dzieła muzycznego XX lub XXI w. wybraną metodą (metodami) analizy i interpretacji.
wykonanie: www.ansta.pl