Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kompozycja

symboljezyk
1/4967
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania kompozycji jest przygotowanie studenta do podjęcia samodzielnej działalności kompozytorskiej, tj. wykształcenie u niego umiejętności swobodnego posługiwania się różnymi technikami kompozytorskimi i tworzenie własnych kompozycji na podstawie nabytych umiejętności. Cel ten realizuje się także poprzez analizę wybranych dzieł współczesnej literatury światowej, co umożliwia ponadto doskonalenie orientacji studenta we współczesnych stylach, estetykach i trendach sztuki kompozytorskiej. Efektem nauki kompozycji jest wykształcenie przez studenta w trakcie pracy z pedagogiem indywidualnego języka twórczego i podjęcie przez niego samodzielnej twórczości muzycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • gra na fortepianie co najmniej w stopniu podstawowym
  • ogólna orientacja we współczesnej literaturze muzycznej
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych (koncerty, festiwale)
  • prezentacja własnej twórczości na koncertach kompozytorskich
  • udział w konkursach kompozytorskich
  • rejestracja własnych utworów w formie audio/video
bibliografia podstawowa
  1. Schaeffer Bogusław, Wstęp do kompozycji, Kraków 1969.
  2. Cox Christoph, Warner Daniel (redakcja), Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Gdańsk 2010.
  3. Honegger Arthur, Jestem kompozytorem, Kraków 1985.
  4. Nyman Michael, Muzyka eksperymentalna. Cage i po Cage'u, Gdańsk 2012.
bibliografia uzupełniająca
  1. Michalski Grzegorz, Lutosławski w pamięci. 20 rozmów o kompozytorze, Gdańsk 2007.
  2. Szwab Natalia, Wokół muzyki i postawy estetycznej Pawła Szymańskiego, Kraków 2014.
  3. Knapik Eugeniusz w rozmowie z Natalią Szwab, Katowice 2004.
  4. Skowron Zbigniew, Nowa muzyka amerykańska, Kraków 1995.
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania i rozwijania wiedzy dotyczącej swojej specjalności (K_W05)
- posiada wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej (K_W09)
- posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność do integrowania nabytej wiedzy (K_W10)
- posiada orientację w zakresie problematyki związanej z technologiami stosowanymi w muzyce oraz w zakresie rozwoju technologicznego związanego ze swoją specjalnością (K_W10)

efekty kształcenia - umiejętności

- posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych (K_U01)
- kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych (K_U04)
- na bazie doświadczeń związanych z studiami pierwszego stopnia potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania własnego dorobku w zakresie swojej specjalności, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze (K_U04)
- posiada podstawowe umiejętności obsługi sprzętu służącego do rejestrowania dźwięku i (ewentualnie) obrazu, swobodnie poruszając się w obrębie specjalistycznego oprogramowania koniecznego do realizacji zadań z zakresu specjalizacji (K_U08, K_U10)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest w pełni kompetentnym i samodzielnym artystą, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach innych szeroko pojętych działań kulturotwórczych (K_K02)
- świadomie umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej na podstawie zdobytych na studiach umiejętności i wiedzy, wykorzystując również wiedzę zdobytą w procesie ustawicznego samokształcenia (K_K04)
- posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej (K_K06)
- prezentuje skomplikowane i specjalistyczne zadania i projekty w przystępnej formie, w sposób zrozumiały dla osób nie mających doświadczenia w pracy nad projektami artystycznymi (K_K08)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.006.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4967/13486
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach magisterskich rozłożona jest na 4 semestry. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę symfoniczną: symfonia, koncert, duża forma wokalno-instrumentalna, jeden akt formy scenicznej),
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów,
  • pisemna praca magisterska.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W pierwszych dwóch semestrach student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji z wykorzystaniem różnych form i gatunków muzycznych, technik kompozytorskich, aparatów wykonawczych.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych, jak i wokalnych),
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych),
  • chóralnych,
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych),
  • elektronicznych, live electronic etc.

Semestr trzeci i czwarty - to czas na skomponowanie utworu dyplomowego oraz napisanie pracy magisterskiej.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku,
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.006.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4967/13511
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach magisterskich rozłożona jest na 4 semestry. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę symfoniczną: symfonia, koncert, duża forma wokalno-instrumentalna, jeden akt formy scenicznej),
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów,
  • pisemna praca magisterska.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W pierwszych dwóch semestrach student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji z wykorzystaniem różnych form i gatunków muzycznych, technik kompozytorskich, aparatów wykonawczych.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych, jak i wokalnych),
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych),
  • chóralnych,
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych),
  • elektronicznych, live electronic etc.

Semestr trzeci i czwarty - to czas na skomponowanie utworu dyplomowego oraz napisanie pracy magisterskiej.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku,
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.006.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4967/13519
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach magisterskich rozłożona jest na 4 semestry. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę symfoniczną: symfonia, koncert, duża forma wokalno-instrumentalna, jeden akt formy scenicznej),
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów,
  • pisemna praca magisterska.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W pierwszych dwóch semestrach student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji z wykorzystaniem różnych form i gatunków muzycznych, technik kompozytorskich, aparatów wykonawczych.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych, jak i wokalnych),
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych),
  • chóralnych,
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych),
  • elektronicznych, live electronic etc.

Semestr trzeci i czwarty - to czas na skomponowanie utworu dyplomowego oraz napisanie pracy magisterskiej.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku,
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0012.0ćwiczeniaegzamin dyplomowydr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, as. mgr Paweł Mykietyn, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/4967/13520
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach magisterskich rozłożona jest na 4 semestry. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę symfoniczną: symfonia, koncert, duża forma wokalno-instrumentalna, jeden akt formy scenicznej),
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów,
  • pisemna praca magisterska.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W pierwszych dwóch semestrach student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji z wykorzystaniem różnych form i gatunków muzycznych, technik kompozytorskich, aparatów wykonawczych.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych, jak i wokalnych),
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych),
  • chóralnych,
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych),
  • elektronicznych, live electronic etc.

Semestr trzeci i czwarty - to czas na skomponowanie utworu dyplomowego oraz napisanie pracy magisterskiej.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  • prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji),
  • analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki),
  • zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku,
  • dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

wykonanie: www.ansta.pl